Kobar Skrevet November 29, 2010 Share Skrevet November 29, 2010 Har hatt mye krøll med kjølesystemet på en 2001 mod 320 DAT med 220.000km på telleren. Har nylig skiftet vannpumpe, termostat og termostathus. Bilen brukes daglig og går omtrent 10mil hver dag, det som er problemet er at den lyser i instrumentene på at det er lite kjølevæske Noe jeg synes er meget rart fordi når jeg kommer hjem og prøve å fylle på væske så er det fullt.. Har prøvd å luft den i oppoverbakke med lufteskruen løsnet, men det bobler bare i påfyllingen.. Det er varme i varmeapparatet, den er tørr på gulvet inni, og den lekker ikke kjølevæske på garasjegulvet hvor den står på nattestid.. Nå om dagen ryker den ganske mye hvitt/blått, noe jeg kan minne fælt om gåen topp/pakning, men det er tross alt mellom -5c og -10c så kansje det bare er fordi det er kaldt? Kan ikke finne noe vann i olja, heller ikke olje i vannet.. Èn ting til jeg synes er merkelig er at etter en tur på 5mil, så finnes det ikke antydning til varme i de nedre radiatorslangene.. Slangen som kommer fra termostathus og går inn på toppen av radiatoren er god og varm! Kansje det bare er radiatoren som er tett..? Det var ett tilfelle i sommer hvor bilen ble kjørt varm så tempen kom opp på det røde og bilen døde. Dette skjedde helt plutselig langs landevei, uten tilhenger kun èn passasjer! Bilen fikk hvile i ca 30min før den ble kjørt videre uten problemer.. ( Mandagsbil ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 29, 2010 Share Skrevet November 29, 2010 Defekt sensor for kjølevæske nivå. Alt høres helt normalt/fint ut, forutenom dette; Det var ett tilfelle i sommer hvor bilen ble kjørt varm så tempen kom opp på det røde og bilen døde. Dette skjedde helt plutselig langs landevei, uten tilhenger kun èn passasjer! Bilen fikk hvile i ca 30min før den ble kjørt videre uten problemer.. ( Mandagsbil ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kobar Skrevet November 29, 2010 Forfatter Share Skrevet November 29, 2010 Er det tilfelle at radiatorslangen i bunn ikke skal bli varm? Må jo være NOE rart iogmed denne røykutviklingen samt at den plutselig gikk varm i sommer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KKise Skrevet November 29, 2010 Share Skrevet November 29, 2010 Er det tilfelle at radiatorslangen i bunn ikke skal bli varm? Må jo være NOE rart iogmed denne røykutviklingen samt at den plutselig gikk varm i sommer Den blir ikke varm før termostaten åpner nei, så om den aldri blir varm er jo termostaten tett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kobar Skrevet November 29, 2010 Forfatter Share Skrevet November 29, 2010 Er det tilfelle at radiatorslangen i bunn ikke skal bli varm? Må jo være NOE rart iogmed denne røykutviklingen samt at den plutselig gikk varm i sommer Den blir ikke varm før termostaten åpner nei, så om den aldri blir varm er jo termostaten tett. Hvilken vei går vannet egentlig? Etter hva jeg har forstått så kommer varmt fra fra motoren inn i topp på radiator, så kjøler vannet seg ned i raddisen så kommer det ut i bunn av radiator og inn i motor igjen.. Eller er det motsatt? For det er nemlig slangen i toppen som er varm! Og det er varme i varmeapparat, og temp-måleren viser normalt, og termostaten er omtrent ny fra GS! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 29, 2010 Share Skrevet November 29, 2010 Tror nok at vannet kommer inn på toppen og ut i bunnen. Min er akkurat likedan, kald i bunnen, men varm på toppen. Bilen din høres helt i orden ut, spør du meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet November 29, 2010 Share Skrevet November 29, 2010 Har hatt mye krøll med kjølesystemet på en 2001 mod 320 DAT med 220.000km på telleren.Har nylig skiftet vannpumpe, termostat og termostathus. Bilen brukes daglig og går omtrent 10mil hver dag, det som er problemet er at den lyser i instrumentene på at det er lite kjølevæske Noe jeg synes er meget rart fordi når jeg kommer hjem og prøve å fylle på væske så er det fullt.. Har prøvd å luft den i oppoverbakke med lufteskruen løsnet, men det bobler bare i påfyllingen.. Det er varme i varmeapparatet, den er tørr på gulvet inni, og den lekker ikke kjølevæske på garasjegulvet hvor den står på nattestid.. Nå om dagen ryker den ganske mye hvitt/blått, noe jeg kan minne fælt om gåen topp/pakning, men det er tross alt mellom -5c og -10c så kansje det bare er fordi det er kaldt? Kan ikke finne noe vann i olja, heller ikke olje i vannet.. Èn ting til jeg synes er merkelig er at etter en tur på 5mil, så finnes det ikke antydning til varme i de nedre radiatorslangene.. Slangen som kommer fra termostathus og går inn på toppen av radiatoren er god og varm! Kansje det bare er radiatoren som er tett..? Det var ett tilfelle i sommer hvor bilen ble kjørt varm så tempen kom opp på det røde og bilen døde. Dette skjedde helt plutselig langs landevei, uten tilhenger kun èn passasjer! Bilen fikk hvile i ca 30min før den ble kjørt videre uten problemer.. ( Mandagsbil ) når blei blårøyk toppakning? det er vell ventiltettninger, stempelringer eller turbo.. hvitt ryker alle biler i 10 blå... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kobar Skrevet November 30, 2010 Forfatter Share Skrevet November 30, 2010 okei, da får jeg bare håpe at det kun er kjølevæskesensoren som er på tur.. Hordan sjekker jeg om denne er OK? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet November 30, 2010 Share Skrevet November 30, 2010 om den ikke bruker noe vann så er nok alt i orden.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kobar Skrevet November 30, 2010 Forfatter Share Skrevet November 30, 2010 om den ikke bruker noe vann så er nok alt i orden.. Idag forsvant hele varmen fra varmeapparat.. Gikk hele 5 mil uten en lunk i varmeapparat! Har fyllt på ca 2 liter med væske igjen idag, og nå funker varmeapparatet igjen. Men når jeg kjører 32`c inni bilen så ligger temp-nåla rett i overkant av det blå feltet. Altså den kjøler for godt plutselig Det er skikkelig vanskelig å få fyllt på væske på denne! Bilen varsler i instrumenter at det er lite kjølevann, jeg åpner lokket på radiator og fyller på kansje 0.5 liter. Så er det overfyllt! Tar en kjøretur på 6km så lyser lyset igjen! Stopper i oppoverbakke, av med lokket og fylle på mer (0.5l) Tar en ny kjøretur, og det begynner å lyse omtrent etter 5km igjen, så gjentar jeg prosedyren 3 ganger til! Prøver å løsne på lufteskruen hver gang jeg fyller på mer vann, men det er ikke alltid det kommer noe vann ut der.. Og di gangene det kommer vann så bobler det fryktelig mye, akkurat som om det er maaaaasse luft i systemet.. På bensinstasjonen hvor det stod flere biler på tomgang i dag, så gikk BMW`n min av med klar seier av hvem som røyk mest på tomgang! Motor var da kjørt 3 mil og var i normal driftstemp! Noen som vil kjøpe en "god" BMW? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 30, 2010 Share Skrevet November 30, 2010 Høres ut som du har defekt kjølevannsensor for nivået. Og i samme slengen så kan jeg si det at, det ikke hjelper å fylle på mer kjøleveske om det allerede er fullt. Da spruter det bare ut igjen fra ekspansjonstanken, og ned ut under bilen. Lufte prosessen på M47 er særdeles enkel, bare fyll på og den fikser resten selv, mener jeg det var. At den ryker mye trenger ikke bety noe som helst, sålenge bilen går slik den skal så er nok alt OK. Har du sjekket olje lokket for påfyllingen etter noe annet enn svart olje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kobar Skrevet November 30, 2010 Forfatter Share Skrevet November 30, 2010 Otis: Hvorfor forsvant varmen i varmeapparatet idag da? Oljen er faktisk helt fin.. Men under lokket på radiator var det noe kvitt slimete gugge Vannet som blir til overs skal vell komme ut av slangen som er i nærheten av påfyillingslokket, og denne har jeg under oppsyn, ingen tegn til at den har spyttet ut kjølevæske den siste uken! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 30, 2010 Share Skrevet November 30, 2010 Jeg vet ikke, kan hende det var luft. Jeg har ikke vært borti noen type gugge under lokket på radiator. Vannet kommer ut av den slangen ja, den går videre ned til under et deksel bak hovedlykten på e39, vet ikke helt hvordan det er på e46. Man kan ikke se at det kommer veske ut av den slangen om man ikke ser enden på den, på e39. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet November 30, 2010 Share Skrevet November 30, 2010 Otis: Hvorfor forsvant varmen i varmeapparatet idag da? Oljen er faktisk helt fin.. Men under lokket på radiator var det noe kvitt slimete gugge Vannet som blir til overs skal vell komme ut av slangen som er i nærheten av påfyillingslokket, og denne har jeg under oppsyn, ingen tegn til at den har spyttet ut kjølevæske den siste uken! Hvit gugge er et resultat av vann i olja, men det kan godt være grunnet kondens som følge av småkjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 30, 2010 Share Skrevet November 30, 2010 Otis: Hvorfor forsvant varmen i varmeapparatet idag da? Oljen er faktisk helt fin.. Men under lokket på radiator var det noe kvitt slimete gugge Vannet som blir til overs skal vell komme ut av slangen som er i nærheten av påfyillingslokket, og denne har jeg under oppsyn, ingen tegn til at den har spyttet ut kjølevæske den siste uken! Hvit gugge er et resultat av vann i olja, men det kan godt være grunnet kondens som følge av småkjøring. Men dette gjaldt radiator lokket, ikke på olje påfyllingen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå