BTK-530 Skrevet Oktober 19, 2010 Skrevet Oktober 19, 2010 Hei. Har satt på Eibach fjører som skal senke 25mm og 30mm. Men problemet er at foran så senker den 20mm for mye.. Dvs 55 mm. Bak er det helt topp. Nå satt det et senkesett på bilen fra før, men har bytta grunnet TüV gogkjenning og biltilsynet osv. Men jeg får da nå ikke godkjent kjerra alikevel. Jeg trenger da hjelp til noen problemstillinger for å få dette rett. Alt er montert rett. Bilen er en 530 d touring uten luftfjæring. 1. Fjærene er samstemt med TüV papirene. Dvs senkehøyden. Kan umulig ha fått feil?? Serienummer stemmer osv. 2. Kan støtdemperne spille inn noen rolle? Her sitter Bilstein. Vet ikke type, men med kraftige stempelstenger. Disse satt på før senking. Etter senk har bilen blitt farlig stiv. Det slår i forstillinga v asfalt kanter. 3. Har hørt rykter om senkeskåler forran.. åssen ser de ut?? Kan de bidra til at den er blitt lavere enn forventet. Hvis det er noen som kunne ha hjulpet er jeg svært takknemmlig, da bilen skal godkjennes for EU kont senest denne mnd..
Otis Skrevet Oktober 19, 2010 Skrevet Oktober 19, 2010 Samme hos meg, de senker mer enn hva de sier. Men det skal bli godkjent uansett, da de ikke vet original høyde på bilen. På min bil så målte de kun den nye høyde, og den er jo grei uansett. Eneste som er litt negativt med mer senking er at jeg synes den bittelitt for lav foran, men jeg lever nå bare med det.
Superbeetle Skrevet Oktober 19, 2010 Skrevet Oktober 19, 2010 Ja, de måler ikke høyden på fjærene.. Så lenge papirene er i orden og stemmer med numrene på fjærene.. Er noen som henger seg opp i at laveste punkt på bilen ikke skal være lavere enn 11cm, men tror det er VELDIG forskjellig praksis rundtom.. 55mm er jo uansett perfekt Sikker på at du ikke har fått fjærer til f.eks 520i? eller en annen bensinbil.. Regner med at dieselmotoren er en del tyngre.
BTK-530 Skrevet Oktober 19, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 19, 2010 Ja det var netopp de 11 cm de hengte seg oppi. Bilen ser bra ut den nå. Akkurat bra nok. Men Bmw måler ifra felgkant og opp til hjulbue, avhengig av felgstr. Dvs at 18" felg vil få en høyde på 60cm. Med senk 57,5cm. I dag stod det 17" på bilen. Men har alikevel regnet meg fram til at de må ha gjort no jævlig feil. Fordi jeg finner ut av at fordi som liker matte:-): -Høyde original med 18" er 60cm. Med senk blir den 57,5. -17"felga har en diameter på 44cm. 18" felga har 49,5. Målet er ifra ytterst på felgkantene. Differansen blir 5,5 cm. -Når jeg måler fra felgkanten på 17" og opp til hjulbue, måler jeg 54,75cm. -Når jeg da legger til halvparten av differansen (2,75) for å simulere 18" så blir svaret 57,5cm. Dvs den er innefor spekken til BMW. Og senker som fjærene lover på Millimeter`n. Kan noen svare på hvorfor de har 11 cm grense... bare for BMW eller generellt??
Otis Skrevet Oktober 19, 2010 Skrevet Oktober 19, 2010 Det sjekker ikke dette med 11 cm høyde, da det ikke står i forskriften. Fant det heller ikke i håndboken for kontrollørene. MEN TUV skriver på sine hjemmesider at de anbefaler å ikke ha lavere bil enn 11 cm. Ser nå at du har skrevet i mellomtiden... Men de skal ikke henge seg opp i dette med 11 cm, det har de ingen anledning til, da det ikke står i kjøretøyforskriften. Si det til dem! Som sagt, jeg har samme senking som deg, og den senker mer enn 20 mm.
BTK-530 Skrevet Oktober 19, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 19, 2010 Hei. takker for svar Da skal jeg prøve å telefonere litt med de i morgen og se om de er til å rikke på.
BTK-530 Skrevet Oktober 20, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 20, 2010 Kontaktet BT i dag, og det er konsekvent på å ikke godkjenne bilen. Ufin i telefonen var han også. Dette på grunn av disse 11 cm. Iflg de på trafikkstasjonen, så har det kommet et tilegg til kjøretøysloven om at dette er gjeldene. (Jeg finner den ikke på lovdata) Jeg prøvde meg videre på at min bil med originalfjører aldri ville komme seg over 11 cm, og at det pr i dag selges nye biler der har en lavere bakkeklaring enn 11 cm. Ingen svar, kun at de godkjenner ikke bilen. Ikke kunne de svare hvorfor denne nye paragrafen lå til grunne heller. Kjører jeg på noe og jeg ødelegger bilen, så er det mitt problem. Kjører jeg på noe av det mere levende og organiske, regner jeg med at om bilen har 9 eller 15 cm klaring så vil det alltids forvolde skade på enten bil eller det jeg måtte kjøre på. Ergo så har det noe med utydelige regler ute og går. Kontaktet da de som solgte fjørene og de mente dog det samme som meg. De vil jo etterhvert, hvis trafikkstasjonene underkjenner enhver senking, få telefoner fra alle Norges kanter.. sålenge de 11 cm ikke blir overholdt og dernest vil jo markedet for senkefjærer bortfalle. Hva er så vitsen med senkefjærer?? BMW forhandler jeg var i kontakt med ville ikke ha noe med saken å gjøre. Statlige vedtak som dette betegner jeg som en DONALD-REGEL.
