Pedi Skrevet August 28, 2012 Forfatter Share Skrevet August 28, 2012 Mener å minnes at alle dysene var der, men det var nok som du sier, før du høytrykkspylte blokken... Ja, jeg óg mener å minnes det - men er noget usikker, så da blir det jo bare spekulasjon... Hei hei oljetrykk! Ja det order seg som regel til slutt men går det ikke ann å lime de dysene me feks locktite eller div. Så en vet de står der i nærmeste fremtid Inget oljetrykk... Ennå... Men gjerne om en stund. Det trengs egentlig ingen lim på de. Når lageret er i, så står dysene i posisjon. Men hadde jeg visst at de var løse, så hadde de selvsagt vært demontert. Men hadde fått det for meg at de var presset i, så tenkte ikke noe over det. Lesson learned.... Godt det ikke var verre enn som så! Fire av mine dyser falt også ut da jeg satte blokka i høytrykkskokeren, men jeg skulle skifte alle uansett. Nå steg vel motivasjonen betraktelig?! Jeg skulle egentlig ha bytta de også, men det ble aldri sånn... Nå kan jeg ikke annet enn å se tilbake og angre. Motivasjonen steg flere hakk ja, men hjelper ikke å IKKE ha deler slik at jeg kan montere motoren sammen. Dysene kommer i posten i morgen en gang, men pakningene rundt om som ble bestilt fra GS på søndag er ennå ikke registrert i systemet - selv om beløpet er trukket fra konto. Så når DE kommer er usikkert... Så det er litt minus da... Hadde vært gøy å fått motoren oppi (blokk/gir) tilbake på plass før helga, slik at jeg kunne montert topp og div stæsj i neste uke...... Men jeg er jo rimelig overbevist om at oljetrykket vil være på plass etterpå - så kanskje jeg har oljetrykk før jeg reiser på jobb om 14 dager.. DET hadde jo vært greit... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet August 28, 2012 Share Skrevet August 28, 2012 There's your problem! Det er kjekt når syndebukkene åpenbarer seg på den måten der. Hei hei oljetrykk! Ja det order seg som regel til slutt men går det ikke ann å lime de dysene me feks locktite eller div. Så en vet de står der i nærmeste fremtid Med veivlagrene på plass kan de ikke ramle ut, oljetrykket vil også sørge for at de blir presset godt nedi hullene. Tviler på at Pedi glemmer å sjekke dem flere ganger..! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian H. Foss Skrevet August 28, 2012 Share Skrevet August 28, 2012 Oljetrykket kommer tilbake nå, det kan garanteres! Glemmer man bare en o-ring på filterkoppen så kan det være nok til dårlig oljetrykk. Kjipt å vente på deler nå! :/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scoot Skrevet August 28, 2012 Share Skrevet August 28, 2012 Så konge! Det er jo flott at det var en "bagatell" i forhold til hva som kunne ha skjedd ( sprekk osv ). Stå på! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet August 29, 2012 Share Skrevet August 29, 2012 prøv å kjinn opp oljetrykk i motorbukken da for å være sikker?, kjipt å ta den ut enda engang om det ikke blei bedre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet August 29, 2012 Forfatter Share Skrevet August 29, 2012 prøv å kjinn opp oljetrykk i motorbukken da for å være sikker?, kjipt å ta den ut enda engang om det ikke blei bedre Blir ikke å montere toppen på før blokka er i bilen, så det blir litt vondt å få til det Men ja, det hadde deff vært det beste... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
helland Skrevet August 29, 2012 Share Skrevet August 29, 2012 tørr nesten å vedde kjerriinga på at dette er synderen ! gleder meg til oppdatering med oljetrykk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tynes944 Skrevet August 30, 2012 Share Skrevet August 30, 2012 Da er motoren montert til helga da? hehe godt at du mest sannsynelig har funnet ut av feilen vertfall!!! Glad på dine vegne Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet August 30, 2012 Forfatter Share Skrevet August 30, 2012 Da er motoren montert til helga da? hehegodt at du mest sannsynelig har funnet ut av feilen vertfall!!! Glad på dine vegne Den er nok ikke det... Jeg håper jeg får pakninger fra Sverige i morgen, slik at det kanskje kan skje noe i helga og utover i neste uke. Satser på oppstart og oljetrykk (!!) i neste uke en gang. Jeg skal på jobb om 14 dager, og det hadde vært greit å kunne reise på jobb for en gangs skyld og vite at jeg faktisk HAR oljetrykk i motoren.... Har vært et par dager nå uten deler, så det skal bli bra å kunne gjøre noe vettugt igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
