Gå til innhold

e39 vindusvisker bak sitter bom fast


Kjaps
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann,

Ser at dette er et problem hos flere. Min sitter bom fast. Ikke noe brudd i ledninger, da åpning av glassluka fungerer helt fint. Med glassluka åpen, er det fullstendig umulig å bevege på viskeren. Har tatt i ganske kraftig etter mye smøring men fortsatt ikke sjangs :x Denne skal vel være mulig å bevege på? Er det bare å skru ut hele dritten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Ser at dette er et problem hos flere. Min sitter bom fast. Ikke noe brudd i ledninger, da åpning av glassluka fungerer helt fint. Med glassluka åpen, er det fullstendig umulig å bevege på viskeren. Har tatt i ganske kraftig etter mye smøring men fortsatt ikke sjangs :x Denne skal vel være mulig å bevege på? Er det bare å skru ut hele dritten?

Hadde samme problem på V70'en til fattern.

En goood omgang med 556 og armkraft så kom den.

Skal sies at den knakk da, så vi var vel like langt.

Men uansett, letteste er vel å skru ut dritten.

Er vel som på alle andre biler minimalt brukt og da setter det seg fast ;)

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent problem at denne setter seg ja:( Når den er "nysmurt" skal den gå helt uten motstand når glassluka er åpen. Er du heldig skal det være en enkel jobb å ta ut akslingen å smøre opp. Jeg skulle ha av min for å bytte mikrobryter og endte opp med å skjære istykker hele den gamle mikrobryteren pluss mutter/aksling/foring da alt av stål mer eller mindre hadde blitt til en del pga rust. Monterte nye deler og fylte opp alle hulrom med grease. Kommer til å ta ned til våren for å sjekke at alt står bra til. Foreløpig går den veldig lett og fint..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det; om du åpner glasset og kikker ned på luka så ser du en skive med et hull nær kanten. Denne skiva drives av viskermotoren som sitter inne i nedre lukedel. Når du lukker glasset vil en fjørbelastet tapp treffe hullet i skiva og dermed kan viskeren gå rundt (har du byttet stilling på viskeren med glasset åpnet er det heller ikke noe problem i og med at tappen er fjørbelastet og finner veien ned i hullet etter hvert når skiva roterer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem på V70'en til fattern.

En goood omgang med 556 og armkraft så kom den.

Skal sies at den knakk da, så vi var vel like langt.

Men uansett, letteste er vel å skru ut dritten.

Er vel som på alle andre biler minimalt brukt og da setter det seg fast ;)

Lykke til ;)

Hehe, takk for det. Var litt redd for å ta i for mye ja. Tenkte at den kunne knekke. 556'en ble flittig brukt. Tror jeg skrur den av rett og slett.

Kjent problem at denne setter seg ja:( Når den er "nysmurt" skal den gå helt uten motstand når glassluka er åpen. Er du heldig skal det være en enkel jobb å ta ut akslingen å smøre opp. Jeg skulle ha av min for å bytte mikrobryter og endte opp med å skjære istykker hele den gamle mikrobryteren pluss mutter/aksling/foring da alt av stål mer eller mindre hadde blitt til en del pga rust. Monterte nye deler og fylte opp alle hulrom med grease. Kommer til å ta ned til våren for å sjekke at alt står bra til. Foreløpig går den veldig lett og fint..........

Høres ut som det samme har skjedd hos meg. Skal bruke tipset ditt med å fylle på med fett.

Stemmer det; om du åpner glasset og kikker ned på luka så ser du en skive med et hull nær kanten. Denne skiva drives av viskermotoren som sitter inne i nedre lukedel. Når du lukker glasset vil en fjørbelastet tapp treffe hullet i skiva og dermed kan viskeren gå rundt (har du byttet stilling på viskeren med glasset åpnet er det heller ikke noe problem i og med at tappen er fjørbelastet og finner veien ned i hullet etter hvert når skiva roterer).

Stemmer, stemmer. Nå skjønte jeg hvorfor den var fjærbelastet. Lurte litt på om jeg måtte trykke inn fjæra for å få viskeren til å gå rundt når glassluka var åpen, men det var jo ingen forskjell :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent problem at denne setter seg ja:( Når den er "nysmurt" skal den gå helt uten motstand når glassluka er åpen. Er du heldig skal det være en enkel jobb å ta ut akslingen å smøre opp. Jeg skulle ha av min for å bytte mikrobryter og endte opp med å skjære istykker hele den gamle mikrobryteren pluss mutter/aksling/foring da alt av stål mer eller mindre hadde blitt til en del pga rust. Monterte nye deler og fylte opp alle hulrom med grease. Kommer til å ta ned til våren for å sjekke at alt står bra til. Foreløpig går den veldig lett og fint..........

Hadde akkurat samme problem som deg. Den var ett sant H*** å få ut.

Alle deler rundt måtte selfølgelig byttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og fikk dette etter hvert, plutselig en dag stoppa viskeren midt på ruta, og ville ikke gå, så jeg stoppa bilen, starta igjen, og slo på viskeren for å få den til og gå tilbake, så sprang jeg bak og hjelpte den tilbake :P

Jeg fikk demontert hele greia baki der, problemet mitt var at akslingen satt pokkers fast.. Prøvde med 556 og alt av smøremidler, samtidig som jeg prøvde og vri på den. Til ingen nytte.

Klarte og presse den ut til slutt, fult av støv/salt og dritt. Rengjorde hele greia, fylte opp med greas og satte sammen. Nå går den så lett at når jeg opner vinduet, er det likefør den slipper taket og glir til mitterste stille :lol:

Så er nåk bare og hoppe i det.. Som flere sier så er det ofte ting sitter fast og blir ødelagt. Gamlingen måtte og bytte hele plast delen med microbryter i. Saga av alt som var og sage av for og komme til.

Men ble bra til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var viskeren i form igjen. Kjøpte rett og slett deler på BMW. De visste veldig godt hvilke jeg trengte, da de trolig er kjent med dette problemet. Bytta akselen som viskeren satt på og muttere og plastdekselet over (kun kosmetisk da den ofte blir herpa av å demonteres). Måtte faktisk varme opp festet med varmepistol for å få av delen. Var helt rustet sammen. Smekket alt sammen, og voila! Viskeren er som ny. Blir bra å kunne se gjennom bakruta via speilet i griseværet som er nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...