Gå til innhold

Hvilke felger passer til F10/F11?


Skands1
 Share

Anbefalte innlegg

Her er iallfall litt info om hvilket innpress som er orginalt på forskjellige F10 felger.

8x17 og 8x18 har ET30.

8.5x19 og 8.5x20 har ET33.

9x18, 9x19 og 9x20 har ET44. (Kun bak)

Ser at X3 bruker ET46 foran og ET51 bak dersom det er bredere hjul bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke særlig jeg har peiling på felger akkurat, men antar at ET er innpresset (eller impress?? - ser det brukes begge deler), og at ET-verdien er antall millimeter fra senter av felgen og ut til "festeflaten"? :roll: Og da at lav ET gjør at hjulet står lenger ut fra bilen? :? Hva er tillatt å endre ET i forhold til hva som er oppgitt originalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke over ti millimeter. Altså pluss/minus 10mm totalt på hver aksling.

Det er riktignok TÜV papirer på felger med større avvik,men statens vegvesen mener 10mm er max.

Det er dessverre kjempevanskelig å få tak i særlig 17" felger uoriginalt nå,som passer F10, de har nemlig såpass store bremsecalipere at svært mange ettermarkedsfelger subber borti.

Et annet tema,er at mange av de seriøse felgprodusentene nå har så store ordre fra bilprodusentene (som er hovedkundene deres) at de ikke klarer å avse produksjonskapasitet til ettermarkedsfelger. Dettte vil bedre seg, men om det er vinterfelger du trenger nå, ville jeg anbefalt originalfelger.

Edit; Borbet CC med "originalt" nav (dvs at bmw-navkoppen passer rett på er straks i handelen i Norge igjen med ET35, 8x17" det passer så det suser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke over ti millimeter. Altså pluss/minus 10mm totalt på hver aksling.

Det er riktignok TÜV papirer på felger med større avvik,men statens vegvesen mener 10mm er max.

Det er dessverre kjempevanskelig å få tak i særlig 17" felger uoriginalt nå,som passer F10, de har nemlig såpass store bremsecalipere at svært mange ettermarkedsfelger subber borti.

Et annet tema,er at mange av de seriøse felgprodusentene nå har så store ordre fra bilprodusentene (som er hovedkundene deres) at de ikke klarer å avse produksjonskapasitet til ettermarkedsfelger. Dettte vil bedre seg, men om det er vinterfelger du trenger nå, ville jeg anbefalt originalfelger.

Edit; Borbet CC med "originalt" nav (dvs at bmw-navkoppen passer rett på er straks i handelen i Norge igjen med ET35, 8x17" det passer så det suser.

Pirke pirke, 7,5mm maks på hver aksling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke vinterhjul, men sommerhjul jeg trenger. Vinterdekk blir på de originale 18" felgene, så til våren trengs nye hjul. Går nok for 20" og hadde tenkt 8,5 framme og 10 bak, men ser mange kun leverer 8,5x20 og ikke 10x20... Lurer derfor på om det faktisk er mindre plass i hjulbuen bak på F10/F11 kontra E60/E61, så kanskje det holder med 8,5x20 på alle fire..

Bilen blir hvit, sølv eller spacegrå, så da snuser jeg litt på mørke felger.

Disse er hva jeg har funnet av felger på nettet som står beskrevet til F10/F11, men skulle gjerne hatt litt større utvalg å vurdert ut ifra..

hria8am8ln3iz7kjjq7y.jpg

sfyco0ihtwjh1fuc8ixk.jpg

vnpkk1cnr3lxnln8005e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil absolutt anbefale 10x20 bak. Og BMW har jo flere orginale 20" til F10.

Forresten skal du ha deg F10 eller F11?

Her er en F10 med 9x20 ET25 og 10x20 ET34, dekkene skal være 245/35/20 og 285/30/20.

05ko2dlu72sdly1li11r.jpg

1lpd6agj08hecshj3rzh.jpg

På dette bildet er det montert KW v3 coilovers. :D

npz03wm1jciv97b3klcc.jpg

uj98rbxzp1za5semw2s8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil absolutt anbefale 10x20 bak. Og BMW har jo flere orginale 20" til F10.

Forresten skal du ha deg F10 eller F11?

Her er en F10 med 9x20 ET25 og 10x20 ET34, dekkene skal være 245/35/20 og 285/30/20.

05ko2dlu72sdly1li11r.jpg

1lpd6agj08hecshj3rzh.jpg

På dette bildet er det montert KW v3 coilovers. :D

npz03wm1jciv97b3klcc.jpg

uj98rbxzp1za5semw2s8.jpg

Har en kjøper på E61-en som skal hente rett over helgen, så da må jeg jo ha meg ny bil. Ser ut som det blir F11 selv om tanken med å selge E61-en var å gå over til X5.. Tør uansett ikke å bestille F11 før jeg ser E61-en er borte og pengene på konto.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke særlig jeg har peiling på felger akkurat, men antar at ET er innpresset (eller impress?? - ser det brukes begge deler), og at ET-verdien er antall millimeter fra senter av felgen og ut til "festeflaten"? :roll: Og da at lav ET gjør at hjulet står lenger ut fra bilen? :? Hva er tillatt å endre ET i forhold til hva som er oppgitt originalt?

Det heter innpress :)

"Impress" er et "barneskole ord" som av en eller annen grunn har gått igjen i bilmiljøet i alle år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart å se 5 serie med såpass høyt ET. For min del er det ikke felger som jeg ville vært skeptisk å få tak i (det finns et dusin lekkert utvalg til E90+), men det er vel heller om det fysisk er mulig å senke en bil med EDC? Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart å se 5 serie med såpass høyt ET. For min del er det ikke felger som jeg ville vært skeptisk å få tak i (det finns et dusin lekkert utvalg til E90+), men det er vel heller om det fysisk er mulig å senke en bil med EDC? Noen som vet noe om dette?

Det blir et helt annet utgangspunkt i utvalg av felger hvis E90 passer - så skal alltid finne noen som faller i smak da ja..

Stemmer at det ikke går med ytterligere senk med EDC. For min del går jeg for M-pakke med M-understell som kan senkes ytterligere. Bilen er også lavere i utgangspunktet med M-understell enn med EDC.

Den "gamle" fikk sin F10 i går med EDC og originale 19", og da ser den sånn ut:

2qiqqu53m5oz6ns252iz.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...