Gå til innhold

Kupevifta mi bråker no helt for jævlig, E30

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lagt merke til at vifta har hatt litt variabel hastighet av og til, og nå har den begynt å bråke seriøst mye. Høres egentlig mer ut som noe har kommet borti skovlene enn den "typiske" lagerlyden de pleier å lage når de er utslitte.

Har aldri fikla på vifta i en E30 før så råd og anbefalinger taes imot med takk.. :)

Hvor sitter vifta feks og hvor mye av bilen må demonteres for å komme til den?

Skrevet

Vifta mi bråka ganske bra den og, og da var lagrene helt gående. Kunne fysisk dra skovelene til begge sider såpass at de touchet sideveggene, som lagde lyden. Skru den ut å sjekk, og prøv å smør den opp, og se om det hjelper. Du ser jo fort om den har skrapet opp innersiden av plastdekslene..

Skrevet

Kupevifta ligger bak det dekselet jeg har ringa rundt her:

pdynj3oneg2zw20slbjs.jpg

Dekselet løsnes ved å skru løs alle skruene rundt, samt to plast-muttere, og holderen til motorkontakten.

Så kommer du til å se de dekslene som vifta sitter bak. Disse er klipsa på, så de tar du å løsner å fjerner. Når du da kommer til vifta er den satt fast med ett band over motoren, dette kan du vippe av med et skrujern e.l, men vær forsiktig så du ikke bøyer vekk bandet.. Deretter løsner du de to ledningene som står på motoren, tar ut den evt ødelagte vifta, for så å sette i en nye en og montere i motsatt rekkefølge ;)

EDIT: Hvis den bråker kan det jo være at den har løsnet, eller at dekslene har løsnet da, evt..:) dette finner du vel ut av :)

Skrevet

Var slark av en annen verden i den, så det er bare å ta frem sjekkheftet.. :P

Som tips til andre som evt skal gjøre det samme var det praktisk med en slangeklemmetrekker til de små skruene som er litt trangt å komme til.

Skrevet

Vifta i min E39 lagde kvinelyder kun når det var ekstremt kaldt(8-10 minus) og bilen hadde stått ute om natta! Så fort bilen blei varm og det blåste varm luft så sluttet lyden! Merkelig! :roll:

Skrevet

Det skal finnes to forskjellige vifter til E30 har jeg hørt. Noen som vet om det er pre/fl som avgjør hvilken jeg trenger, eller noe annet?

Skrevet

Lite tips der kan jo være å sjekke på GS.. Skriv inn skilt-nr når du søker, så ser du vel hvilken modell som passer :) Har forresten sett på finn.no at det er en plass der de selger nye slike vifter til en kurant pris.. Ellers kan d jo være å søke på www.finndel.no om noen huggeri har, eller legge ut ønskes kjøpt her :) Tror kanskje jeg har ei, men usikker. Kan undersøke i morgen :) PM meg ila dagen, så kan jeg sjekke ut om du vil :)

Skrevet

Har sjekket på bla GS, når jeg søker på mitt regnummer kommer det opp to alternativer med forskjellige mål.

Ene tingen er at det er greit å finne ut hvilken vifte jeg skal ha, og det andre er at jeg blir nyskjerrig på omstendighetene rundt at det fins to forskjellige.

• 2 weeks later...
Skrevet

ARGH!! Fikk vifte fra høggern i dag, snakket lenge med ham på tlf før den ble sendt og ut i fra det vi begge klarte å forstå skulle den være rett.

Gikk ut i 8 blå og demonterte og pella ut vifta mi, og visst F hadde jeg fått feil..

Diam på motoren var feil med 2-3 mm men skovlene i den "nye" var alt for store.

Og så var det selvsagt ikke samme dim på akslingen sånn at jeg kunne flytte over skovlene fra den gamle.

Noen som er norgesmester i vifter til E30 og har det o store tipset å by på. Har rett og slett ikke råd til å kjøpe ei ny ei til flere tusen akkurat nå..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...