Gå til innhold

problem med heving av kjøp


hanskr
 Share

Anbefalte innlegg

hei

kjøpte ein bil onsdag i forge veke. den såg veldig bra ut " utvendig og innvenid"

når eg dagen etter fekk den på bukk so fant eg mykje skjult rust.

er ikkje golv under passasjer setet ( bare matta og kjitt)

litt betre på førarsida, kanalane må nåkk skiftast, og kunne stikke skrujern gjennom karoseriet nesten over alt under.

var og til ein karoseriarbeider og takserte skaden til over 50 lapper.

eg ringte kjøper ( privatperson) same dagen som eg fant ut av dette, og sa att eg vile heve kjøpet.

- han seier att han har brukt opp pengane på ny bil, og att han ikkje vil ta til bake bilen heller.

so har eg snakka med forbrukar kontoret uten å verte mykje klokare.

fant ein mal for korleis eg sku klage på forbrukerrådet sine sider. den har eg fylt ut og send til selgaren både på epost og i brev.

( der står de blant anna att krev kjøpe heve på grunn av alvorleg rust og att han har 14 dager på ta tilbake bilen)

er de sån att ein har rett til å heve kjøp så lenge de skjer innen 10 dager ?

ka gjer eg no ? har sef skreve kontrakt og desverre kryssa av på att tar bilen i den standen den er - men dette er jo alvorlege mangler som selgar ikkje har opplyst om ?

ka meiner dere ? andre som har opplev de same ?

veldig taksam for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Om forrige eier visste om rusta, så er det ulovlig å selge bilen videre, hvis det ikke ble opplyst om det ved kjøp.

Men det er veldig vanskelig å bevise at selger visste dette.

Uansett så har kjøper undersøkelsesplikt, så jeg tror ikke at du kommer videre med dette. Bare dropp det og ta det på tabbekvoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette bil til 10 tusen eller 100 tusen?

Er ikke alle som vet åssen det ser ut under egen bil så er vel vanskelig å bevise at han visste det ja.

Dette er vel egentlig kjernen i saken: Hvor mye kan man forvente avhenger av pris og årsmodell. Å sannsynliggjøre at selger kjente til manglene kan også være en utfordring.

Og nei, det er nok ikke angrerett på bruktbilkjøp. :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste selger bilen i "den stand den er i" og ny eier har "besiktiget og prøvekjørt bil"

Feil og mangler man finner etter kjøp/underskriving av kontrakt fraskriver forrige eier seg når dette er på "papiret"

Men søskenbarnet mitt fikk hevet kjøpe på sin Golf da det ble oppdaget over 35% rust i gulv under en sjekk på den lokale bensinstasjonen. Det var fordi bilen blei solgt i kategori "har ingenting på veien å gjøre med så mye rust" og blei ikke nevnt i kontrakt.

Dette måtte gå via advokat hos NAF.

Bare for å ha det nevnt kostet bilen 21 000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diverre har du ikkje høve til å heve kjøpet innan 10 dagar. Det verkar som om dette er ei utbreidd oppfatning? Kor kjem denne røvarhistorien frå? Angrerettlova gjer oaa 14 dagar angrefrist, men det er i samband med fjernsalg, til dømes kjøp på internett og telefon.

Du har i utgangspunktet gjort det vanskeleg for deg sjølv når du undersøkjer bilen først etter kjøpet. Det reknar eg med du ikkje gjer igjen...

Passande sengelektyre i din situasjon vil vera kjøpslova (http://lovdata.no/all/hl-19880513-027.html). Det er denne lova du og selgar må forholde dykk til. Det tek ikkje særskild lang til å lese gjennom lova, og ho byr på særs nyttig informasjon å ha i hende med tanke på framtidige kjøp og sal.

Sjølv om bilen er "seld som den er" tyder ikkje det at du nødvendigvis er "shit out of luck". Bilen må likevel svare til dei forventingar som er knytt til han gjennom selgar sine opplysingar, samt prisen.

Var det rimeleg å venta at selgar visste om denne rusten? Eg kjenner fleire som har lite greie på korleis bilen deira ser ut under. Dersom dette er ein feil som selgar ikkje visste om, har han heller ikkje plikt til å opplyse om feilen.

Eg slit litt med å førestilla meg kva "berre matta og kitt" inneber?

Pris er òg eit sentralt tema som nevnt av andre òg. Ein bil til 10 000 kroner er det svært få forventingar til, ei skranglekasse som kan bryte saman nærast kva tid som helst.

Ein dyr og nyare bil er det derimot andre forventingar til. Du ventar gjerne ikkje å finne store rusthol i golvet på din 2005 modell 318i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- han seier att han har brukt opp pengane på ny bil, og att han ikkje vil ta til bake bilen heller.

Hvorvidt selger har brukt opp pengene eller ikke ønsker bilen tilbake, er forøvrig ikke interessant for reklamasjonen.

Jeg anbefaler en faglig uttalelse på tilstanden på bilen, som du så evnt. kan gå videre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste selger bilen i "den stand den er i" og ny eier har "besiktiget og prøvekjørt bil"

Feil og mangler man finner etter kjøp/underskriving av kontrakt fraskriver forrige eier seg når dette er på "papiret"

quote]

Det er heldigvis ikkje slik at alle og einkvar svindlar rundt om i det ganske land er "home free" så lenge dei har skrive i kontrakten at bilen "selges som den er" og kjøpar har kvittert for at bilen er "besiktiget og prøvekjørt". Det føreligg likevel ein mangel dersom selgar har holdt tilbake informasjon om bilen. Takk og lov for det! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter, her er litt om min erfaring. Jeg gikk også i den flaue "nybegynner" fella til tross for erfaring og kunnskap #-o

Jeg kjøpte en honda accord for snart et år siden, og den jævla polakken sa at bilen var rustfri. Jeg sa at han skulle komme og vise bilen til meg og han skulle komme med en gang.

Timene gikk og det ble skumring, da dukket han opp, jeg så over bilen klarte ikke å se noe, bilen var nylig eu godkjent og så ingenting av rust med en kraftig lommelykt. Jeg spurte han en haug med gang om han viste om noen som helst feil eller mangler, og fikk til svar at bilen ikke hadde rust og heller ingen feil eller mangler. Jeg sa at det var greit og kjøpte nu bare bilen der og da...

Når han hadde fått pengene i handa kunne han tydlig mye bedre norsk, og prata som en foss når jeg kjørte han hjem. Etter en uke i mitt eie, så dukket det opp rust her og der samt masse feil, bla bla bla...

Så jeg tok turen til NAF og fikk sjekka bilen, og det var lakka rett over rusten og med høytrykkspyleren gikk jo all lakken av som var lakka over rusta, plukka med fingrene og det var hull her og der. Samt at bilen fikk nesten kjøreforbud, og med beskjed om at bilen hadde IKKE blitt eu-godkjent! Det bare noen uker etter at den hadde blitt godkjent.

Gikk videre med saken til NAF-advokaten her i stjørdal, sendt sms, mail og brev til polakken, fått svar på sms og mail, men selger nekter for alt og forstår ikke og er bekymret for barna sine i polen og sier at han er redd meg (jeg veier nesten 60kg han veier i alle fall over 85kg), at jeg er hissig og at jeg truer han.

Så gikk det maaaassssse tid, gadd ikke sitte å kjøre noe som harka og hosta og IKKE var til å stole på, som han på naf sa; "jeg ville ikke kjørt med den bilen". Så fikk jeg en som ville kjøpe den, "tapte" ca 15.000 kr på den, da var det rusta hull i hjulbuene bak og kanalene osv.

Så fikk jeg beskjed fra advokat at naf-medlemskapet mitt ikke dekte mer og han hadde brukt det han kunne få ut av forsikringen... Etter det har jeg ikke hørt et pip i fra polakken eller advokaten.

Har heller meldt meg inn i et treningsstudio og skal bruke 370kr i mnd på å trene meg opp, så skal jeg dra hjem til han og vri av han hode. Man kommer ingen vei, så lenge den andre part nekter, selv om han har holdt tilbake info! Og NAF er det ikke noe hjelp å få i fra, prøver å ringe de og da må jeg nesten fortelle hele livshistorien min, med svar om at det er lite de får gjort. De har jo fått sine penger, så hvorfor i helvete bryr de seg om meg...

Hvis du har råa kontakt heller Hells Angels og få de til å ta seg en tur til selger... Lykke til, over og ut :fist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste selger bilen i "den stand den er i" og ny eier har "besiktiget og prøvekjørt bil"

Feil og mangler man finner etter kjøp/underskriving av kontrakt fraskriver forrige eier seg når dette er på "papiret"

quote]

Det er heldigvis ikkje slik at alle og einkvar svindlar rundt om i det ganske land er "home free" så lenge dei har skrive i kontrakten at bilen "selges som den er" og kjøpar har kvittert for at bilen er "besiktiget og prøvekjørt". Det føreligg likevel ein mangel dersom selgar har holdt tilbake informasjon om bilen. Takk og lov for det! 8)

Har en likens historie men da handlet det om bremser. Da blei og kjøpet hevet pga bilens mangel på trafikksikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange kjeltringer som selger bil, og minst like mange som kjøper. Men helt seriøst, når man kjøper en bil til 10-30.000,- , sjekk den da for guds skyld NØYE, og har du ikke kompetanse til det, få noen andre til å være med deg, eller kjøp hos forhandler! Biler i denne prisklassen MÅ man under og se på, ta med kjeledress og jekk. Synd å si det, men EU ok er ikke alltid nok. Se hvertfall an hvor den er godkjent. Er mange som kjenner en som kjenner en osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen kosta 50.000 og var ein 95 modell turing 525tds

å de med att berre matta og kitten er i gjenn = att de ikkej er medtall under bilen der, bare teppe som går over heile bilen og matta som holder for att ein ikkje skal gå i gjennom gulve. og litt karoseri kjitt under. slik at allt såg bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en honda accord for snart et år siden, og den jævla polakken sa at bilen var rustfri. Jeg sa at han skulle komme og vise bilen til meg og han skulle komme med en gang. Timene gikk og det ble skumring, da dukket han opp, jeg så over bilen klarte ikke å se noe, bilen var nylig eu godkjent og så ingenting av rust med en kraftig lommelykt. Jeg spurte han en haug med gang om han viste om noen som helst feil eller mangler, og fikk til svar at bilen ikke hadde rust og heller ingen feil eller mangler. Jeg sa at det var greit og kjøpte nu bare bilen der og da, når han hadde fått pengene i handa kunne han tydlig mye bedre norsk, og prata som en foss når jeg kjørte han hjem. Etter en uke i mitt eie, så dukket det opp rust her og der bla bla bla... Så jeg tok turen til NAF og fikk sjekka bilen, og det var lakka rett over rusten og med høytrykkspyleren gikk jo all lakken av som var lakka over rusta, plukka med fingrene og det var hull her og der. Samt at bilen fikk nesten kjøreforbud, og med beskjed om at bilen hadde IKKE blitt eu-godkjent! Det bare noen uker etter at den hadde blitt godkjent. Gikk videre med saken til NAF-advokaten her i stjørdal, sendt sms, mail og brev, fått svar på sms og mail, men selger nekter for alt og forstår ikke og er bekymret for barna sine i polen og sier at han er redd meg (jeg veier nesten 60kg han veier i alle fall over 85kg), at jeg er hissig og at jeg truer han. Så gikk det maaaassssse tid, gadd ikke sitte å kjøre noe som harka og hosta og IKKE var til å stole på, som han på naf sa, jeg ville ikke kjørt med den bilen. Så fikk jeg en som ville kjøpe den, "tapte" ca 15.000 kr på den, da var det rusta hull i hjulbuene bak og kanalene osv. Så fikk jeg beskjed fra advokat at naf-medlemskapet mitt ikke dekte mer og han hadde brukt det han kunne få ut av forsikringen... Etter det har jeg ikke hørt et pip i fra polakken eller advokaten. Har heller meldt meg inn i et treningsstudio og skal bruke 370kr i mnd på å trene meg opp, så skal jeg dra hjem til han og vri av han hode. Man kommer ingen vei, så lenge den andre part nekter, selv om han har holdt tilbake info! Og NAF er det ikke noe hjelp å få i fra, prøver å ringe de og da må jeg nesten fortelle hele livshistorien min, med svar om at det er lite de får gjort. De har jo fått sine penger, så hvorfor i helvete bryr de seg om meg... Hvis du har råa kontakt heller Hells Angels og få de til å ta seg en tur til selger... Lykke til, over og ut :fist:

Du MÅ lære deg å bruke avsnitt. Dette er bare en vegg av bokstaver.

