AVT Skrevet Oktober 30, 2010 Skrevet Oktober 30, 2010 Hei, jeg er nødt til å få senkesettet mitt inn i vognkortet for å få bilen min eu godkjent. Såvidt jeg har fått med meg er jeg nødt til å ha bilen på firhjulskontroll og lyskontroll. Men, på bilen min har er mange av justeringsskruene til lysene ødelagt og jeg får derfor ikke stilt på lysene. Og 1 justeringsskrue koster jo 80kr hos koed Er det slik at man MÅ stille på lysene for å få senken godkjent? Bilen er kun senket 40/40. Hvor kan må få gjort firhjulskontroll og lyskontroll btw? Må det gjøres hos statensvegvesen?
SweetBMW Skrevet Oktober 30, 2010 Skrevet Oktober 30, 2010 du må ha en kontroll på at lysa dine lyser riktig og ikke blender motgående og alt slike ting som det er regler for og da kan det hende du må stille... 80 kr er ikke allverden...
AVT Skrevet Oktober 30, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 30, 2010 80kr er ikke allverden nei, men når man trenger et par stykker + noen justeringsklips så blir det fort endel penger kun for å få justert lysene
AVT Skrevet Oktober 30, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 30, 2010 Er det både nærlys og fjernlys som må justeres?
todleif Skrevet Oktober 30, 2010 Skrevet Oktober 30, 2010 Er det både nærlys og fjernlys som må justeres? Er avhengigt av type bil. Mange biler kan du ikkje justere fjernlyset separat iforhold til nærlyset. Men er selfølgeligt greit å lys som er justerte rett!
AVT Skrevet Oktober 30, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 30, 2010 På e30 kan man justere separat, ja, man må vel justere begge. Men, jeg har et lite spørsmål her. Jeg har lagt merke til at på både venstre og høyre nær og fjernlys så er det 1 justeringsskrue som er veldig kort, så kort at det ikke går ann å skru på den. Jeg trodde først at den hadde knukket, men ettersom at den samme skruen er helt lik på den andre siden ble jeg usikker. Skal skruene være slik eller har de knukket? Og, det er kun 3 skruer som funker totalt De andre funker ikke å skru på mer.
AVT Skrevet Oktober 30, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 30, 2010 På e30 kan man justere separat, ja, man må vel justere begge. Men, jeg har et lite spørsmål her. Jeg har lagt merke til at på både venstre og høyre nær og fjernlys så er det 1 justeringsskrue som er veldig kort, så kort at det ikke går ann å skru på den. Jeg trodde først at den hadde knukket, men ettersom at den samme skruen er helt lik på den andre siden ble jeg usikker. Skal skruene være slik eller har de knukket? Har markert skruene med en rød pil! Og, det er kun 3 skruer som funker totalt De andre funker ikke å skru på mer.
Superbeetle Skrevet Oktober 30, 2010 Skrevet Oktober 30, 2010 Er det ikke en fordel å ha fungerende lys da?
Melkvik Skrevet Oktober 30, 2010 Skrevet Oktober 30, 2010 For å få senkesettet godkjent må man vel ha papir på 4hjulskontroll, den skal vel være tatt max 14 dager før man skal på kontroll har jeg hørt, lysa må vel være riktig justert, og på biler med lastventil(noe det ikke er på e30) må også denne være justert. Lønner seg jo for deg og ordne lyktene dine da, du vil vel ha lys som er justert riktig du og rekner jeg med, kjøp deg ny svarte de. lamper, 2800 kr for ett sett:) det er vel ikke noe å skrike for:)
ingard Skrevet Oktober 30, 2010 Skrevet Oktober 30, 2010 Jeg ringte rett til vegvesenet for noe år siden, og det var ingen begrensning på hvor gammel 4hjulskontrollen skal være. Jeg spurte selv kontrolløren om lysene skulle være justert (noe de uansett var blitt gjort på en nylig eu kontroll), han gikk og så på lysene og nikket med hodet. Du trenger ikke noe spesielle papirer, men sikkert en kvittering på at det er gjort av et verksted.
AVT Skrevet Oktober 30, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 30, 2010 Hvor kan man ta firhjulskontroll? Er det kun hos satansvegvesen? Noen som har noen innspill ang bildet/spørsmålet over her?
*MrB* Skrevet Oktober 30, 2010 Skrevet Oktober 30, 2010 4 hjulskontroll kan man ta hos en rekke bilverksteder, men noen er flinkere/bedre utstyrt enn andre da. Trafikkstasjonene utfører ikke dette. Ang lysjustering, så er det kun behov for justering om vinkelen på bilen er endret. Gitt at lysbildet var riktig i utgangspunktet da. Så om du er heldig vil verkstedet skrive ut kvittering på lysjustering uten at de trenger å justere. I verste fall kan du investere i noen nye lykter. Disse er vel like gamle som bilen, og sikkert ikke mye å skryte av i høstmørket lenger. Lykter til E30 er vel ikke SÅ dyre?
krholt Skrevet Oktober 30, 2010 Skrevet Oktober 30, 2010 Hvor kan man ta firhjulskontroll? Er det kun hos satansvegvesen?Noen som har noen innspill ang bildet/spørsmålet over her? Firehjulskontroll får man tatt på alle bilverksteder, vær obs på veldig varierende pris og dyktighet rundt dette.
todleif Skrevet Oktober 30, 2010 Skrevet Oktober 30, 2010 e30 er vel lik e34 på lysjusteringen. Da er det 2 skruer pr lykt for justering. Justeringen er ifra framsiden. (igjennom grillen) Lykta er festa på 3 plasser. Eine plassen har ikkje skrue for justering. Og med litt tankegang, er det ikkje vanskeligt å finne ut kva for ei skrue som er til høgdejusteringen og kva slags skrue som er til sidejusteringen
AVT Skrevet Oktober 30, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 30, 2010 Se bildet mitt du todleif, justeringsskruen er jo på baksiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå