Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Sorry for sen oppdatering, men det er jo typisk meg. Har vært en travel dag i dag, så derfor kom denne lille "update" såpass seint...

I dag er det torsdag 18. april, og den "store" vektdagen.

Jeg møtte opp før åpningstid for å være sikker på å være først, og det ble jeg jo...

Drittvær og ingen folk i hallen, så da tok jeg et par bilder istedenfor....

IMG_2884_zpsabf565b0.jpg

BT180413_zps98423457.jpg

Ikke akkurat en showkiller dette nå, mer en CSL utgave av E28. Har studert fargen i regnværet nå, og må jo si at jeg liker den faktisk selv om det er litt grått og trist ute. Føler fargen er litt på nøytral grunn, og det er vel litt bra - på en voksen måte...

Petra kom endelig på jobb, og hun slapp meg til asap til tross for at jeg ikke hadde time eller noe.

Rett på vekta, kikket ikke på en ting. 700kg foran, 600 kg bak og 1300 totalt.

Akkurat som sist.

Hun var storfornøyd, men ville ikke love meg et endelig svar før i neste uke.

Men "nå skal vi endelig få skilt på den" sa hun nå i det minste da...

Så alt henger på hvordan de regner passasjervekt og COG.

Jeg mangler lille 5 kilo på å få fem sitteplasser i bilen, så det blir spennende å se.

Bigtime update? Not...

Men at jeg har en god følelse på at jeg faktisk ender opp med en bil som er registreringsklar i april med godkjent senkesett og 320 gamp i vognkortet, det er jeg rimelig sikker på nå...

Så for meg er dette et viktig skritt i rett retning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det nesten så jeg ikke fikk logget meg inn her på bimmers. Men det var fordi jeg begynte å skrive gratulerer i innloggningsfeltet. ;-)

Gratulerer så langt. Du vet dette betyr like mye for oss, som det gjør for deg.

Nå er du på rett vei til LØA med skilter.

På en annen side har du nok den mest potente 518 om du bare river av noen Alpina merker på bilen. Litt anonym og veldig rask. Kan nok overraske noen og enhver.

Det som bekymrer meg nå.... Er at ETATEN går på tv akkurat nå. Så ser jo hva du sliter med. Regner med at du må sende nabovarsel, skjema 321445 B , som gikk ut for lenge siden og er erstattet av ett nytt som ikke er trykt opp ennå, men som kommer til høsten og må leveres før det.....osv.;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobbet:-)

Takk. Jeg kunne "lett" ha hentet noen kilo til, men tullete som jeg er, så ville jeg ikke demontere mer enn nødvendig.

Bommet jo på fem kilo på totalvekta, men sant skal sies at det var en glipp.

En må jo ha glideskinner på førerstol, og de skinnene som jeg hadde tenkt å bruke var jo typisk nok til høyre side, og ikke venstre. Damn... Så da ble det å bruke de høydejusterbare glideskinnene, og de veier jo 5.6 kilo....

Så da ble det 5 kilo for mye vekt, og 5 kilo som manglet i bilen på totalvekta for å kunne få 5 sitteplasser. Klart, jeg kunne jo tatt ut Optimabatteriet, og satt i et vanlig batteri - men et lettere batteri baki gir jo en mer positiv COG - og mer vekt på foraksel.

Så vi får se hva som skjer... 4 seter er jo egentlig greit nok det også da...

Nå var det nesten så jeg ikke fikk logget meg inn her på bimmers. Men det var fordi jeg begynte å skrive gratulerer i innloggningsfeltet. ;-)

Gratulerer så langt. Du vet dette betyr like mye for oss, som det gjør for deg.

Nå er du på rett vei til LØA med skilter.

På en annen side har du nok den mest potente 518 om du bare river av noen Alpina merker på bilen. Litt anonym og veldig rask. Kan nok overraske noen og enhver.

Takk for det... Ja, jeg skal jo stille på E28-Løå med hvite skilter. Ingen tvil om det. Og kanskje en liten overraskelse til da også, men det får vi se i Mai... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her Pedi. Her er det muligheter. Skal bare prøve å finne ut av det;-)

Vektangivelse fra fabrikanten på fabrikasjonsskilt i henhold til direktiv 76/114/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 78/507/EØF og direktiv 87/354/EØF, godtas som vektgaranti. Vektgaranti fastsatt i henhold til direktiv 92/21/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 95/48/EF, når det gjelder biler i gruppe M1 og etter direktiv 97/27/EF når det gjelder biler i andre grupper enn M1, godtas som vektgaranti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok godtfolk, yet another friday.

Dagen i dag startet som enhver uønsket fredag: hektisk og full rulle.

God damn, klokka 12 var jeg drita lei av hele dagen. Vel, egentlig så var jeg lei klokka 11....

Men det er en plattform som skal fullføres, så jeg fant ut at det var bare å bite tenna sammen. Mye trapper og drit nå, siden riggen er kjørt utav hallen...

906458_10152721343315371_1217457885_o.jpg

Men dagen gikk faktisk unna, og endelig var det helg. Jeg hadde forresten fått mail fra Petra om at jeg kunne svinge innom for å hente permen min..... Så etter arbeidstid var det å sette kursen til kjente trakter:

IMG_2922_zps8abb532d.jpg

Og permen fikk jeg tilbake. Her ser dere hva som måtte til for å komme dithen jeg er kommet nå:

IMG_2920_zpsd3581bec.jpg

Lang vei å gå, men snart er det "over"...

Men det morsomme her er at jeg fikk kontrollseddelen med permen min, se her:

IMG_2919_zps0d69278e.jpg

Noen som leste den like nøye som meg?

Her står det at ombygging anbefales, i trinn 1.

Men verdt å merke seg, her er også Bakkevig's skrift.... "OK, trinn 2"...

Anyone gets it?

BMW 518i, 1987 modell. Hvit av farge siden fødsel, blå innvendig og eneste positive var hengerfeste og hull i taket.

Er ikke lenger hvit.

Er ikke blå inni lenger.

Er ikke lenger helt kjedelig.

Har fått ny farge fra E60 M5.

Interiøret går det nå an å hvile øynene på.

Motoren er for lengst forlatt åstedet.

Nytt hjerte er blitt montert, i form av en høvelbenk i støpegods....

Alt som kunne gå galt, har gått galt.

Alt....

What to do?

Alt som kunne gå galt, er blitt fikset og/eller erstattet.

Det eneste som nytter er å å prøve å få opp humøret, og det er jeg jo en kløpper på - på tross av motstand. La oss danse:

1310380580naked_and_happy.jpg

Dansing er ikke min greie, da er jeg mer brukende til å lage bil (som ungene sier at jeg gjør).

Ikke enig?

Can't argue with that.... :)

Bilen er nå som den er, om en liker den eller ei.

"You cannot please them all" var det en som hevdet. Med rette. E28 er ikke for hvermansen. Noen liker mora, og noen liker dattera. Jeg kan ofte like begge. Slik er det jo bare.

Men jeg sikter ikke på å gjøre alle fornøyd, hovedsaklig de som deler min lidenskap for 70- og 80-talls BMWer....

Og gjerne noen få sjeler til....

"Noen spesielle?" er det vel noen som lurer?

Ja, egentlig.

I første omgang er det en kvinne. I andre omgang en mann.

Kvinnen er lett å målbinde, de er gjerne det ved å vise dem de rette tinga. Men de vet hvordan de vil ha det:

images?q=tbn:ANd9GcRRgIIGcLBEQBNCcGsbArKEORqsKoQxRykM8bdYD-Nvb4k_MbqX

Mannen er det værre med. Mannen har vært ute en vinternatt før.

tough-guy-2.jpg

Men det hele dreier seg om lidenskap og gleden i det en gjør. Og lidenskap er vond å skjule.

Med alt og ingenting på plass, lar mannen seg overtale også.

Hva er det å si, etter å ha "pleased a woman, then a man"... Høres både ekkelt ut og litt spesiellt.

I mitt tilfelle er det bare helt rett.

BMW 518i - 1987

Egenvekt: 1290 kg

Motorvolum: 3430 ccm

Effekt: 233 kW

Antall sitteplasser: 5

Tekst:

Ombygget til Alpina B7 Turbo.

Senkesett (bla bla bla...)

Felger: 16" (bla bla bla), kan økes til 17" ved forevisning.

Men dette er og høres jo it som en drøm...

Dreams can come true.... Hva med en slik drøm? :

tumblr_m61g62Pw8Z1qhvekgo1_500.jpg

Kanskje dette lar seg gjøre også, for madammen kom jo hjem fra sjøen i dag... ;)

Men det var jo ikke det som var poenget...

Hva er egentlig poenget med dette uendelige kåseriet?

Joda.

Det er vaffel-fredag og fest på Biltilsynet i dag:

naked_friday_2.jpg

Det må det være, det er nå helt sikkert.

Og hvordan jeg vet det?

Jeg fikk tilbakemelding fra Biltilsynet i dag.

"Saken din er ferdig."

"Bilen din er godkjent."

depositphotos_6432314-Approved-stamp.jpg

Endelig!!!

Alt er OK, og godkjent som bare det. Fikk tilogmed en klem av Petra i dag! Morro!

Så nå er det bare å få bilen tilbake i den stand den var - få polert den og få striper osv på bilen.

Rett og slett, bygge den ferdig....

Etter 282 sider, så takker jeg alle som har vært med meg frem til i dag.

Jeg har nå faktisk en 518i, godkjent ombygget til Alpina B7 Turbo Katalysator.....

Takk alle sammen, hver en kommentar på denne tråden har vært med og bidra til at jeg har holdt humøret oppe, og gjort at dette prosjektet ikke har blitt solgt unna i deler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye... :-) Vært kjempe interessant å følge bygget ditt, så får man satse på å få gleden å se den "in real life" på treff en gang.

Da venter jeg bare på det jeg gleder meg skikkelig til.... E21 bygget ditt... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...