Kristian Skrevet Mars 15, 2012 Skrevet Mars 15, 2012 Hei husker du skrev noe om hvor mange nm du dro til hjulagera framme med? Bare ikke hvor.. Husker du? Har du momentnøkkel som går så langt Øystein?
SnadderTeam Skrevet Mars 15, 2012 Skrevet Mars 15, 2012 Tusen takk ja, går til 400 tror jeg, kristian
Pedi Skrevet Mars 15, 2012 Forfatter Skrevet Mars 15, 2012 Fikk dilla litt i dag også et par-tre timer. Alle vakuumslanger er nå montert, begge O2-sensorene (AFR og orginal) er kommet på plass samt ryddet litt til i ledningsnett. Bilen er fremdeles fjuskete på kald motor, men går forholdsvis greit på tomgang når den er varm. Men må "holde" gass for at den skal gå på tomgang. Og når jeg ruser den litt opp (varm), er den fortsatt litt uggen. AFR viser mellom 13.5 og 14 på tomgang. Svartrøyken er nå borte, men den oser fortsatt litt blått ved helt gjennomvarm motor. Oljetrykk ligger desverre fortsatt på 0,6 bar ved tomgang, og 1,8 bar ved opphøyet tomgang... Så jeg må nok ut med oljepumpen og ta en sjekk der er jeg redd... Skrudde ut pluggene (som var "nye" fra forrige eier), og de er rimelig forskjellige. Noen er våte, og noen er godt sotet. Sto Bosch W8DC i, og det er jo feil. Skal være Bosch W6DP0, så de bestilte jeg fra Tyskland i dag. Her hjemme kostet de jo kr 248,- per stykk pluss moms... Har ikke tatt meg råd til de før nå, men nå var det på tide... Slenger ut noen heller dårlige (sorry) bilder fra pluggene, sørgelig syn... Turteller, Speedo og forbruksmåler er det ikke liv i ennå, må vel plukke i den saken etterhvert også. Tempmåler og tankmåler virker iallefall..
Lamek Skrevet Mars 15, 2012 Skrevet Mars 15, 2012 At pluggene er ulike skal du ikke bekymre deg for enda..mye"søl" Som blir forbrent etter en overhaling.. Så det jevner seg ut etter litt kjøring, om det ikke jevner seg må du sjekke dyser evt om du kan ha lekasje på en ventiltettning.. Jeg har ei veldig bra m30pumpe liggende om du trenger.. Gått 90000km.. Den ga 2bar på tomgang og rundt 3,5 fra 2000 o/min ved varm motor på 10/40.
Pedi Skrevet Mars 15, 2012 Forfatter Skrevet Mars 15, 2012 At pluggene er ulike skal du ikke bekymre deg for enda..mye"søl" Som blir forbrent etter en overhaling.. Så det jevner seg ut etter litt kjøring, om det ikke jevner seg må du sjekke dyser evt om du kan ha lekasje på en ventiltettning.. Jeg har ei veldig bra m30pumpe liggende om du trenger.. Gått 90000km.. Den ga 2bar på tomgang og rundt 3,5 fra 2000 o/min ved varm motor på 10/40. Neida, bare en observasjon Hva skal du ha for pumpa da?
JAL_535i Skrevet Mars 15, 2012 Skrevet Mars 15, 2012 Håper det ikke er noe gale med tettingene/ventilene.....
Pedi Skrevet Mars 15, 2012 Forfatter Skrevet Mars 15, 2012 Håper det ikke er noe gale med tettingene/ventilene..... Nei, det hadde jo ikke vært særlig morro... Av motgang blir man sterk er det ikke så? Hmmm... Burde jo snart være selveste Supermann etterhver jeg da? Hadde planer om å rive ned bunnpanna i kveld, men istedenfor så ga jeg F... Får gjerne ta det i morgen heller... Orker ikke nå.
Pedi Skrevet Mars 16, 2012 Forfatter Skrevet Mars 16, 2012 Jeg er på jakt etter varmeskjold/deksel som skal være over katalysatoren min. Er det noen som har et slikt? Se bilde:
Pedi Skrevet Mars 16, 2012 Forfatter Skrevet Mars 16, 2012 Er så nydelig lesning det her Takk for det!!
Morty999 Skrevet Mars 16, 2012 Skrevet Mars 16, 2012 Jeg er på jakt etter varmeskjold/deksel som skal være over katalysatoren min. Er det noen som har et slikt?Se bilde: kat? trenger vell ikke det på denna
Pedi Skrevet Mars 16, 2012 Forfatter Skrevet Mars 16, 2012 Dags for å rive ned bunnpanna. Egentlig så måtte jeg det uansett, for den svetter en liiiiten dråpe i en sprekk rett ved oljenivå-sensoren. Var såvidt jeg fant sprikken NÅ, så det var ikke rart jeg ikke såg den før jeg lakkerte den... Ikke godt å se på kamera iallefall, men jeg har nå "ripet" opp i sprikkene for å lettere se den. Men merket opp med tusj (prikkmerket...), slik at jeg kan få det sveist. Men først av alt så spente jeg opp motor med en slik løfter som en vanligvis bruker ved feks clutchbytte på en feilhjulstrekker: Men det ble slik en belastning på inneskjermene mine, at jeg fant heller frem "traverskranen". Tåler en støyt den, og ikke belaster en karossen heller: Måtte tappe oljeoppsamleren min, så mens jeg ventet på den, så tok jeg like greit et bilde Bunnpanna gikk greit av, ødela selvsagt pakningen - men Bavaria har jo flere... Pumpen ute av bilen, klar for demontering. Splittet, legg merke til hvor jeg tar av låseringen til ventilen: Delene som er inni pumpa: Legg merke til spor i stempelet til ventilen Men når jeg skulle måle slitasjen, så fant jeg jo ut at jeg IKKE hadde spesifikasjonene til pumpa!!! Det var jeg sikker på at jeg hadde, men men... Noen som har/vet toleransemålene? Etter som jeg kan huske fra laaaangt tilbake, så er det 0.12 til 0.20mm - men jeg finner det ikke noen plass på nettet for å verifisere det. Første mål ut så fikk jeg såvidt inn 0,15mm på bladføleren. 0,20 var altfor mye, så den ville ikke inn. Andre mål ut, så fikk jeg 0,10mm innimellom, men 0,15 ble for trangt. Så egentlig så kunne dette på en måte bekrefte 0,12-0,20 målet som jeg har i hodet. Men kom gjerne med innspill. Så målte jeg fjæren, og fikk en ca-måling på 68mm.... Litt deler som måtte av. På en måte litt greit, for da får jeg spraye litt farge på dynamoen også, for å matche resten. LMM og luftfilterboks skal også bli litt friskere.. Tok av et tilfeldig rammelager, og tok 2 bilder. Her er første umiddelbare bilde. Tok å tørket av litt olje: Har aldri tatt av et lager for å sjekke etter kun noen få varmkjøringer, så er litt usikker på hvor mye "slitasje" det vil forekomme på et lager så tidlig. Olja var relativt skitten, så jeg er glad for å ha en oppstartsolje. Satser på at neste skift blir bedre. Tok også et bilde av veivtappen, men klart - det er ikke godt å se ut fra et slikt bilde. Ser faktisk ut som det er mye slitasje, men bildet lyver. Men en ting som jeg ikke har tenkt over. Ser returkanalen til olja (høgre side, i bakkant av blokka) er såvidt jeg kan se, dekket til av toppakningen (se kopperfargen..). Dette la jeg ikke merke til ved montering, men olja har nå returnert til bunnpanna uansett.... Noen som har en kommentar til dette, eller kommentarer i det hele tatt til de andre bildene?
Pedi Skrevet Mars 16, 2012 Forfatter Skrevet Mars 16, 2012 kat? trenger vell ikke det på denna Må ha kat for å få bilen godkjent.. Så jo, kat må jeg ha.
GSS Skrevet Mars 16, 2012 Skrevet Mars 16, 2012 Jeg har en verkstedbok fra BMW hvor klaringer i pumpa er oppført. Kan sjekke dette i kveld eller i morgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå