Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Takk for fine tilbakemeldinger gutter!! Setter pris på det.. Men genial, neppe.. Men engasjert? Ja, det er jeg.

Ang denne kvelds mekking, så føler jeg nesten at noen (litt meg selv inkludert ;) ) regner med oppstart i kveld. Der må jeg nok skuffe dere, for det er for mange småting som må på plass først. Men noe skal nå skje i kveld da, så sant jeg får ungene til sengs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Er litt usikker på hva DU er usikker på. Er det hvorfor en må være så pinlig nøyaktig ved trekking? Eller hvorfor det er viktig med korrekt forspenn?

Jeg skal garantere deg at det går ann å dra til en pinjong uten spesialverktøy i en garasje, montere den på - og alt er flott. Mange gjør nok det, og mange lykkes gjerne med det også. Jeg derimot vil ikke ta en slik snarvei. Jeg sitter inne med en følelse i meg som sier at korrekt forspent lager, er et lager som gjør jobben sin - lenge og problemfritt. En slipper en evnt unødig varmgang i lager, samt økt temp på diffolja. Det er jo ingen som sjekker temp på diffolja ved feks normal drift før og etter lagerbytte....

Ja, liksom hvilken virkning det har å gjøre det, for jeg ble temmelig nervøs når jeg leste updaten der DU satt i pinjongen :oops: Fordi når jeg skiftet innmaten og utvekslinga i 528n, så gjorde jeg nettopp det med å bare klaske sammen :( Og det ble jeg litt forbanna på meg selv over, for som oftest, vet jeg om en bedre måte å gjøre det på, så gjør jeg det. Men det ble altså ikke slik på den da, får se om jeg får ta å ta den ut igjen en dag,skifta jo ikke klem-hylsa engang :oops: Meeen, siden du er så kjekk og grei og har forklart hvordan det SKAL gjøres nåda, så skal jeg hvertfall ikke gjøre samme tabben på 535 diffen når jeg skal ta den :D

Jeg kunne jo ha vært grundigere med å dokumentere hva jeg gjør, men dette er jo ingen DIY-tråd. Jeg synes bare det er morro å ha mange bilder for å vise litt av det jeg gjør. Skulle jeg ha vist alle detaljer, så hadde jeg vel holdt på med understellet fremdeles.. ;) Og litt progress må jeg jo ha. Men at noen har spørsmål, det er bare morro. Hvis andre kan lære av ting som jeg kan, så er det jo pluss i margen. Ingen kan alt, og mange må lære fra scratch av. Slik er det bare, vi har jo alle engang startet med hvite ark. Jeg er ingen guru, men har såpass mange timer med bil for endel år tilbake, at noe har jeg vel plukket med meg underveis. Og ingenting er jo bedre enn at jeg kan bidra med at andre som deler mine BMW-fanatiske tvangstanker, også kan lære noe av det. Og hvis jeg skulle gjøre noe feil, så ved å legge ut masse bilder, så vil noen få det med seg - og jeg kan få rettet opp i det før det er for seint.

Så ikke vær redd for å spørre, jeg skal svare etter beste evne.

Så Håkon, ble du noe klokere av dette?

Jeg skjønte også dette med måling av ventilstamme og styringer, bra forklart med bilder og alt, så da får jeg bare dra fram måleuret og mikrometeret jeg også når jeg kommer hjem for å gå over alle ventiler/styringer.

Som sagt så er jeg evig takknemlig at du er så detaljert, det er både motivasjon, inspirasjon og ikke minst veldig lærerikt for meg å lese gjennom dette, da jeg holder på med en del av det samme selv.

Så ja Ivar, ble en del klokere idag også :mrgreen:

Så håper jeg du rekker oppstart og kanskje en liten filmsnutt til oss ikveld? :D

Mvh

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan faktisk garantere ingen oppstart i dag, for hvis jeg fyrer min bil nå, så vekker jeg ungene ;)

Oppstarter på "fri" eksos gjør jeg helst på dagtid. Nei, for meg er det viktigere i dag å få koblet div ledninger, justere ventiler, legge frem bensin, kjølevann, eksos etc... ;) Mest optimalt haddde gjerne vært å fått kinnet opp oljetrykk...

Nei, det er nok for mye arbeid før start tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan faktisk garantere ingen oppstart i dag, for hvis jeg fyrer min bil nå, så vekker jeg ungene ;)

Oppstarter på "fri" eksos gjør jeg helst på dagtid. Nei, for meg er det viktigere i dag å få koblet div ledninger, justere ventiler, legge frem bensin, kjølevann, eksos etc... ;) Mest optimalt haddde gjerne vært å fått kinnet opp oljetrykk...

Nei, det er nok for mye arbeid før start tenker jeg...

som du selv skrev, ikke vits i å stresse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ga jeg meg for kvelden, og hadde planer om fordypende tekst om ventiljustering. Men av en eller annen grunn, så fucka de bildene seg til selvsagt. Så de bildene som er igjen, er ikke noen spreke noen. Forstår ingenting, er jo samme kamera og samme EDB-maskin som alltid...

Så i dag blir det ikke mye å skryte av...

Jeg har nå iallefall justert ventilene og montert toppedekselet på. Ja, jeg måtte nok modifisere det litt - så takk for tipset. Ventilene mente jeg på skulle justeres 0,25 og 0,30 men når jeg sjekket med Haynes, så sa den 0,30 på alle (kald). Husker jeg virkelig feil, eller er det feil i Haynes manualen? Toppdekselet er ikke lakkert, jeg vil ikke det før jeg har etterstrammet boltene.

Kvelden har også bestått av å koble ferdig bensinsystem, diverse koblinger, slanger til vakuum og kjøling. Noen nye slanger ble det også:

IMG_1020.jpg

Jeg har sortert ut en hel haug med ledninger, og har brukt tid på å legge opp ledningene litt finere. Mange var også skadet, så der har jeg vært å reparert. Men ferdig? Langt ifra... Men det er nå viktig å begynne i korrekt ende, og det har jeg gjort i dag. Det ser ikke strøkent ut nå, for jeg har lagt ut og vekk diverse ledninger, men når ting flasker seg vil det bli bra. Iallefall bedre enn det var...

IMG_1021.jpg

Ikke no morro...

IMG_1022.jpg

Jeg kan forøvrig nevne at jeg har begynt å montere inn låser, clips etc i dørene, med tanke på at jeg skal snart til å justere de. Tar endel tid det også, alle dørene mine er jo nye - og helt tomme. Så jeg har skrudd over låser og åpnere fra gamle dører, vasket og smurt de opp.

IMG_1023.jpg

IMG_1024.jpg

Det som er et greit tips, er at det er en fordel å justere inn utvendig åpner før lakkering. Så slipper en å kødde med det etterpå. Her ser dere at jeg har skrudd håndtaket på åpneren for å få den justert skikkelig... (og ja, Morty... Jeg ser at det ser ut som at håndtaket er feiljustert. Håndtaket skal av igjen, men åpneren er korrekt justert ;) )

IMG_1025.jpg

Oki... Drita kjedelig update, jeg er klar over det. Men arbeidet som jeg har gjort i dag må også gjøres, og det var skikkelig crap at resten av bildene tok kvelden. Har ikke hendt meg før, aner ikke hva som skjedde???

Ha en fin kveld uansett, nå er det et par serier på tv og en pakke chips som gjelder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...