Gå til innhold

Kjøpsråd BMW diesel (525 tds vs 525d veistøy etc.)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer BMW som neste bil, og vil sette pris på noen innspill og erfaringer. Behovet/Bakgrunn er som følger: Jeg kjører 50 000km+ pr. år i jobben. Det er noen ganger strekk på over 100 mil pr dag. Jeg forsøker å klare meg med biler som ikke koster mer enn 150 000,-. Bl.a. pga sikkerhet, har jeg kjørt hhv SAAB 9-5 (på gass) og sist Volvo V70 tdi. Jeg er veldig opptatt av å ha minst mulig veistøy, og lydisolerer alle bilene jeg kjøper. Imidlertid så har jeg ikke klart å dempe de to siste bilene nok. Min teori er at det i liten grad hjelper å isolere karrosseriplater så lenge understellet forplanter så mye av lyden som det gjør i Volvoen. Jeg gir derfor opp Volvoen og ser etter en bil med lignende sikkerhet, men med bedre komfort.

Mange råd på div forum peker mot BMW E39 som en bil som kan gi det jeg ønsker, og jeg har forsøkt å lese meg litt opp på bilen. Det jeg har lest har trukket følgende (foreløpige) konklusjoner. (her ber jeg om å få kommentarer eller bli korrigert hvis jeg tar feil.):

E39 fra 1997-2003 er ganske like. Det kom en oppgradering i 2001 hvor 2,5 dieselen ble commonrail og fikk litt mer HK, moment og litt bedre drivstofføkonomi. Noen mener at man bør få med seg commrailmotoren, mens andre igjen mener at tds er helt utmerket, men at den trenger litt turtall for å gå godt. i 2001 kom også noen med xenonlys

Automatkassene er like på 525/530, og noen råd går på å ikke tune 530 pga for høyt moment. Jeg antar at en ikke tunet 525d eller en tunet 525tds er innen for trygt moment. Flushing av automatkasser forlenger levetiden.

Enkelte mener det tryggeste er å kjøpe bensinutgave pga div. trøbbel med turbo (spesielt 530?) dyser, pumper etc. Jeg tror allikevel at min kjørelengde tilsier at diesel er det riktige

Jeg har kommet til at jeg bør vurdere 525 touring, men vet ikke helt om jeg kan klare meg med en godt holdt 525tds, eller om jeg bør opp på 525d. Jeg er ikke glad i å måtte kjøre på turtall, så det høye momentet på 525d frister, På den annen siden så vil tuning av en tds gir omtremt samme ytelser, om enn med litt mer lyd og ørlitt dårligere drivstofføkonomi. Prisforskjellen mellom de to er ikke så vesentlig, men jeg må ha et bevisst forhold til hva jeg får mer ved å kjøpe en 525d vs 525tds. Jeg er mindre opptatt av motorstøy enn veistøy. Volvomotoren (dvs VAG motoren) er jo ikke direkte lydløs, men ikke plagsom i fart. det er veistøyen som er slitsom. Etter lange strekk er jeg helt svimmel.

Jeg lurer på følgende:

Er E39 en av de bedre bilene mtp komfort, herunder veistøy? I så fall, hva kommer det av? Er det greit å komme til inni dører etc å dempe mer?

I forhold til levetid på automatkasse, vil en tunet 525tds være like greit som en original 525d?

Vil det være stor forskjell på å kjøre en tunet tds kontra en original 525d? Bør jeg opp på 525d, i så fall hva annet er bedre på den?

Er E39 diesel egnet til mitt behov, eller er det andre modeller eller biler som bør vurderes?

Er det noe annet jeg bør ta med meg i vurdering av E39 diesel?

Jeg kommer selvfølgelig etter beste evne å sjekke bruk og historie på bilen, og jeg kommer ikke til å kjøpe en tunet

Alle innspill og kommentarer mottas med takk

Skrevet

Et tips siden du er opptat av lydisolering og støynivå,

se etter en bil med "double glazing", dvs doble vindusglass.

Vil si det er lavt støynivå i min E39 touring. Ganske stille i bilen ved for eks 110km/t på en motorvei, når at man kjører med et behagelig dekksett. Jeg har ikke doble vindusglass..

Skrevet

Bensinmotorene til BMW er jo nærmest lydløst, på alle turtall, men bruker mye drivstoff i forhold til en diesel uansett kjørestil.

Jeg merker ikke så mye til motor støy på min bil, selv med rekkefirer som bråker ulidelig mye, ref andre personer på forum. Eller støy er det jo, men desto fortere du kjører desto mindre plevd motorstøy, fordi vindstøy blir da et problem. Over 160 km/t så syners jeg motoren bråker endel, men mellom 60-160 er det OK.

