Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei

Dette har sikkert vert det tema før, men jeg lurer litt...

Jeg har en bmw 320D 2000 mordell.

Jeg har en ASC brytter i bilen. Jeg vet at den hjelper meg vist jeg spinner med dekkene. Men fungere den som antiskrenns også? Lure litt på dette grunnet at jeg kan ta det med på Forsikringen på bilen. Litt dumt og si at jeg har det når jeg f.eks ikke har det :P

Skrevet

Du har ikke stabilitetskontroll.

Men om bakhjulene slipper før foran så prøver den å korrigere sladden, men ikke om forhjulene slipper.

Skrevet

Helt riktig otis!

Hvorfor er det rart at Asc kun er antispinn? At det heter "Automatic stability control" er da helt naturlig da Antispinn nettopp er et slikt system. Asc kom i 2 forskjellig utgaver som Ellingsen nevner over her, ASC og ASC+T, førstnevnte bruker kun abs-pumpe til å bremse kraften på det bakhjulet som har minst grep, mens sistnevnte har i tillegg kutt i motorkraft. Begge systemene har kun tilknyttning til bakhjulene.

Antiskrens (DSC) derimot " Dynamic stability control" fungerer på alle 4 hjulene.

Skrevet

Jeg har 1999mod 320d og har ASC. Det som står i linken stemmer. Men det er, som nevnt, ikke antiskrens. ASC'en på bilen gjør to ting:

1)bremser det hjulet som har minst grep

2)Motorstyringen reduserer kraften ut til hjula når begge hjula spinner

Skrevet

Både ///Naitsirk og 2000Touring har helt rett.

Må i tillegg nevned at jeg tror ikke at noen faktisk har den knappen med merket ASC+T, men derimot ASC.

Skrevet
Både ///Naitsirk og 2000Touring har helt rett.

Må i tillegg nevned at jeg tror ikke at noen faktisk har den knappen med merket ASC+T, men derimot ASC.

Ja, både ASC og ASC+T er merket med knappen ASC

Til trådstarter: Du kan ta en elgtest på glatt underlag i stor fart og se om ASC hjelper deg noe særlig. Noe den ikke vil. DSC derimot vil være gull verdt i den situsjonen

Skrevet

Dersom du har nok motorkraft til å spinne når du begynner å skrense så hjelper den noe 8) Da vil det hjulet som spinner mest bremses. Det fungerer... Men om det skulle oppstå en panikksituasjon ville DSC fungert veeeldig mye bedre.

Skrevet

Oki. Tusen takk for gode svar :)

Men hvordan kan jeg finne ut om det er ASC eller ASC+T? vist knappene er helt like. Eller er det sånn man bare må prøve ut på glatten? :P

Skrevet

Tror du blander TBF veldig her nå.

ASC har med traksjon å gjøre, mens DSG har med automatisering å gjøre.

Kanskje det var en spøk? ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...