Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er absolutt en mulighet, mht lysmodul bytte altså.

Lysmodulen får helt sikkert signal fra grunnmodulen om å sette på ryggelys, når du setter den i revers, så gir lysmodulen beskjed om å starte PDC når den får signal fra grunnmodulen om ryggelys.

Det er mulig at jeg er litt på tynn is her nå, da jeg ikke har studert WDS skikkelig.

Men det er ikke farlig å prøve med en annen LCM uansett.

• Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Det er absolutt en mulighet, mht lysmodul bytte altså.

Lysmodulen får helt sikkert signal fra grunnmodulen om å sette på ryggelys, når du setter den i revers, så gir lysmodulen beskjed om å starte PDC når den får signal fra grunnmodulen om ryggelys.

Det er mulig at jeg er litt på tynn is her nå, da jeg ikke har studert WDS skikkelig.

Men det er ikke farlig å prøve med en annen LCM uansett.

Ok, ryggelysa funker vertfall.

Men skal teste lysmodulen til gamlingen i morgen, han bekreftet at den var fra 2002, med xenon og slikt, samme som min :) Så skal teste i morgen etter jobb, så kommer jeg tilbake med resultatet :)

Har foresten 2 dårlige/gåen sensorer vet jeg, men når det er sensorer som er gåen, så bruker vel lampa på bryteren å blinke, samtidig som man får en solid pipetone en liten stund..

Jeg kan tvangskjøre systemet selv om jeg hadde 4 ødelagde sensorer..

Skal bestille 2 nye sensorer fra ebay.de nå vertfall :)

Skrevet

Hmm, jeg sjekket litt mer og jeg holder på at det kan være defekt lysmodul, eller grunnmodul.

Ser ut som PDC boksen får signal fra GM3 via K-bus.

Men jeg har en PDF av det, skal se om jeg kan finne en plass som støtter PDF å laste diagrammet opp der.

Skrevet

Jeg tror ikke det er lysmodulen som er problemet, har heller trua på at det kan være noe med GM3. Det er ikke ryggelyset som gir beskjed til lysmodulen for at den skal gi beskjed til PDC. PDC får sikgnal via I/K-bus fra IKE som igjen får signal fra GM3 og bryteren på girvelgeren som forteller at bilen står i revers.

Skrevet
Jeg tror ikke det er lysmodulen som er problemet, har heller trua på at det kan være noe med GM3. Det er ikke ryggelyset som gir beskjed til lysmodulen for at den skal gi beskjed til PDC. PDC får sikgnal via I/K-bus fra IKE som igjen får signal fra GM3 og bryteren på girvelgeren som forteller at bilen står i revers.

Kan vertfall ikke være noe med GM3 tror jeg, for den ble bytta en stund etter at jeg kjøpte bilen, da låsemekanismen på bakluka ikke funka, den som strammer ned luka når du legger den ned på, reagerte ikke. Bytta GM3 og alt funka knas.

Ingen forandring på PDC før og etter bytte av modul. :)

Skrevet

Hei,

Da har jeg testa med en annen LCM, uten hell.

Men denne var fra en 2002 modell, og hadde ikke samme nummer ellernoe slikt.

Gamlingen har funnet ut at dette er den han skal ha om han bygger om til automatisk nivåregulering, men aut. nivå regulering funka ikke på min, når jeg slo på tenninga so lysa helt still. Vanligvis går dem ned og opp igjen.

Men muligens at siden denne ikke passet helt på min bil, at jeg må ha en av siste versjon.. Den jeg testa i dag var LCM III, på min sto det LCM-4, så kan være noe der også.

Skal se om jeg kommer meg til et verksted i morgen for å lese ut feilkoder. Før jeg går veien og begynner og kjøpe nytt. Må da finnes noe der om noe skal være galt vil jeg tro..

Kommer tilbake med mer!

Mvh

Fredrik

Skrevet

Har ikke helt trua på at det er LCM'en jeg altså :? Som sagt så styrer ikke LCM'en PDC styreenheten på noe slags måte. PDC styreenheten blir aktivert av enten PDC knappen eller signal via I-bus. Via I-bus og IKE får den informasjon om girvalg (revers) og hastighet på bilen.

Les denne: http://www.e38.org/part2driverinfo.pdf

PDC blir derimot slått av og på av GM3 via et relè som heter K72. Det betyr at PDC styreenheten altså får hovedstrømmen sin via K72 som er styrt av GM3.

K72 finner du bak hanskerommet:

ij5rjw6wtxa8boaofxjd.png

Kansje K72 henger, eller det er noe feil på det?

Kansje det er feil på GM3?

Tror du bør sjekke noe av dette før du går til anskaffelse av ny LCM :wink:

Skrevet
Har ikke helt trua på at det er LCM'en jeg altså :? Som sagt så styrer ikke LCM'en PDC styreenheten på noe slags måte. PDC styreenheten blir aktivert av enten PDC knappen eller signal via I-bus. Via I-bus og IKE får den informasjon om girvalg (revers) og hastighet på bilen.

PDC blir derimot slått av og på av GM3 via et relè som heter K72. Det betyr at PDC styreenheten altså får hovedstrømmen sin via K72 som er styrt av GM3.

ij5rjw6wtxa8boaofxjd.png

Ja, mulig, men bytta gm3 for en stund siden, men ingen ting som ble forandret..

Så syns det og er rart da:-S

Skrevet

ij5rjw6wtxa8boaofxjd.png

Tenkte ikke over releet!

Skal sjekke det nærmere i dag! :)

Men når jeg testa en annen LCM, så trykte jeg på og av flere ganger mens jeg lå på gulvet under hanskerommet og lytta i LCM (i tilfelle det var noe som klikka der)..Men hørte ingenting..

Ingen klikking rundt der som jeg hørte da vertfall..

Men skal demontere hanskerommet og kikke oppi der etterpå :)

Takk!

Skrevet

Da har jeg lyttet bak hanskerommet, hører ingenting som klikker når jeg slår på PDC.

Om jeg slår på tenninga, og setter bilen i R, så hører jeg noe som klikker i boksen under ene klimafilteret, der ECU ligger.

Hørte ikke noe lyd fra PDC boksa helder.

Får muligens tatt diagnose i morgen om jeg kommer meg fra jobb litt tidligere.

Ellers kanskje jeg får testa et annet bryterpanel i morgen. Men får se hva diagnosen sier om jeg får gjort det.

Jeg rapporterer. :)

PS: Det bilde som viste rele bak hanskerommet, var ikke likt hos meg i det hele tatt, ikke på gamlingen sin 98 modell helder. Satt et blått rele oppi der, det var vel alt jeg så.

EDIT:

Sjekka pris på ny PDC boks på ebay.de, kommer på ca 500,- inkl norsk moms og frakt, så det er ikke så ille om det skulle være slik det ender.

Fredrik

Skrevet

Det er når du slar på tenninga på pos 2 at pdc enheten skal få strøm ved at k72 slår inn. Det skal ikke slå noe rele om du trykker på pdc knappen. Den bare aktiviserer pdc enheten, den slår ikke enheten på hvis du skjønner hva jeg mener. Problemet med pdc'en din er vel at du ikke får slått den av, men at alt annet fungerer hvis jeg har forstått deg rett?

Skrevet
Det er når du slar på tenninga på pos 2 at pdc enheten skal få strøm ved at k72 slår inn. Det skal ikke slå noe rele om du trykker på pdc knappen. Den bare aktiviserer pdc enheten, den slår ikke enheten på hvis du skjønner hva jeg mener. Problemet med pdc'en din er vel at du ikke får slått den av, men at alt annet fungerer hvis jeg har forstått deg rett?

Hmm, det tenkte jeg ikke over.

Men det så helt annledes ut bak der på min bil, en det gjorde på bilde du posta..

Hos meg virker det som det ligger OPP på den plast racken som står bak der. Så et blått rele, men det var montert med toppen oppover, og langt oppi der, så umulig og se hva som sto på det :?

Virker som PDC boksen har strøm hele tiden ja, som om releet henger.. Men er det grunn nok til at revers signalet ikke skal klare og slå den på når jeg rygger skal tro? :?

Men alt virker ja, når man skrur det på. Har 2 dårlige sensorer, men har bestilt nye. Men ellers så piper det når noe nærmer seg.

Så blir spennende å se i morgen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...