Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Tror nok du kommer til å ta deg en tur ut i kveld likevel jeg... :wink:

Var faktisk klar for å svinge innom garasjen allikevel i kveld ja, men etter å ha hentet et febersykt barn i barnehagen i dag tok jeg avgjørelsen om en sofadag... Og det gjorde godt, skal jeg være helt ærlig. For mye feber og forkjølelse i denne gamle skrotten til å forbarme seg over et ledningsmayhem i kveld. Tror jeg rett og slett tar det ledningskaoset etter at jeg har kommet hjem igjen fra jobb.

Moccadag? Hehe :lol:

Når blir eksos montert? Kunne tenkt meg en filmsnutt av oppstart. :)

Det blir ikke oppstart før om et par uker. Madammen kommen hjem fra sjøen i morgen ettermiddag, og jeg reiser 14 dager på jobb torsdag... Så det får vel bli litt kvalitetstid med kjerringa før jeg reiser. Det blir ikke så mye mer gjort før i februar nå...

Men at jeg skal ha start i februar, DET er nå helt sikkert. Masse smådilldall som skal tas i februar også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, jobber dere offshore begge to, og har barn i barnehagealder?

Og blogg, dagbok, prosjekttråd, samma hva det heter (ville kanskje foretrukket sistnevnte), fortsett med det! 8)

Hei Gunnar, det var lenge siden!

Det er faktisk hennes første tur offshore, og litt av tanken er hun skal ut å jobbe litt - slik at jeg kan jobbe mindre. Det har jo vært rimelig mye reising for min del de siste 6 årene (det vet du jo), men nå er det på tide å få kjerringa ut av sofaen og ut i jobb heller. Så kan heller jeg være mere hjemme, og kunne ha mer tid til unger, garasje, Bimmers ( ;) ), og hva det enn måtte være... Deilig! Jeg har jo en E21 også som skal få noen timer av mitt liv i de neste årene...

Og ja, det er fremdeles 5 unger her, i alderen 2 til 14 år ;)

(Sjekk guttungen, skikkelig kledd i BMW-jakke.... Selvsagt ;) )

IMG_0345.jpg

Jeg klarer nok ikke å legge fra meg denne blogsjekt-tråden min, jeg har faktisk aaaaaltfor stor glede av det selv. Har jo vært såpass mange år her inne på dette forumet nå, at det er jo en del av meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte nesten ut en tur i garasjen i dag, en siste innspurt før utreise liksom. Men nå fikk jeg nettopp mld om at turen er utsatt eller no, så vi får se hva som skjer...

Først av alt i dag, så var jeg på posten og hentet en pakke med etterlengtet innhold:

IMG_1027.jpg

Denne har jeg slitt lenge med å få tak i - men jaggu dukket det en opp tilslutt. Så jeg måtte nesten montere den på plass for syns skyld ;)

IMG_1030.jpg

Etterpå så måtte jeg jo finne en løsning på det med å sjekke at jeg har oljetrykk. Så jeg gikk på loftet og fant en Mini-Mezz kobling, samt en manometer. For de som ikke vet hva en mini-mezz er, så er det en kobling med avtagbar hette som en kan koble seg innpå med et manometer,.

IMG_1037.jpg

Montert på plass ser det slik ut (her er manometer innkoblet):

IMG_1028.jpg

Oooog manometeret (med fleksibel slange)....

IMG_1029.jpg

Akkurat idet den var på plass fikk jeg besøk. I dag var jo dagen for å begynne å justere inn dører, skjermer og panser. Dette er hovedsaklig en tomannsjobb, for det er tungvint å gjøre det alene. Jeg hadde jo på forhånd montert inn låsekassetter og åpnere, for å ikke bruke tid på det i dag. Jeg har ikke montert inn vinduer etc., for det gjør bare dørene tyngre - og jobben værre.

Ved justering av karossdeler som hos meg, er det en fordel å begynne enten med bakdør eller med panser. Det ble litt tilfeldig hos meg, for vips så var vi i gang å justere høyre bakdør i posisjon. Skyvelære og teflonverktøy er fine verktøy i denne sammenheng.

IMG_1041.jpg

Jeg justerer avstandene til mellom 4mm og 5 milimeter - men med 4,5mm som utgangspunkt:

IMG_1039.jpg

Her er det 4.6mm, og det må jeg jo si meg fornøyd med...

Min enkle erfaring med karosseriarbeid tilsier noen få tips for justering:

- Juster inn dør uten sluttstykke montert, og med dørpakning i.

- Vær obs på at shims montert fra fabrikk gjerne nå er i overtall. Dette fordi at dengang da var pakningene nye, og hvis vi justerer inn tilsvarende på godt brukte dørpakninger - så vil vi gjerne ikke få korrekt spenn mot pakning.

- Husk at ved justering, så skal alltid den "bakerste" karosseridelen være justert ca 0.5mm innenfor den delen "foran". Dette fordi at hvis 2 flater ligger helt plant, så dannes det turbulens og flere faktorer dukker opp. Støy innvendig er en ting som oppstår. Legger en feks fordøren MER enn ca 0.5mm (les: for mye) ut fra bakdør, så slites også lakken på bakdør. Er dørflatene parallelle (jevne), og fremmerste dør er en øøøørliten tanke innenfor bakdøren, kan en risikere at lakken slites på fordør. Dette selvsagt på sikt, ikke en ukes kjøring.

- Dørene justeres inn/ut med shims (bilde av et brukt et), som fås i to forskjellige tykkelser til E28:

IMG_1040.jpg

- Jeg justerer med alle 4 skruer montert i posisjon på dør, men kun 2 stk strammes under justering. Når det begynner å virkelig ligne noe, stram alle fire, og kontroller igjen. Lett kan døren vri seg kun pga det.

- Karrosseri/dørklaringer er en egen kunst, og erfaring MÅ påregnes. Jeg kan ikke forklare i detalj om hvordan jeg har gjort det, for det er prøving, prøving, prøving og atter prøving for å få det bra. Dette tar tid for å oppnå et bra resultat.

- Juster med fordel ca høyde først, og så ca avstand bak. Regn ikke med at hvis en av de 2 stemmer, så er det "bare" å justere den andre. Så enkelt er det ikke. Finner du ca høyde, juster deg stegvis bakover med å løsne en bolt (oppe eller nede) - juster litt, stram til og ta motsatt bolt osv.. På denne måte beholder du enklere høyden, og for hver gang en har justert et hakk bak (les: løsnet oppe og nede, i en to-gang), kontroller forsiktig hvor du er havnet klaringsmessig.

- Når høyde og avstand er korrekt, så er det på tide å shimse. Husk at shims påvirker mer enn en tror, og HVOR en tror. Tro meg... Ved shimsing (montering/demontering av shims) er det en fordel å stramme begge boltene på motsatt hengsle for låsing av dør i posisjon.

Er ikke godt å skrive noe steg for steg-forklaring til dette. Det viktigste er å ta det med ro.

Nå dør er i posisjon, kan en montere inn sluttstykket, og justere inn dørspennet. Her er bilde av en av mine nye sluttstykker, og ja, jeg vet at boltene ikke er nye. Fikk feil antall her også...

IMG_1033.jpg

En annen ting en skal være obs på, er at nye deler ikke nødvendigvis tilsier perfekt pasninger. Jeg har alt nytt originalt BMW fra bakskjermene og frem, og burde jo montert dørene før innvendig lakkering. Dette fordi det trengs oftest litt banking og herjing for å oppnå strøkent resultat. Jeg er ikke på jakt etter den ytterste perfeksjonisme på denne bilen, så jeg lakkerte dørene innvendig først - og var klar for de konsekvensene det evnt måtte medføre. Så det vil si at hvis en feks følger linja fra topp til bunn på bakdør kontra bakskjerm, så har ikke døren den samme fine svai som bakskjermen. Den svinger litt inn, litt ut, og gjerne inn igjen. Dette kan rettes med bruk av verktøy og muskler, men sååå nøye er jeg ikke på det på denne bilen. Det vil bli bra nok uansett. Det viktigste er klaring topp/bunn og å følge linja til brytningen på sideplatene, samt at døren går fint i lås/åpning.

Ta ingenting for gitt, justering betyr ofte at en må bruke makt på både A, B og C-stolpe. Dette fikk jeg smertelig erfare i dag. Jeg fikk justert inn dør (uten sluttstykke montert) der klaringene var fine mellom dør/bakskjerm. Monterte inn sluttstykke, og det viste seg at sluttstykket kom for nær dør, selv om det hadde stått en dør der før. Det var bare snakk om LITT, men det var nok til at en skrue klarte å ripe lakken.

Slik ser det ut da...

IMG_1032.jpg

Så da måtte jeg banke direkte på sluttstykket i C-stolpen, og vips så var klaringen på plass. Skulle ikke så mye til kan en si. Det var fin klaring utvendig, men opplagringen i C-stolpen til sluttstykket var lenger "ute" enn på de andre plassene. Shit happens, sånn er det bare.

Jeg fikk montert/justert høyre for-, bakdør, høyre forskjerm og venstre bakdør. Det var det tida strakk til med i dag.

Ved montering av forskjerm brukte jeg Butyl tettningsmasse (som jeg tyvlånte fra Pernezz, thanks Bud!):

IMG_1031.jpg

En annen detalj som er verd å merke seg, er at jeg monterte inn en (fra BMW) "tape" på skjerm ved nederste bolt. Den spesielle tape'n kommer mellom skjerm og kanalen, og fungerer som en anode. Dette for å motvirke rust visstnok.

IMG_1036.jpg

Slik ser bilen ut nå (ikke så godt å se forskjell, men nå er ting i posisjon iallefall)

IMG_1035.jpg

Linjen, horisontalt:

IMG_1034.jpg

Vet ikke om bildet viser godt linjen, men vi tok en tråd og dro over etterpå, og det såg bra ut...

Dørene går VELDIG fint i lås, og åpner som en drøm. Deilig! Men det er en ting som forundret meg en stund. Lyden på bakdørene var forskjellig ved lukking/åpning, selv om de gikk like fint osv... Kikka så på den originale isoleringsmatten, og den døren som hadde "fin" lyd hadde en helt annen støymatte montert enn den andre. Så jeg regner med at greiene ligger det. Uansett så skal jeg til med egne støyisoleringsmatter enn de som kommer fra fabrikk.

Jupp, det var dagen i dag, nå er det dusj, Taco og litt kooooz med kjerringa når hun kommer om en times tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker de detaljerte oppdateringene dine, morsom lesning! :) Har ennå ikke justert inn dørene 100% på Sepangen min, teflonverktøy har jeg ikke tenkt på før... Takk for tipset! Linjene dine så perfekt ut, men så kan ikke jeg skryte på meg godt syn heller, hehe. Hva står for tur neste oppdatering, om utreisen blir utsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...