Dekkstøy er også et problem om man ikke holder seg til komfort dekk på OEM dimensjon, da feks Continental Premium contact 2.

Har du mulighet til å velge sedan, så gjør det. Da en sedan bråker enda mindre en touring.

Når det gjelder 525d vs 525tds så vil nok de fleste at brukerene her inne helle mot 525tds pga den er billigere i innkjøp og fungerer helt greit. Men en 525d er allikavel en nyere motor, med litt mindre støy og en vesentlig jevnere effektkurve. Jeg vet ikke om det er en annen automat kasse til 525d, om det er, så skulle man tro at den er å foretrekke.

e34_525tds vil nok argumentere for 525tds, naturlig nok og han har masse kunnskap på disse motoren/bilene.

Ekstra støydemping er ikke så veldig stort tema på e39, da det faktisk ikke er støy fra chassiet du hører, men støy fra ting utenfor. Så evt da må man dempe med ekstra ull eller hva man nå enn bruker. Touringen har oljefylte foringer fra traversen bak til chassiet, så det er lite vibrasjoner. Forsåvidt noen oljefylte foringer foran også.

Ellers så vil jeg si at det er veldig vanskelig å definere støy, da det er subjektivt. Ikke alle er enig i det jeg har skrevet, og det er greit.

Kommer jeg med åpenbare faktafeil så påpek det.

Skrevet

Takk for nyttige innspill.

Doble ruter er et tema. Hvordan finner jeg om bilen har det? Er det noe eierne som regel vet?

Oljefylte foringer var også interessant. Det er sikkert en stor del av årsaken til at veistøy ikke forplantes så lett fra hjulene. Jeg opplever at det er to typer støy i bil. "Direkte" støy som forplanter seg fra hjulene til bilen. Den er lavfrekvent og vanskelig å dempe, og luftbåren støy som vindsus og dekkstøy. Det høres godt i tunneller. Luftbåren støy er lettere å dempe. Derfor tror jeg BMW (med lite "direkte" støy) er et godt utgangspunkt for en stille bil.

Mtp. tds vs d, så er jeg mottagelig for argumenter for begge deler. Jeg tilhører ikke dem som umiddelbart griper til alt nytt bare fordi det er nytt, så argumenter for tds er velkomne. Jeg kan nevne at valgte 1.gen V70 nettopp for å få en "gammel" dieselmotor; 2,5 R5 Tdi. Direkteinsprøyting og går noe hardere enn commonrail, men evigvarende hvis den får vedlikeholdet sitt, og faktisk like effektiv som Volvos 2,4l.

Etter hva jeg forstår, så er det ikke rare forskjellen på forbruket på tds og d, men moment og effektkurve er selvfølgelig et tema.

Flere meninger eller innspill?

Skrevet

Tds'en min og alle andre jeg har hørt har veldig høy plystring fra turbo, men det sier du jo at du ikke har så mye imot.

Jeg har ikke e39 så jeg kan ikke uttale meg om veistøy og sånt.

Skrevet

Har hatt 03 525dat tidligere og kjører nå en 99 525tdsa. Tds'n går rimeligere enn hva jeg klarte med D'n. Snittforbruket på langkjøring på tds'n min ligger underkant av 0,6 og kan ved pen kjøring krype ned mot 0,5 litern. Tds'n er etter hva jeg vet original, (enda...) D'n chippet jeg til ca190hk/410nm, og selv etter chippen kom jeg ikke like lavt som tds'n. Ulempen med tds'ene som ev er tilsalgs nå er at de har gått langt. Selv var jeg heldig og fant en som kun var gått 185tusen km. Men begge er utrolig behagelige biler på langkjøring. Driftsmessig er det vel fordeler og ulemper med begge.

Kan nevne at Tds'n jeg har nå pendler jeg en strekning på 12mil hver vei hver dag.

Skrevet

Er det andre forskjeller før og etter 2001 som jeg bør ta hensyn til?

Hva med f.eks. sikkerhet? Er det likt antall airbags etc?

Hva med lys? Jeg ser noen har xenon også før 2001? var det originalt?

Eksteriøret bryr jeg meg ikke så mye om, og jeg tror sikkert jeg lever godt med 143hk/280Nm om eksemplaret ellers er riktig.

Skrevet

Airbag var standard på siden foran og foran begge sider.

Kunne kjøpe airbag bak på siden, men ikke standard forutenom 540i fra 1998, tror jeg. Mulig på 528i fra 1999-2000, veldig usikker.

Xenon var opsjon på alle biler forutenom 540i fra 1998, tror jeg. Mulig at lysbildet er bedre på facelift xenon, men det vet jeg ikke.

Jeg kjører med 520d og den har 136hk/280nm og det er helt ok, fungerer helt greit. Synes forøvrig at 525tds gikk akkurat like dårlig som 520d, men med en noe annen effektkurve, i pluss for 520d, syntes nå jeg da. Vet at mange er ueninge her, men det betyr ikke så mye da du uansett skal ha 525tds eller 525d.

Skrevet

Hva med f.eks. sikkerhet? Er det likt antall airbags etc?

- Min har i allefall 6 airbags (2 i front, 2 i dører og 2 ved frontrute). Begge utgaver har vel antispinn og antiskrens som standard. Kan være forskjell på standardseter, komfortseter og sportsseter. Anbefaler deg å prøve forskjellige versjoner for å finne de som du føler passer deg best.

Hva med lys? Jeg ser noen har xenon også før 2001? var det originalt?

- Xenon kom vel som ekstrautstyr fra 98 mener jeg. Min har xenon fra originalt og har byttet til facelift lykter med xenon og angeleyes.

Eksteriøret bryr jeg meg ikke så mye om, og jeg tror sikkert jeg lever godt med 143hk/280Nm om eksemplaret ellers er riktig.

Skrevet

Min '97-modell har orginalt xenonlys så det kan du få tak i uansett årsmodell...

Ang sikkerhet så tror jeg kun det var "front"-airbag for fører og passasjer som var standard de første årene, men min har i dørene forran også så det gikk ann å bestille. I '99 ble det innført antiskrens istedefor bare antispinn.

Som du sikkert skjønner så er det mye ekstrautstyr på disse bilene... Jeg vil anbefale deg å titte på noen spesifikke biler uten å tenke så mye på årsmodellen, se heller på utstyr. Med en vellutstyrt '97-'98-modell tror jeg ikke du vil savne så mye.

Også burde du se litt ekstra etter comfort-setene, de er utrolig digge! Spesielt når du kjører så mye som du gjør.

Skrevet

jeg var meget godt fornøyd med min tds. den var 97 og hadde originalt xeon,regnsensor, m-understell,multif.ratt, sportseter, manuell og chip osv.. var bra bett i den men kom liksom ikke før 2000rpm, men dro til gjengjeld godt oppover registeret. ikke slik som de fleste commonrail motorer som taper seg over 3500 rpm osv..

den var ganse stille også. kjøp noen gode dekk og prøv å finn en med dobble vinduer (jeg har dobble ruter på e38n. det er genialt). sportsetene synes jeg er helt fantastiske, ellers er comfortsetene greie.

vet ikke helt hva jeg hadde valgt i dag men prøv flere motorer er mitt tips. tdsn er jo kjent for å være meget holdbart iaffal, som jeg har hørt. motoren ble og solgt til opel og landrover

Skrevet

Sideairbags bak er vel ekstrautstyr, det er 8 totalt i min. Jeg ville definitivt gå for en med ESP, det er mer avslappende på vinterføre. Ellers synes jeg bilen min sporer for mye til å være behagelig på langtur, med 235/45-17 på 8 toms originalfelg. 16 toms er nok bedre! Eller 225/50-17, det skal jeg prøve til våren. Romlestøyen på grov asfalt er bra dempet, men Xedosen går mye stillere på fin asfalt (lavere motorstøy og vindstøy har den alltid).

Pluss at den ikke sporer... Men det er vel uinteressant for deg ;)

Hvis det ikke må være BMW kunne du vurdere f. eks. C5 eller nytypen V70. C5 har doble sidevinduer og veldig bra støydemping generelt, vel å merke nytypen men den blir vel i dyreste laget, akkurat som V70. Sofatransport men gode langturbiler :)

• 1 month later...
Skrevet

Har selv e39 touring tds 97', bruker den til pendling og fungerer fint. Den lager mindre støy enn VAG diesel med direkte insprøyting, og har fin fin 6'r lyd når du drar på litt.

Hvis man sammenlikner e39 tds med e39 bensin er d 2 forskjellige biler iht motorstøy. Vil anta at 525d er bedre her.

Opplever at forbrukstallene på tds varierer mye, fra 0.5 til 0.8 på langkjøring. Før jeg bytta motor i min så kom jeg aldri under 0.72 på langkjøring, men nå med 150' km på motoren ligger jeg på 0.62. Forbruket på d og tds er nok gjennomsnittlig d samme, men man får mye mer motor for pengene med 525d.

Kjøpt 525d med xenon, DSC (ESP) , ASC er bare antispinn, kjør gode dekk med 16". Det blir min neste bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...