Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

MEN... Det er denne verkebyllen inni meg som sier at kontrast-dekor er udiskuterbart mtp Alpina.

Alpina la jo lista dithen at enten så kjørte de på med kontrast - eller så fikk kunden bestille bilen uten striper.

Misforstå meg rett; jeg liker understatement, men alle referansene til "diskret" og "clean look" som mange kommer med, virker rett og slett litt malplassert for meg. 1980-tallet + Alpina = diskret? Nei, jeg tror ikke det. Bare frontspoileren til Alpina må ha vært større enn en gjennomsnitts kommunal brøyteplog på den tiden. Og Alpina valgte nok noen av de kraftige optiske virkemidlene for å gi et forvarsel på den brutale råskapen som møtte deg når du begynte å føle deg fram på hvilke kraftressurser bilen bød på.

Det har gått et kvart århundre siden Alpina rullet ut sin E28-tolkning, og for å gi nok et eksempel på hvor mye tiden og moten har endret seg, ta et titt på dette

. :P

Så kan man heller satse på en E39 M5 om diskret er viktig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok litt mer rettet mot min bil. Det er jo "bare" frontspoileren som stikker seg ut, syns du ikke det da?

Selv føler jeg at med mine svarte detaljer osv, så har jeg "tonet" bilen litt ned???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alle disse innspillene blir det vel ikke akkurat enklere å avgjøre hva som blir best, men jeg henger meg på :P

Personlig synes jeg gull-striper hadde passet best. Bilen er i utgangspunktet veldig "nedtonet" og mørk (kanskje mørkere på bildene), og jeg tror svarte striper ville gjort den enda mørkere og kanskje litt kjedelig? Misforstå meg rett, for du har på ingen måte en kjedelig bil, men det er ikke så mange kontraster ute og går hva gjelder det visuelle...

Jeg tror også at Alpina ville levert gull-striper på denne fargen om den var original, tror det ville sett helt strålende ut! :D

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstå meg rett; jeg liker understatement, men alle referansene til "diskret" og "clean look" som mange kommer med, virker rett og slett litt malplassert for meg. 1980-tallet + Alpina = diskret? Nei, jeg tror ikke det. Bare frontspoileren til Alpina må ha vært større enn en gjennomsnitts kommunal brøyteplog på den tiden. Og Alpina valgte nok noen av de kraftige optiske virkemidlene for å gi et forvarsel på den brutale råskapen som møtte deg når du begynte å føle deg fram på hvilke kraftressurser bilen bød på.

Jeg har allerede svart deg på dette innlegget, men når jeg kom inn på kontoret nå og leste innlegget ditt igjen, så måtte jeg bare sitere deg.

Dine velvalgte ord er som jeg kunne skrevet det selv, og traff meg rett i sjela.

80-tallet VAR en epoke for seg selv. Ikke bare kledning og musikk, men den generelle oppfattelse av bil innen bilverdenen som nok kan aldri bli den samme igjen. Og innen tuning-firmaenes lille verden, var det en råhet som ikke kan sammenlignes med dagens råhet - selv om dagens råskinn av noen hk-monster er kraftigere og sprekere osv...

En såg på Gruppe B-løp på tv, og leste kataloger og reportasjer om feks Alpina som hadde laget et turbomonster av den E28en som altfor få hadde råd til, eller Hartge som sugetrimmet M5en fra BMW Motorsport...

Ingen internett til å sjekke opp i dette, kun info fra blader og aviser om galskapen som utspant seg i Tyskland.. Og biler som ble bygget om i stål, med bruk av kutt og sveis, engelsk hjul osv - istedenfor Ebay og allslags kataloger...

Crazy days!

Jeg husker godt tiden da jeg var tenåring på slutten av 80-tallet, hvor sparepengene gikk til bladet Bilsport og en slukte bilder av Superbiler som Testarossa, Countach osv, samt monsterbilene fra Alpina og Hartge...

Jeg glemmer aldri "verdens raskeste familiebil gjennom 2 ti-år" Alpina B7 Turbo, eller feks hvor König heiv oppi en M106 i en E30 og jusset den opp til 400hk i 1987!!! Jeg har bladet lagret på loftet en plass ennå... Minner om dette er helt fantastiske!!!

Så med denne tanken i bagasjen, så tror jeg nok at for min del er det nok mest rett å gå for gullstriper - slik jeg husker B7en "back in the days"... uansett om jeg aldri så mye har hatt en annen baktanke på resten av bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Når dere snakker sånn om 80 tallet føler jeg meg heldigvis ganske ung..

Lærte meg ikke å runke før langt utpå 90tallet så :lol:

Hahaha, lo faktisk høylytt av den kommentaren.. :lol: Min kjære kollega ser rart på meg.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Når dere snakker sånn om 80 tallet føler jeg meg heldigvis ganske ung..

Lærte meg ikke å runke før langt utpå 90tallet så :lol:

Hahaha, lo faktisk høylytt av den kommentaren.. :lol: Min kjære kollega ser rart på meg.. :roll:

+1!!! Ha ha ha!!!

Litt rart å sitte i VIP-Loungen til KLM her på Schiphol Airport i Amsterdam og le høylytt av denne kommentaren :lol:

MEN, tilbake til sakens kjerne: IKKE sort... Jeg skrev "gull" på bildet du la ut på FB, men jeg ble nok litt lurt av fargegjengivelsen på skjermen, så nå heller jeg mer mot sølv... Må gjerne si meg litt enig med Mr. Tønnessen her: Sølv til hvite blink, gull til oransje blink...

UANSETT, så tror jeg både sølv eller gull blir veldig bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du sier noe der.

Skal jeg gjøre noe der med blinklys, så ville jeg ha byttet til nye originale komplette enheter, og det koster vel en tusing per stk for de foran pluss sideblinkerene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det slik at man kunne få stripene i flere farger på samme modell på e28 i utgangspunktet også?

Slik fordeler mine meninger seg:

35% Gull

35% Sølv

30% Svart

Kanskje jeg mener noe annet i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...