Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Så bra ut de hjulstillingstallene :)

En del negativ camber bak, men slik blir vel disse svingarmsbakstillingene med lav fjæring.

Spent på å se bilen med de siste og avgjørende detaljene!

Håper på å få tatt en kikk på den på E30meet også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte nesten registrere meg og legge inn en liten kommentar siden disse Alpina-stripene har vært et hett tema i tråden her. Tror ikke det skal ta så altfor lang tid før dette er i boks nå, alle råfilene er konstruert, nå er det bare å tilpasse alt til en E28 med målene vi har tatt nede hos Ivar :)

[ Bilde ]

Nå vet ikke jeg hvordan pedi vil ha de, men de riktige stripene er ikke helt kantete i hjørnene (i allefall ikke de jeg har fra alpina). De er litt avrundet.

Også tror jeg alle bokstavene skal være like lange. Dvs. L, P og N skal være like brede som A. Jeg kan gå ut å sjekke dette hvis dere vil ha det helt eksakt (jeg kan også være interessert i et sett).

Eller har dere kanskje et org. sett dere har brukt som mal?

Det er absolutt ikke meningen å opptre som en pirk eller bedreviter. Joda, pirk er jeg vel på slikt.

Pirk er veldig bra i sånne tilfeller :) Ser at jeg la ut ett litt tidlig bilde, jeg har lagt avrundede kanter på bunnen, siden settet jeg fikk med fra Pedi hadde det, men det setter har skarpe kanter øverst. Ikke noe problem å lage avrundede i begge ender om det er det som er rett fra Alpina. Og det er det jo ser man på bildene som er lagt ut her etterpå. Takker for de bildene, da blir det lettere å lage en eksakt reproduksjon :)

Logoen er hentet fra en database med vektorfiler, så jeg håper den er korrekt. Men går uansett ann å justere på om noen finner feil med den. Det er ikke noe problem :)

På bildet som er lagt ut er heller ei lengden på stripene (der de går fra smal til bred) justert inn, har bare fått rette vinkelen og avstandene mellom tynne og tykke/åpne felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut og Glenn Simon...

Jeg klarte ikke å roe meg helt etter det jeg leste, så jeg måtte gå i garasjen og måle på det originale (fra Alpina) merket på bakluka mi.

Bokstavene er ikke like brede på DET merket iallefall.

A = 64mm bredde

L = 33mm

P = 47mm

I = 9,5mm

N = 50,5mm

Så kikket jeg på noen bilder jeg har, og der ser det ut for meg som at ikke bokstavene er like brede... Enig?

[ Bilde ]

Nå måtte jo jeg også ut i garasjen, og det er riktig som du sier, de er ikke like brede. Jammen meg bra man får oppklart viktige saker :) Likevel er det ett eller annet som så rart ut med de svarte, men det kan godt være at de var så små på bildet. Jeg tror det lurer meg.

Legger ved noen bilder, også av vinklene på stripene (ikke se på meg og rotet i garasjen).

[ Bilde ]

[ Bilde ]

[ Bilde ]

Kan jeg få be deg om en liten tjeneste? Når jeg ser på disse bildene så fremgår det antageligvis at det settet jeg har fått for å reprodusere så det passer til E28, ikke har rette proporsjoner med tanke på tykkelse på striper og avstand i mellom de.

Settet som ligger her har striper som er 5mm tykke, med 5mm i mellom der stripene er "smale", og 41mm i mellom der de går fra hverandre. Det ser ut som de originale har tynnere striper og/eller mer mellomrom. Kunne du tatt et mål av dette og lagt inn her, ev sendt på pm? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få be deg om en liten tjeneste? Når jeg ser på disse bildene så fremgår det antageligvis at det settet jeg har fått for å reprodusere så det passer til E28, ikke har rette proporsjoner med tanke på tykkelse på striper og avstand i mellom de.

Settet som ligger her har striper som er 5mm tykke, med 5mm i mellom der stripene er "smale", og 41mm i mellom der de går fra hverandre. Det ser ut som de originale har tynnere striper og/eller mer mellomrom. Kunne du tatt et mål av dette og lagt inn her, ev sendt på pm? :)

Har du mulighet til å sjekke dette for meg (Les: Haakon), så er du god - Glenn Simon!

Nærmer seg jo mars nå... :)

Fikk et litt kult bilde av Per Øivind på MMS som han tok når vi var å leverte bilen på verkstedet på lørdag...

Bilde tatt i speilet fra Toyta'n hans...

* Godt å se denne bilen på veien * :)

v84rmofwen8qz1uil8wx.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få be deg om en liten tjeneste? Når jeg ser på disse bildene så fremgår det antageligvis at det settet jeg har fått for å reprodusere så det passer til E28, ikke har rette proporsjoner med tanke på tykkelse på striper og avstand i mellom de.

