Jump to content

Justere håndbrekk på z4/e46


[space]
 Share

Recommended Posts

Z4 og e46 vel like når det gjelder deler og metoder for stramming av håndbrekket.

Jeg har funnet et par guider:

http://www.pelicanparts.com/bmw/techart ... stment.htm

http://www.pelicanparts.com/bmw/techart ... e-Shoe.htm

Jeg regner med en som har litt peil klarer å se om ting trengs å byttes eller om det holder å stramme, eller pusse litt på bremseskoen/sylinderen.

Husker mekanikeren tok det fra hverandre og pusset det rent når jeg hadde samme problem på e46'en.

Det er vel ikke nødvendigvis en dyr "reparasjon" dette?

Skulle gjerne ha fikset det skikkelig før salg.

Fant deler på GS:

tcfgymu6m8xv7svt1s1q.png

Er det noe annet som kan være gåent også?

Link to comment
Share on other sites

Jeg byttet nettopp på min E39, siden den er automat har jeg ikke brukt brekket på 2 år... Visste også at det var dårlig fra før. Her viste det seg at det hadde kommet fukt i strømpene som hadde resultert i rust på wire. Så disse bør kanskje byttes, men det merker du ikke før du har av hjulene.

Men nei, bytte håndbrekk, uavhengig om du tar alt eller kun sko er ingen dyr affære :)

Jeg betalte 350,- for bremsebåndene på bil xtra med VAG rabatter.

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker også håndbrekket ekstremt sjeldent. Brukes mer flittig på FWD biler, dog ikke for parkering :)

Skal se om jeg får gjort noe med det da. (Rettere sagt får NOEN til å få gjort noe med det)

Link to comment
Share on other sites

Tydelig at dere ikke bor på vestlandet ihvertfall, skummelt å mangle håndbrekket her! :D

De gangene jeg har hatt problemer med brekket har det vært pga. mekanikken i navet har blitt treg, men har måttet skiftet bremsebånd hver gang i tillegg fordi de enten har vært utslitt eller blitt ødelagt under demontering.

Uansett fort og greit å fikse.

Link to comment
Share on other sites

Løsne og juster på den skruen for hvor bremseskiva sitter. Skal være et lite hull rundt der boltene sitter. Drei denne til du finner et slags tannhjul. Husker aldri om det er mot eller med klokka. Så skal det gå greit ta av skiva og bytte bånda for de som kan det. Skal være grei og rimlig jobb utført egentlig. Hør med Kim ;-).

Edit:Dritt opp i den justeringen for vaieren som kan justeres innen fra.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som gode tips. Problemet er at brekket rett og slett ikke tar tak. Må dra til skikkelig for å få bilen til å stå stille, og det er umulig å låse hjula om en triller bortover. Bremser så vidt farten bare.

Kim kan jeg selvfølgelig høre med! Skal bytte tilbake til orginalfjærene også, så han kunne jo gjort det i samme slengen. Eventuelt Kjetil, som bor LITT nærmere. Men begge to har jo alltid nok å drive med :)

Link to comment
Share on other sites

":ozqu3kbm]Høres ut som gode tips. Problemet er at brekket rett og slett ikke tar tak. Må dra til skikkelig for å få bilen til å stå stille, og det er umulig å låse hjula om en triller bortover. Bremser så vidt farten bare.

Kim kan jeg selvfølgelig høre med! Skal bytte tilbake til orginalfjærene også, så han kunne jo gjort det i samme slengen. Eventuelt Kjetil, som bor LITT nærmere. Men begge to har jo alltid nok å drive med :)

Høres ut som tidligere nevnte overføring mellom kabel og sko da..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...