Saltkjelen Skrevet Oktober 20, 2010 Skrevet Oktober 20, 2010 Hadde jeg vært deg ville jeg ha brukt en annen trafikkstasjon. Jeg opplevde store forskjeller fra trafikkstasjonene når jeg måtte vise en bil med felger...
Otis Skrevet Oktober 20, 2010 Skrevet Oktober 20, 2010 Desverre så har Saltkjelen rett som han sier, det varierer fra trafikkstasjon om de godkjenner bilen/deler/felger og diverse. I mitt tilfelle gjorde kontrolløren det han skulle og ikke noe mer enn det. Det som er det rare er at de nekter å følge regler/lover som opplest og vedtatt! Det er til å bli så sint av!! Men hadde jeg vært deg, så hadde jeg tatt saken videre, ETTER at bilen din er godkjent, bare for å være sikker på at din bilen er OK. Så lager du mye oppstyr rundt dette og tar det som langt som du kan. Fordi de personene som jobber der er servicepersonell og ikke paragrafryttere! (enda de oppleves som det)
bjalle Skrevet Oktober 20, 2010 Skrevet Oktober 20, 2010 Jeg har samme senkesett med standard bilstein dempere på e39 520 og den senket 20\30 nesten på millimeteren,55 er i alle tilfeller for mye med standard dempere(hvis det er det),de vil begynne å lekke etter kort tid,skal heller ikke slå nedi ved asfaltkanter,merket minimalt på stivhet på min bil var like god kjørekomfort.du sjekket at bunnen på dempere kom riktig inn i festet sitt der merkingen for H og V side skal være,at du ikke har dyttet de forbi og ned til det stoppet i bunn,da blir den jo for lav.
Mikael-B Skrevet Oktober 20, 2010 Skrevet Oktober 20, 2010 Om du har senkeskåler ser du ganske lett, da de er både merket og lavere enn originale skåler. Fåes med 10mm og 15mm senking. Bilstein demperne gjør nok at den blir 5-10mm lavere i tillegg. Husk at det skal være 50cm fra bakkenivå og opp til underkant av reflektor på hovedlys. Høyde fra navsenter og opp til hjulbue er irrelevant sålenge det ikke subber eller felg/dekk stikker utenfor.
BTK-530 Skrevet Oktober 23, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2010 Heisann. Takker for alle svar. Jeg har nå sett at demperne lå helt nedi klaven sin. Har hatt en litt spesiell klunkelyd, og den forsvant da jeg hevet demperen ca 10mm. Men det er ingen merker på demperen som sier om hvilet nivå den skal skrues fast på. Men alikevel så ser det mere riktig ut og at høyden kommer seg. Så nå er det bare å prøve på BT igjen. Har skjekket videre med BT i Drammen, de sier at disse 11 cm vil bli fulgt opp tettere framover fra de hold de kan påvirke... Men.. det er laveste punktet på chassiset og ikke støtfangere eksosanlegg osv de skal måle utifra. BT hadde i min kontroll målt på leppa til lockaryskjermen under fanger. Den kan de bare glemme å sette målebåndet på nå. Laveste punkt på chassi lå 10 cm, så nå skal den være innenfor et fornuftig mål. Men jeg skal ikke gi meg med det her. De får lage tydelige og fornuftige regler som er til for allemenheten og som ikke kan tolkes på egen måte.
HMW Skrevet Oktober 24, 2010 Skrevet Oktober 24, 2010 Noen sier 9cm noen 10cm og tydeligvis noen på 11cm nå da. Dette er helt bak mål. Disse på biltilsynet burde vært strukket skikkelig og sendt på kurs både for det de faktisk burde kunne OG kundebehandlingskurs. Blir helt kvalm av alle som finner på sine egne regler istedet for å følge det godkjente regelverket og tenke SIKKERHET! Prøv som foreslått over å ringe teknisk på en annen avdeling, mye godt kan (dessverre) komme ut av det. Nok om det.. At bilen blir lavere med bilstein dempere har jeg STOR tvil på.. demperen avgjør ikke høyden på bilen. Jeg har opplevd biler har blitt noen få mm høyere ved montering av helt nye gassdempere som dytter bilen litt opp. Om demperen står helt i toppen når du har montert sammen OG satt bilen på bakken. Altså stanga er helt ute. Da vil bilen bli lavere, men samtidig helt ubrukelig for da er den ikke i arbeidsområdet sitt. Du har kun demping ned og ikke opp. Blir lite behagelig kjøretur.
Superbeetle Skrevet Oktober 24, 2010 Skrevet Oktober 24, 2010 Den blir iallefall ikke lavere med Bilstein, snarere tvert imot siden demperne er mye stivere Forøvrig hadde jeg ikke noe problemer med denne såkalte 11cm-greien her i Bergen.. Jeg fikk godkjent 60/40 Bilstein B10. jeg hadde senkeskåler som jeg ikke opplyste om. Fikk også godkjent 8.5 ET35 og 10*17 ET30(mer enn 15mm endring av sporvidde) med 235 og 245/40-17 (som t.o.m i papirene stod at ikke var en godkjent kombinasjon..) For å smøre på litt da, så hadde jeg fått anmerket "nedsatt sikt fra førerposisjon" på Eukontrollen. Dette var pga solfilm på siderutene foran... Jeg tok etterkontrollen på BT, uten å fjerne solfilmen.. og fikk den godkjent
HMW Skrevet Oktober 24, 2010 Skrevet Oktober 24, 2010 igjen.. den blir IKKE høyere av stivere dempere... de har da ingen funksjon når bilen står stille???! Hvis du plukker ut demperen (på biler fjær og demper er montert hver for seg selvsagt) så vil bilen ha samme høyde som med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå