Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Hehe, klarte ikke slutte å lese når jeg først hadde begynt, er jo så sykt lærerikt dette her :)

Jeg har egentlig alltid vert en 3-serie mann, men ble litt gira på en 5'er nå :) stå på, dette har jeg virkelig tro på! Jeg følger ihvertfall med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor la du ikke klarlakken vått i vått? Legger du et strøk med klarlakk først, og lar det tørke, er det stor fare for flassing, det skjer forsi klarlakken blir hard under, og hard på toppen det som skjer når dette beveger seg, så sprekker det opp i bunn, og toppcoaten begynner og flasse.

Det beste er og legge en god bunncoat, vente i 3-4 min hvis tempen ligger rundt 20-25 grader, legg på godt også på andre strøket, så brusher du over på 1,5 bar for og jevne coaten på toppen, da får du en bedre contrast.

Nå gikk jeg litt dypt inn i det, men bare et godt råd ;)

Ser bra ut så langt skal følge med her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke noe problem å legge andre strøk med klarlakk dagen derpå, så lenge man matter over først! Men anbefalt er vel først et lett strøk deretter et godt avsluttende strøk, men det der med brusher over et lettstrøk på 1,5bar forstod jeg ikke vitsen med. Blir jo lett mattslør med det? En annen ting er at sprayboksen er anbefalt amatøren, kansje det høres eplekjekt ut men jeg mener at den ofte ikke er tett nok, og man oppnår ikke samme finish som lakksprøyte.

Men i nøden spiste fanden fluer så hvem vet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å la boksen stå i varmt vannbad og så riste den;-)

Ellers så er 2k Klarlakk på boks fra f.eks Mekonomen et Hot tips! Jeg har iallefall fått ganske så bra resultater med den på smådeler..

Den hvite syregrunningen (1k) fra Wurth syntes jeg er god! Syntes den både dekker bra og holder godt..(ihvertfall når jeg har prøvd å pusse den bort med både papir og roterende stålbørste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatet foreløpig er greit nok mtp lakken heldigvis. Så om det flasser på sikt, tar jeg så det kommer.

Tok et par timer i kveld, og hadde takluke på dagsordenen.

Merk at dette er for montering av glassluke. Først dyttet jeg plastrammen (som ikke stålluka har) helt bak. Deretter la jeg vippemekanismen til "ned" posisjon, og dro vaierene med styringer bakom bakre skinne:

IMG_0254.jpg

Enda et bilde

IMG_0255.jpg

Dekselskinner skal så på plass. Legg merke til at det er fingjenger på skruene til dekselet til vippemekanismen - se til høyre på bildet. Jeg ser at jeg må bestille nye skruer, de gamle var gamle - ingen tvil om det....

IMG_0256.jpg

Etter at dekslene er på plass, drar jeg vaiere frem til "normal" posisjon, og setter i en 4mm borr i deksel samt vippemekanisme. Dette gjør jeg på begge sider, for å samkjøre vaierene.

IMG_0257.jpg

Med de vel på plass, er det å kople til el motor. Her finner en korrekt parkering/posisjon ved å teste at motor går helt bak FØR montering, så frem, så tilt og tilbake til park posisjon. 3 skruer sikrer motor på plass:

IMG_0258.jpg

Når den er på plass, tas de 2 borrene ut. Jeg kjører motor fra tilt til park til bakre posisjon. Sjekker at alt går greit, og at motor parkerer i sine respektive posisjoner. Jeg liker også å følge med på at vippemekanismen gjør jobben sin skikkelig. Og det gjorde den.

Så da var det å finne frem nye pakninger til takluka:

IMG_0259.jpg

Jeg burde tatt bilde av posisjonen på fremre pakning (monter den først), men det uteble. Etter at den er på plass, kneppes da den bakre pakning i posisjon. Denne er ALLTID 3 cm for lang, men jeg klipper alltid den når den er nesten ferdig montert - slik at en ser at den flykter fremre pakning skikkelig. Her er det bare å innse at det er ikke alltid at overgangen fremre til bakre pakning blir strøken, for den fremre er ikke alltid helt rett kuttet. Slik er det bare. En kan kompensere ved å klippe den fremre, for bak har en jo litt å gå på. Men det har jeg prøvd før, og det er vondt å få til et pent kutt, med mindre en har tilgang på et supert kutteverktøy. Noe jeg ikke har.

Kjører så "luken/holderene" opp i tilt, og løfter luken inn i posisjon:

IMG_0260.jpg

Luka er skrudd med 6 bolter, 3 på hver side. 2 i bakkant, og en i forkant.

IMG_0266.jpg

Her er det endel å justere på. Første justering er bare å ta sånn ca. og ved å kjøre opp og ned (og justere litt og litt), så kommer en frem til korrekt resultat. Her synes jeg det er greit å justere luka litt etter hvordan en blir fornøyd med klaringene. Husk at luka skal ligge ca 1 mm "ned" i forkant, og 1 mm "opp" i bakkant" - samme greia som med feks ved justering av dørene.

Jeg har ikke gjort ferdig checkpanel osv, men vil bare vise på bildet at luka er kjørt bak.

IMG_0264.jpg

Luka i tilt

IMG_0261.jpg

Her er luka i park posisjon, justert sånn ca.

IMG_0262.jpg

Jeg har ikke justert den 100%, for iogmed at det er nye pakninger, så parkerer luka forskjellig i forhold til om luka kommer bakfra eller fra tilt. Jeg lar luka stå i park posisjon, slik at pakningene får "gå seg litt til". Etter det skal luka få en ny justering..

Etter at luka er "på plass", må jeg nesten nevne at tilslutt (les: med glassluke) så kjører en luka i tilt. Drar så plastramma så langt frem som mulig, og kjører luka bak en 10-12 cm. Pass på at plastramma ikke kommer i klem. Deretter skyver en plastramma helt frem på luka, slik at den kan skrues fast i luka. Voila, luka er på plass! :)

Det var det hele i dag, men det var en jobb som jeg har anket en god del på. Og nå er luka i, selv om noe arbeid gjenstår der.

Goodnight!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimalt sett ja. Men visuellt sett ser det gjerne litt rart ut, så en må velge selv om en skal ha korrekt justering eller fryd for øyet. Jeg skal først gå for korrekt, og se om jeg blir fornøyd med det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir jo mening! :) Men ser for meg at det kanskje ser litt dumt ut. Ser ut som om det bare er kastet sammen fort og gæli. :P
Lekkert! :)

Det er ikke så mange som har glassluke på E28 nå til dags.

Larsinnj: 1mm ned foran og 1mm opp bak har å gjøre med bl.a vindstøy.

Man vil at vinden skal gå fra panel til panel, uten oppstikkende kanter som bremser den.

Ja, det er både pent visuellt sett med glassluke OG langt imellom de med glassluke orginalt. Legg merke til at dette er orginal BMW-luke, ikke Saab sin glassluke som er perfect fit - men med feil form på selve glasset...

Ang justering, så er det helt korrekt som Moe sier. En annen faktor er støy, samt slitasje. Ved perfekt fit (les: visuellt sett - der feks takluka flykter 100%) vil det bli muligheter for støy og vinden som passerer de eventuelle karosseridelene sliter på lakken. Ganske mye slitasje faktisk, om en aldri skulle trodd det. Så korrekt justering er viktigere enn mange tror/vet...

Jeg satser på å få et par timer i kveld eller i morgen kveld til garasjen, slik at jeg kan få på plass innvendig speil, check-panel, solskjermer osv... Det er en viktig faktor i prosessen til komplettering av interiør/takluke.... Håper det kan bli i kveld..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...