Gå til innhold

BMW + Piggdekk = ingen pigger?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hakka 7 er visstnok kjent for å bli piggfrie ganske fort.

Kjøpte nye hakka 7 til forrige e90en min i fjor høst, og de så ganske lurvete ut, og mangla noe pigg både fremme og bak etter sesongen. Kjørte vel 4-5000 km med stort sett normal kjøring.

Men bortsett fra dette, så er det krute gode dekk.

Satser sannsynligvis på Hakka 5 eller de nye til Continental på nyvogna.

"Snodig" nok kjørte jeg 15000 km med Hakka 7 sist vinter. Ikke mista en jævla pigg. Du bør ikke vurdere å se på kjøremønsteret ditt? Jeg kjører definitivt ikke som en sinke. Unngår bare å spinne der det er asfalt.

Forøvrig de suverent beste vinterdekkene jeg har kjørt på. Lite piggstøy og fenomenalt grep.

Tror ikke det er noe galt med kjøremønstret mitt.

Vinterdekkene på bilen jeg bruker på jobb, holder lett en sesong. Dvs. bortimot 40000 km, og den går mye med tilhenger og tunge lass.

Har vel som du, lagt av meg den verste svinkjøringa, men man blir vel aldri for gammel til å legge inn en liten sladd i ny og ne :D

Hvilken dimensjon kjører du?

Jeg ble fortalt at 205/55-16 var spesielt utsatt for piggslipp.

Har hørt fra flere hold at mange taxier i Tromsø fikk bytta Hakka 7 på reklamasjon, pga holdbarhet.

En forhandler jeg var i kontakt med tidligere i høst, sa at han anbefalte hakka 5 til kundene, før hakka 7, nettopp pga. dette.

• Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

De hakka 7 dekkene som spruter pigger er de første modellene som kom.

Disse var forøvrig produsert i russland :P

Så vidt jeg har fått med meg er årets versjon mye bedre, og de er produsert i finnland :)

Skrevet

kjøpte nye pikkdekk til den gamle E36 318 min og mista ikke en eneste pigg gjennom hele vinteren! :P og den ble hardt kjørt for å si det sånn. var bland annet å kjøre på bane i 3-4 timer og kjørte både på snø og is, men klarte ikke spinne ut noen pigger. var hakka 5. kjørte di godt inn på asfalt. så om du kjører dem godt inn er det nokk ikke noe problem ;)

Skrevet

Har hatt 225/45-17 hakka 5 på min bil i to sesonger nå og går inn mot den tredje. Har ikke mistet EN pigg enda jeg trekker tilhenger annen hver helg om vinteren og er flink til å skru av DSC slik at rompa kan på slippe litt. Men det skal sies at jeg var svært forsiktig i innkjøringsfasen.

Skrevet

Pass på å sette piggdekka i samme retning hvert år så pleier det å gå vesentlig bedre :) Om høyre hjul blir satt på venstre side og omvendt så vil piggene løsne lett for da blir hulla større.

Skrevet
Hakka 7 er visstnok kjent for å bli piggfrie ganske fort.

Kjøpte nye hakka 7 til forrige e90en min i fjor høst, og de så ganske lurvete ut, og mangla noe pigg både fremme og bak etter sesongen. Kjørte vel 4-5000 km med stort sett normal kjøring.

Men bortsett fra dette, så er det krute gode dekk.

Satser sannsynligvis på Hakka 5 eller de nye til Continental på nyvogna.

"Snodig" nok kjørte jeg 15000 km med Hakka 7 sist vinter. Ikke mista en jævla pigg. Du bør ikke vurdere å se på kjøremønsteret ditt? Jeg kjører definitivt ikke som en sinke. Unngår bare å spinne der det er asfalt.

Forøvrig de suverent beste vinterdekkene jeg har kjørt på. Lite piggstøy og fenomenalt grep.

Tror ikke det er noe galt med kjøremønstret mitt.

Vinterdekkene på bilen jeg bruker på jobb, holder lett en sesong. Dvs. bortimot 40000 km, og den går mye med tilhenger og tunge lass.

Har vel som du, lagt av meg den verste svinkjøringa, men man blir vel aldri for gammel til å legge inn en liten sladd i ny og ne :D

Hvilken dimensjon kjører du?

Jeg ble fortalt at 205/55-16 var spesielt utsatt for piggslipp.

Har hørt fra flere hold at mange taxier i Tromsø fikk bytta Hakka 7 på reklamasjon, pga holdbarhet.

En forhandler jeg var i kontakt med tidligere i høst, sa at han anbefalte hakka 5 til kundene, før hakka 7, nettopp pga. dette.

Kjører full ballongstørrelse vinterstid, 205/65-15.

Skrevet
Ble Hakka 7 på meg i år igjen.

Så gjenstår det og se om de klarer å rette opp inntrykket fra forrige sesong.

Hvorfor kjøper du samme dekkene på nytt da? :P

Skrevet

eg har kjørt på hakka 5 i to år no og har ikkje mista ein einaste pigg endå og kjøyre aktivt, so om ein har godepigg dekk så holder dei lenge;) eg har heller ikkje kjørt dei inn, hvertfall ikkje som eg har gjort bevisst :P

Skrevet
Ble Hakka 7 på meg i år igjen.

Så gjenstår det og se om de klarer å rette opp inntrykket fra forrige sesong.

Hvorfor kjøper du samme dekkene på nytt da? :P

Var veldig fornøyd med dekkets egenskaper, men holdbarheten var noget tvilsom.

Les hele tråden, så ser du mine erfaringer med Hakka 7.

Satser på at Nokian har ryddet opp i dette nå, da holdbarheten på enkelte dimensjoner har vært under all kritikk.

Skrevet

Har kjørt med både pigg og piggfritt på utallige bakhjulsdrevne biler, og er som sagt tidligere i tråden: Leker du deg med piggdekk på snø/isføre så er min erfaring at de holder bra, men om du spinner fra snø og over på asfalt selv om den er litt glatt så vil ikke piggene være med lenger :wink: Er det mye variert føre allt fra tørr asfalt til snø/is der du kjører ville jeg gått for piggfri dekk. Jeg har den erfaring at piggdekk etter noen 1000km på asfalt (da med normal vettu kjøring) ikke er like bra som piggfri på glatt føre igjenn.

Skrevet

Har hørt snakk om at dekka bør kjøres inn ca 10 mil for at piggene skal sette seg, da helst EN tur på 10 mil, ikke en haug med småturer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...