i2000 Skrevet August 31, 2012 Share Skrevet August 31, 2012 Jau jau, Ivar. Detta verte spanande. Som eg skreiv i "Retrogarasjen" på fb så har eg lest alle trådene til nå, og nå blir det enklare å følge me. Eg glede meg minst lika møkje så du gjør te å få sjå denne perlå på veien. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet August 31, 2012 Forfatter Share Skrevet August 31, 2012 Jau jau, Ivar. Detta verte spanande.Som eg skreiv i "Retrogarasjen" på fb så har eg lest alle trådene til nå, og nå blir det enklare å følge me. Eg glede meg minst lika møkje så du gjør te å få sjå denne perlå på veien. Hei hei! Endelig registrert deg her inne du også nå ja, ikke noe særlig å bare være en gjest vettu Du er alltid velkommen, så vi får ta oss en tur til sommeren - både i bil og på sykkel... Nå er det endelig kommet inn deler. Skulle komme i går, men ble i dag. Så de siste dagene har gått med å dille litt, mekke litt og vært å kikka på Taxibjørns E28 M5. Herlig bil... Sammigun har fått motoren sin i filler også nå, og sjekker opp i diverse mål osv: Vasket og malt den "nye" blokka: Nye dyser, endelig... Og ja, 6 stk denne gang Ser nå litt fint ut med dyser i alle hull Med dysene på plass, var det jo på tide å smelle i lager og veiv. Siden dette er en "ny" blokk, så ble klaringene på veiva sjekket en gang til for sikkerhets skyld. Men de var fortsatt 100%, så da er det good to go! Med veiva på plass, så var det stemplene sin tur. Måtte vaskes litt selvsagt... Stemplene er identiske, minus dimensjonen. Gammel-blokka hadde 92.08mm borr, og Alpina-stemplene var 92.05mm. Men siden jeg ikke var fornøyd med slitasjen i gammelblokka, ble det å bruke andre stempler. De er org spec, dvs 91.97mm til 92.00mm borring på ny-blokka. Men veivstakene måtte jeg bytte om, da de har fått seg "Alpina-treatment". Så da er det bare å gi gass. Yesss! Stakene på plass, korrekt vei og nye stempelfjærer osv. Gode greier. Samuelsen har humøret på topp, og er godt selskap Keep on truckin' !! Her er stempler på vei inn: Og ja, selvsagt er end ring gap målt, 100% dette også. Nå smiler Pedi'en ja!! All in! Med alle stemplene i posisjon, alle lager montert med korrekt moment så ble den nye oljepumpa satt i. Kunne/burde ha shimset den litt til, for jeg ville hatt litt strammere kjede. Men tom for shims som jeg var (Takk Øistein, for at jeg fikk "låne" dine!), så fikk jeg godta det slik det er. Så kanskje DENNE gang kan pumpa få levere trykk "all the way", ikke bare bare fungere som en sirkulasjonspumpe... Registerdeksel, bakdeksel og bunnpanne på plass med nye pakninger og denne gang rød Sili-gasket pakningstoff. No leaks, please... Oljefilterhus og motorfester er også på plass: Jeg hadde egentlig planer om å sette på svinghjul/clutch/girkasse samt smelle alt tilbake oppi motorrommet. Men siden det gikk til Helsike med barnevakten min i kveld - og Øistein er på bygdefylla uten meg, så gadd jeg ikke å risikere å ripe opp hele motorrommet. Så da ble det til at jeg rettenogsletten tok og gikk inn heller. Litt chips og brus samt litt tv gjør nok godt det også. Motoren får heller komme seg i ved en annen anledning. Kanskje i morgen, men mest sannsynlig mandag. Lite mekkings nå når ungene ikke er i barnehagen i helga. Men men, har jo hele neste uke på meg da... Så det skal nok bli kinnings og oljetrykksmåling i neste uke en gang. Og DET gleder jeg meg til.... Og gruer meg litt selvsagt... Ha en fin kveld! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsinnj Skrevet August 31, 2012 Share Skrevet August 31, 2012 Det gleder meg å høre at du endelig har litt medgang motormessig med denne bilen! Får bare håpe på at oljetrykket er der når du får den i bilen å får startet nå da! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet August 31, 2012 Forfatter Share Skrevet August 31, 2012 Jaudå... Seiler i medvind nå. Får bare håpet at vinden står meg bi i neste uke ved oppstart også da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hylle Skrevet August 31, 2012 Share Skrevet August 31, 2012 Bra arbeid her! Ser ut som du har fått litt større boltreplass fra når eg va der i 2009 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet August 31, 2012 Forfatter Share Skrevet August 31, 2012 Har du vært innom hos meg? Og uten at jeg husker det?? (begynner visst å bli gammel jeg nå... ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå