Gå til innhold

bilen min går ikke som den skal, hjelp! (e46 320D)


Efen
 Share

Anbefalte innlegg

jeg har hatt problem lenge med at bilen min ikke går som den skal. Vært på flere bmw verksteder men ingen finner ut av hva feilen er. Forgie sted jeg hadde den på for ca 1 uke siden sa det var egr sensoren, så jeg tok å byttet den som sitter ved egren og den som sitter ved wastegaten, også tok jeg og renset katalysatoren siden det var tett. Men dette hjalp ingenting:( på diagnose testen kom det bare opp feilmelding på egr sensoren. Men har ikke tatt ny etter jeg byttet den. Det som skjer er at den slutter å lade når det begynner å lade. Og når det slutter å lade går også den forbruks nåla ned. Noen som vet hva feilen kan være? Dette er en 320d 99mod (m47). All hjelp tar jeg til meg med glede, drit lei at jeg ikke får den til å gå, den har aldrig gått som den skulle så lenge jeg har hatt bilen:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

egr sensor? skulle gjerne sett den. for dette finnes ikke.

og hvordan har du fått rensa katalysatoren? og hvordan visste du den var tett? du ser sikkert hvor jeg vil.

du må gå til et BMW verksted som har greie på hva de driver med, og BMW vil si merkeverksted som har orig tester, og får lest av aktuelle verdier når problemet oppstår. da vil man kunne finne feilen ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
egr sensor? skulle gjerne sett den. for dette finnes ikke.

og hvordan har du fått rensa katalysatoren? og hvordan visste du den var tett? du ser sikkert hvor jeg vil.

du må gå til et BMW verksted som har greie på hva de driver med, og BMW vil si merkeverksted som har orig tester, og får lest av aktuelle verdier når problemet oppstår. da vil man kunne finne feilen ganske fort.

Egr sensor finnes, det sitter en ved egren, vakumslangen fra egren går til en egr sensor, også den vakum slangen som går fra wastegaten går også til en egr sensor. Åssen jeg visste at katalysatoren var tett var at det bare blåste varmt fra eksosen, kom ikke eksos ut. Så for å rense den tok jeg gass sveise apparat og varmet katalysatoren til den var rød glødenes rundt hele og helte 4 liter med farris igjennom. Og det funket fint. Noen som vet hva feilen med bilen min kan være? Må feilkodene bli slettet etter jeg byttet egrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

egr sensor? skulle gjerne sett den. for dette finnes ikke.

og hvordan har du fått rensa katalysatoren? og hvordan visste du den var tett? du ser sikkert hvor jeg vil.

du må gå til et BMW verksted som har greie på hva de driver med, og BMW vil si merkeverksted som har orig tester, og får lest av aktuelle verdier når problemet oppstår. da vil man kunne finne feilen ganske fort.

Egr sensor finnes, det sitter en ved egren, vakumslangen fra egren går til en egr sensor, også den vakum slangen som går fra wastegaten går også til en egr sensor.

I og med at jeg har samme bil som deg er jeg litt nysgjerrig på denne sensoren - kan du laste opp et bilde fra eksempelvis realoem og vise hvor den sitter? Er det vanlig at den skaper problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en magnet ventil ja:p men dem fleste jeg har vært borti har kaldt det egr sensor:p den som sitter ved wastegaten er med på å justere turbotrykket, og har en sikkerhet som gjør at turbon kutter å lade hvis det lader for mye, det kunne være det som være feil med min, men var visst ikke det. Snakket med en mekaniker og han sa at hvis den ene ryker så ryker også den andre. Så det er kjekt å vite så bytt begge hvis det kan indikere at den ene er gåen. kan godt ta bilde av begge og legge ut. Flere som også har sagt det kan være llm, og det virker litt sånn. Men fikk ikke opp feil på llm på noen av de 4 diagnose testene jeg har hatt:/ også går bilen min helt annerledes om jeg kobler den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt det er en sensor i M47D20 motoren som evt. registrerer at EGR-ventilen er potte tett og 100% ute av funksjon er jeg usikker på. Bilen går like bra/dårlig med eller uten denne ventilen i funksjon. På M47N motoren tror jeg at det er litt mer kritisk hvis EGR-ventilen ikke virker (motoren går i nødmodus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en sensor som registrerer om EGR er i funksjon eller ikke, og det lagres som en feilmelding på M47, men det betyr ingenting for bilen/motoren. Den går akkurat like bra/dårlig som ellers. Eller, den går faktisk bedre uten den tilkoblet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan jeg tru på. Men er også en samme føler som går fra wastegaten som visst gjør at bilen da går i sikkerhets modus om det er noe feil med den som da kan gjøre at turbon lader feil, og da påvirker det visst nok den som også går fra egren. Er hvertfall det jeg ble fortalt. Men om det er sånn vet jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De delene du tenker på er vakuumregulatorene som du har to av til hhv; EGR-ventil og turbo. Om den regulatorene som går til EGR-ventilen går fyken vil ikke det påvirke den andre ventilen som går til turboen så lenge det ikke er en vakuumlekkasje i slangen til EGR-ventilen. Og de delene som du nevner i første post at du byttet om på er nettopp disse regulatorene. Det eneste du avdekket ved å bytte om disse uten at bilen bedret seg er at begge regulatorene fungere helt utmerket eller at begge er ødelagt, sistnevnte vil jeg si er heller usannsynlig.

Som du ser fra disse to bildene er det akkurat samme del, som har akkurat samme delenr.

133.png

133.png

Siden du forteller at det kommer opp en feil om EGR ville jeg startet med å rengjøre denne ventilen. Kan hende at denne ventilen har sotet seg kraftig igjen. Her har du en veiledning på rengjøring av EGR-ventil: http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f3/cleaning-your-egr-valve-on-320td-320d-t15943/

Kan også anbefale å bytte veivhusventilasjon om ikke dette er gjort tidligere http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f3/replacing-the-oil-breather-on-e46-320td-or-t15944/

Fredrik: M47N med EU3 går ikke i nødmodus om EGR-ventilen ikke fungerer, men det lagres en feil i feilminnet. EU4 motorer får et "Check engine light", men jeg er usikker på om disse går i nødmodus.

Dette er feilmeldingen jeg fikk i DIS når jeg erstattet EGR-ventilen med en EGR-bypass: DDE_d50m47a - 4501 DDE: Avgassregulering - Negativ reguleringsavvikelse / luftmassen for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feilen du referer til er en maf feil, og ikke noe sensor som leser dette på egr.

har faktisk gitt opp å hjelpe efen noe mer. jeg _tror_ jeg vet en ting og to om bmw diesel, men tar tydeligvis feil og belært hver gang jeg svarer efen.

Det finnes ingen egr sensor. ferdig med den .

dette er ikke første tråden om problemer med denne bilen, men hver gang skal det finnes en annen og bedre måte å feilsøke på en det vi som driver med dette prensenterer. det er rart at man aldri finner feilen da.

jeg har svart deg flere ganger før.

lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti samme problem når det gjelder denne motoren, og det viste seg at eksosen har 2 katalysatorer! Har du sjekket begge? for det var den bakerste som var potte-tett i mitt tilfelle! Bilen gikk som ett skudd etter det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feilen du referer til er en maf feil, og ikke noe sensor som leser dette på egr.

har faktisk gitt opp å hjelpe efen noe mer. jeg _tror_ jeg vet en ting og to om bmw diesel, men tar tydeligvis feil og belært hver gang jeg svarer efen.

Det finnes ingen egr sensor. ferdig med den .

dette er ikke første tråden om problemer med denne bilen, men hver gang skal det finnes en annen og bedre måte å feilsøke på en det vi som driver med dette prensenterer. det er rart at man aldri finner feilen da.

jeg har svart deg flere ganger før.

lykke til.

Jeg har selvfølgelig sjekket alt dere har foreslått. Men bilen går fortsatt ikke som den skal. Kobar: har fjernet den katalysatoren i midten for å få mere plystre lyd:) har foresten renset egren også, men den var ikke så tett fra før av så det hjalp ikke:( fredrik: er det noen måte jeg kan finne ut om det er veivhusventilasjonen det er noe feil med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...