Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Man kan få en "blivende klassiker" forsikring på enkelte biler som det ikke kryr av og i bedre stand, sjekket opp dette selv på min E24, men må da også ha en bil som faktisk er veteran registrert i LMK.. Bmwccn har sammarbeid med LMK ja, men som sagt må man han en ekte veteran i tillegg ;)

Skrevet
Som sagt kan man søke klassikerforsikring ja, men flesteparten gjør det som regel kun hvis man har en ganske sjelden bil :)

Vår MB 250CE '71 fikk klassikerforsikring i 1995 :D

Veteran er et veeeeldig vidt begrep ja, de "eldre" holder fast på at alle modeller etter førkrigs-Mercedeser og A-Ford ikke er veteran lenger :P

Hehe, ja men tenk deg så sjelden en 87 Hiace begynner å bli, de fleste som ikke er rustet i stykker eller kondemnert er solgt til Afrika, og sikkert mange av dem som er rustet i stykker også ;)

Men det er mest på skøy jeg sier det da, betaler bare et par tusen i året med delkasko likevel. Årsavgiften er surere penger på en bil som går lite.

Jeg har to veteranmotorsykler med LMK-godkjenning og veteranforsikring. De har vært gjennom godkjenning nr to begge to, den måtte fornyes for et par- tre år siden. Må besiktiges av en godkjent person tilknyttet klubben, i dette tilfelle NVMC.

Fine biler de Mercedesene der forresten, god gammel kvalitet og rekkesekser :)

bmwccn skulle fått ordna noe sånt

God ide, det er bare for klubben å kontakte LMK det. Koster sikkert litt for klubben å være medlem da.

Edit: skrevet før jeg leste forrige innlegg.

Skrevet
'Nytt' om blivende klassiker -ordningen

(LMK) LMK har etter landsmøtet 2008 hatt et spesielt fokus på forsikringsordningen Blivende Klassiker (BK), og kriteriene for å kunne søke om denne typen LMK Forsikring. BK som forsikring ble etablert i 2004, og forsikrer per i dag 74 kjøretøy. På LMK’s landsmøte 2008 mente Classic Honda Club Norway, Norsk Land Rover Klubb, Porsche Club Norge og Norsk Sportsvogn Klubb at kravene for å søke om BK er for lite differensierte. Klubbene ønsket at LMK så på mulighetene for å senke kravene for å få denne forsikringen.

I dag er det slik at søker må inneha en Helforsikring på annet kjøretøy, og ha hatt dette i minst ett år før en BK-Forsikring kan tegnes. For å få en BK for en MC må du fra før ha en Helforsikring for en MC, og for en BK bil må du ha hatt en Helforsikring for en bil. Du kan altså ikke ha en BK MC dersom du kun har en Helforsikring bil fra før.

LMK har overtatt denne forsikringstypen fra det svenske motorhistoriske forbundet – MHRF. Svenskene har svært mange års erfaring med BK, og oppfordrer LMK å fortsette med dagens krav dersom BK skal være en lavrisikoforsikring. Fjernes kravet, er de svenske erfaringene at mange melder seg inn i klubber for å få tilgang til en meget rimelig forsikring på et kjøretøy som med langt høyere sannsynlighet enn tidligere vil bli brukt mer enn det som er beregnet i forhold til premiens størrelse mht skaderisiko.

Generelt mener LMK at det er nødvendig med grunnleggende og motorhistorisk forankrede krav for å kunne holde forsikringspremien på et lavt nivå. BK som separat forsikringsordning innenfor LMK Forsikring har en høy skadeprosent, og går etter 4 år ennå ikke i pluss. Bare på grunn av dette ene punktet vil det derfor ikke være særlig klokt å vurdere å lempe på kravene.

LMK skal på landsmøtet 7. mars 2009 legge frem en orienteringssak om Blivende Klassiker. Dersom det i mellomtiden ikke tilkommer ytterligere informasjon enn det som er nevnt her ovenfor, vil styrets konklusjon bli at de eksisterende krav opprettholdes.

Så da ble det slik...

Skrevet
23519_499107080340_801705340_11373897_3479265_n.jpg

DSC_0051.jpg

Så ut til å være en strøken Senator detta, disse er absolutt verd å ta godt vare på :)

Men å få den registrert som vetaranbil synes jeg høres veldig merkelig ut, mener at Satans vegvesen er ganske så strenger på sånt som dette! Hadde det vært et velvillig land som Sverige, Tyskland eller USA så hadde det kanskje vært mulig på en måte men i Norge? no way!!! [-X

Skrevet
Man kan få en "blivende klassiker" forsikring på enkelte biler som det ikke kryr av og i bedre stand, sjekket opp dette selv på min E24, men må da også ha en bil som faktisk er veteran registrert i LMK.. Bmwccn har sammarbeid med LMK ja, men som sagt må man han en ekte veteran i tillegg ;)

Ja, viktig å få med hva som egentlig ligger i blivende klassiker-definisjonen.

Dette er en forsikringsgruppe, og i motsetning til f.eks. Tyskland har ikke vegmyndighetene en egen klassiker-definisjon av entusiastkjøretøy. Merk imidlertid at en slik kjøretøygruppe også er forbundet med begrensninger i bruk for kjøretøy som skal betraktes som samlerobjekter, det er ikke en rabattordning for dem som bruker gammel bil til hverdags.

Her er forøvrig noen av betingelsene for Blivende Klassiker-forsikring i Norge:

Bilen skal være i bruk som samleobjekt og ikke erstatte en bil til normal nyttekjøring. Bilen skal oppbevares innelåst på et sted der det er maksimum 3 kjøretøy. På grunn av den høye risikoen på denne forsikringen blir det stilt svært høye krav til originalitet og vedlikehold.

Blivende Klassiker (BK) er en forsikringsordning tilpasset samlere som har en bil med alder mellom 20 og 30 år som de ønsker å bevare. [...]På BK gjelder 5000 kilometer kjørelengde. BK er ikke ment for vinterbruk. [...]

Forsikringsutvalget foretar en nøye vurdering av innsendt dokumentasjon. BK er en forsikring med en høyere risiko enn LMK's andre forsikringer, og vurderingen av hvilke biler som tas inn vil være strengere, og mer basert på skjønn enn for vanlig Helforsikring. Kjøretøyet skal være meget velholdt.

Skrevet

Såvidt jeg vet er det ikke vegvesenet som godkjenner hvilke typegodkjente kjøretøyer som kan få klassiker-eller veteranforsikring. Det gjør LMK-klubbens sakkyndige, eller med andre ord forsikringsselskapet via et hjelpeapparat. Vognkortet er klin likt om du har LMK- godkjenning eller ikke. Men ombygde kjøretøyer er en annen sak. Der er vel Bilprovningen i Sverige kjent for å kunne bruke mer skjønn en Vegvesenet som håndterer et firkantet regelverk uten rom for særlig skjønn.

Synes forresten Senatoren minner mistenkelig om en bruksbil...

Skrevet

Sorry, har visst missforstått, han hadde en 78 mod, som er komplett ombygd til 87 mod med ny front, bakende, interiør osv, godkjendt alt sammen i vognkort:P

Skrevet
Såvidt jeg vet er det ikke vegvesenet som godkjenner hvilke typegodkjente kjøretøyer som kan få klassiker-eller veteranforsikring. Det gjør LMK-klubbens sakkyndige

Korrekt, det er derfor jeg skrev følgende i innlegget over: :)

Dette er en forsikringsgruppe, og i motsetning til f.eks. Tyskland har ikke vegmyndighetene en egen klassiker-definisjon av entusiastkjøretøy
Skrevet

Så ut til å være en strøken Senator detta, disse er absolutt verd å ta godt vare på :)

Helt grei til Senator og være, vokste opp i akkurat den bilen, solgte den til bestefar, så har alltid vært med meg :) Er alltid stas å få låne den! Går bra, automatkasse som girer pent som bare det, faktisk ikke opplevd noe bedre foreløpig, masse kult utstyr som LCD speedo etc. Godt isolert hører knapt motor når man kjører, litt bråkeeksos på den(er tett) er kun det som høres :D Elsker lyden! ^^ Dog er den blitt litt kjeks med tiden..

Det jeg liker med den er at den er langbeint som fy! Autobahn cruiser #1!

Skrevet
Såvidt jeg vet er det ikke vegvesenet som godkjenner hvilke typegodkjente kjøretøyer som kan få klassiker-eller veteranforsikring. Det gjør LMK-klubbens sakkyndige

Korrekt, det er derfor jeg skrev følgende i innlegget over: :)

Dette er en forsikringsgruppe, og i motsetning til f.eks. Tyskland har ikke vegmyndighetene en egen klassiker-definisjon av entusiastkjøretøy

Ja, og vi skrev så samtidig at jeg ikke leste det før jeg postet :)

Skrevet
Sorry, har visst missforstått, han hadde en 78 mod, som er komplett ombygd til 87 mod med ny front, bakende, interiør osv, godkjendt alt sammen i vognkort:P

Interessant. Osv betyr i dette tilfelle absolutt hele karosseriet siden det er to forskjellige generasjoner med veldig ulikt utseende...

Skrevet

Interessant. Osv betyr i dette tilfelle absolutt hele karosseriet siden det er to forskjellige generasjoner med veldig ulikt utseende...

Jeg tar en råsjans på at det her ikke dreier seg om en Senator B, men en Senator A1 som er blitt oppgradert til A2.

Det kan vel også stemme med at Senator B tok over for A2 i utstillingslokalene i 1987.

En slik ombygging av Opelmodeller fra denne epoken har ikke vært helt uvanlig. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...