Uansett pris på bilen, så skal selger opplyse om graverende feil som kommer til å ha store følger for deg. En 1995 5-serie trenger ikke ha rust i det hele tatt, så denne må tydeligvis har blitt behandlet dårlig.

Da bilen koster 50000,- ville jeg ha engasjert en advokat hvis ikke kontakt med forbrukerrådet fører frem. Dette er en veldig rett fram sak egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en honda accord for snart et år siden, og den jævla polakken sa at bilen var rustfri. Jeg sa at han skulle komme og vise bilen til meg og han skulle komme med en gang. Timene gikk og det ble skumring, da dukket han opp, jeg så over bilen klarte ikke å se noe, bilen var nylig eu godkjent og så ingenting av rust med en kraftig lommelykt. Jeg spurte han en haug med gang om han viste om noen som helst feil eller mangler, og fikk til svar at bilen ikke hadde rust og heller ingen feil eller mangler. Jeg sa at det var greit og kjøpte nu bare bilen der og da, når han hadde fått pengene i handa kunne han tydlig mye bedre norsk, og prata som en foss når jeg kjørte han hjem. Etter en uke i mitt eie, så dukket det opp rust her og der bla bla bla... Så jeg tok turen til NAF og fikk sjekka bilen, og det var lakka rett over rusten og med høytrykkspyleren gikk jo all lakken av som var lakka over rusta, plukka med fingrene og det var hull her og der. Samt at bilen fikk nesten kjøreforbud, og med beskjed om at bilen hadde IKKE blitt eu-godkjent! Det bare noen uker etter at den hadde blitt godkjent. Gikk videre med saken til NAF-advokaten her i stjørdal, sendt sms, mail og brev, fått svar på sms og mail, men selger nekter for alt og forstår ikke og er bekymret for barna sine i polen og sier at han er redd meg (jeg veier nesten 60kg han veier i alle fall over 85kg), at jeg er hissig og at jeg truer han. Så gikk det maaaassssse tid, gadd ikke sitte å kjøre noe som harka og hosta og IKKE var til å stole på, som han på naf sa, jeg ville ikke kjørt med den bilen. Så fikk jeg en som ville kjøpe den, "tapte" ca 15.000 kr på den, da var det rusta hull i hjulbuene bak og kanalene osv. Så fikk jeg beskjed fra advokat at naf-medlemskapet mitt ikke dekte mer og han hadde brukt det han kunne få ut av forsikringen... Etter det har jeg ikke hørt et pip i fra polakken eller advokaten. Har heller meldt meg inn i et treningsstudio og skal bruke 370kr i mnd på å trene meg opp, så skal jeg dra hjem til han og vri av han hode. Man kommer ingen vei, så lenge den andre part nekter, selv om han har holdt tilbake info! Og NAF er det ikke noe hjelp å få i fra, prøver å ringe de og da må jeg nesten fortelle hele livshistorien min, med svar om at det er lite de får gjort. De har jo fått sine penger, så hvorfor i helvete bryr de seg om meg... Hvis du har råa kontakt heller Hells Angels og få de til å ta seg en tur til selger... Lykke til, over og ut :fist:

Du MÅ lære deg å bruke avsnitt. Dette er bare en vegg av bokstaver.

Uansett pris på bilen, så skal selger opplyse om graverende feil som kommer til å ha store følger for deg. En 1995 5-serie trenger ikke ha rust i det hele tatt, så denne må tydeligvis har blitt behandlet dårlig.

Da bilen koster 50000,- ville jeg ha engasjert en advokat hvis ikke kontakt med forbrukerrådet fører frem. Dette er en veldig rett fram sak egentlig.

Jeg ser den :) Ville bare taffle ned og fortelle trådstarter min erfaring. Skal redigere nu.

Foresten God Helg gutter og jenter, spesielt jenter som liker E38 :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...