Settet som ligger her har striper som er 5mm tykke, med 5mm i mellom der stripene er "smale", og 41mm i mellom der de går fra hverandre. Det ser ut som de originale har tynnere striper og/eller mer mellomrom. Kunne du tatt et mål av dette og lagt inn her, ev sendt på pm? :)

Selvsagt. Tar mål av dette i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra ut de hjulstillingstallene :)

En del negativ camber bak, men slik blir vel disse svingarmsbakstillingene med lav fjæring.

Spent på å se bilen med de siste og avgjørende detaljene!

Håper på å få tatt en kikk på den på E30meet også :)

Den negative camberen bak kom jo når jeg justerte den ned bak på demperene. Er typisk dette for BMW, så jeg regner med at Bt godtar dette.

Ja, jeg gleder meg til E30Meet - skal bli morro å treffe mange fra dette forumet..

Selvsagt. Tar mål av dette i løpet av dagen.

Thanks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nesten ikke gøy å oppdatere nå, men noen få små bilder ble det i dag også.

På tapetet i kveld var det bare småting, de fleste ikke verdt å nevne - iallefall ikke å ta bilde av...

Fikk tak i fra Ebay i dag en slik skumgreie til å ha der ved verktøykassen i bakluka. Svart sådan... Den var jo gått ut for lenge siden hos BMW, så det var helt topp å finne en på nettet.

Trunkfoam_zpsa5e05192.jpg

Trunkfoam2_zps097312c0.jpg

Først ut var å montere sammen og justere Alpina-ladetrykksbryteren, så nå er det punktet tatt av lista mi heldigvis...

IMG_0001-2_zps900c7be7.jpg

Så var det dags for å glede noen, og irritere noen...

IMG_0002-2_zpsf4f41e73.jpg

Klistremerkene kommer på.... Done deal... Om jeg angrer, så går de av igjen...

Det er ganske rart med de merkene. Det er en detalj som en omtrent aldri tenker over, verken plassering eller noe annet. Den bare er der, eller ikke.

Jeg har studert riiiiimelig mange bilder, for å finne korrekt posisjon osv. Svaret er som følger: Det er ingen fasit. De står i alle slags vinkler osv.

Jeg har montert mine merker nøyaktig etter flere bilder der jeg syns det såg mest normalt sett forfra. For en som studerer bildene som kommer nå, så ser de kanskje helt totalt feil og usymmetrisk ut, for ingen vinkler (på karossen) stemmer med merkene. Men de står likt som i mange andre biler, det er jo bare slik at en har ikke studert det før.

Merkene ble limt på, og jeg syntes at det såg grusomt ut. Skeive, dominerende og full kræsj med motorrommet.,,,

Men....

Istedenfor å ta de bort, ble det en sigg og en liten brun en for å roe ned gemyttene...

IMG_0007-2_zpscf2c0da2.jpg

Begynte så på noe annet (les: kjedelig), og tiden gikk etterhvert mot kveld... NÅ er det som at merkene aldri har vært borte. Jeg måtte gå forbi de sånn ca 30 ganger før jeg ble tilsynelatende fornøyd. Se bildene og døm selv. Ha i minne at det ser værre ut enn det er på bildene. Mye værre...

Først ut er Støtdempertårn H side: Caution og Paintcode:

IMG_0003-2_zps5d2e70b7.jpg

Og på venstre side har vi BMW-Teilen:

IMG_0004-2_zpsbf2b4ef4.jpg

På B-stolpe førerdør havnet dekk-trykklappen, akkurat som da den var ny.

IMG_0005-2_zpse919e624.jpg

Tatt skrekken??

You better close your eyes forever, for her kommer et samlebilde... ;)

IMG_0006-2_zpsc7b65437.jpg

Noen hater det nok, andre vil digge dette. Kan ikke blidgjøre alle, det viktigste er hva jeg selv syns. Og jeg syns det ser bedre og bedre ut...

Helt til slutt:

Jeg har jo hatt problem med at kjørelyset kun virket på hovedlyktene. Måtte jo finne ut av dette, og nappet ut lysbryteren.

Her står det en Svensk utgave med kjørelys i, fra 518i-87 modell. Delenr 61 31 1 375 863.

IMG_0008-2_zps4b5f6e55.jpg

Fant frem den eneste jeg hadde liggende, fra Alpinaen uten kjørelys (produsert 6/86) med delenummer 61 31 1 375 515.

IMG_0009-2_zpse9eaacf6.jpg

Nå virket jo lyset som det skulle (ikke kjørelys da), men selvsagt så virker ikke selve lyspæra i den... Damn, irriterende.

Spørsmål: Er det noen som husker/vet om hele kjørelys-greiene ligger KUN i lysbryteren, eller er det noe mer greier i ledningsnettet?

Jeg ser at GS har en brukt 863 liggende for en god hundrelapp, men jeg vet jo ikke om min er i orden eller ikke, mtp at jeg ikke husker om det var noe mere i ledningsnettet til kjørelys eller ikke.

Kanskje jeg skal bare ringe Ealoken i morgen og få den brukte i posten ASAP....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...