Gå til innhold

Alarm på bremsesystemet


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Var på vei til butikken nettopp, da det sa pling og den røde ((!)) bremse feil lampa tente, og displayet viste "Check brake linings".

Har søkt og funnet en god del ang dette, og det tyder på slitte bremser, ut i fra hva jeg har lest på 3-4 tråder.

Jeg fikk merknad på service at bremser forran var slitt, men der er det litt under en halv cm klosse igjen, bak er det et par mm på venstre side, og litt mer på høyre. Kikka over alle klossene med lommelykt igjennom felgen nå.

Men jeg trodde at ved slitte klosser så var det et gult lys som skulle lyse?

En annen ting er at jeg syns pedalen siger når jeg holder trykk på den.. :? Virker nesten som der er en lekasje. Så ikke tegn til bremseveske inni noen av felgene, ikke noe særlig unormalt på slanger som jeg kunne se innom dekket helder.

SKal kikke nærmere på det i morgen. Bilen får stå i morgen, regner med vis bremseveska lekker ut, så vil bilen si fra om at der er lite bremseveske også? Så da får jeg vertfall bekreftet at det lekker..

Syns det hele virket litt merkelig.. Brake linings ville jeg tro betyr bremsebelegg, og det er jo greit, dem er jo slitt, men trodde dette kom som en "påminnelse" om at nå er det snart på tide og bytte, og ikke NÅ MÅ DU DRA TIL VERKSTEDET (type rød lampe)...

Nå skal det sies at jeg ikke vet hvordan noe av dette opererer så..

Noen som har noe formeninger? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar!

Ja trodde de mente bremseklosser.. Men rart det virker som det lekker.

Trykksensor må det jo selvfølgelig være, hvordan skal man ellers finne ut om systemet begynner og lekke mens man kjører?

Det er jo til og med trykksensor på en 78 modell volvo 244..

Innvendig lekkasje, kan jo være, men er så rart for jeg trykte ikke hardt på pedalen når dette skjedde, var bare så vidt for å slakke på farten..

Men før eller siden må det jo skje om den er slitt. Men bilen har gått 180 tusen, så rart at det skal være et problem også syns jeg :?

Noen måte man kan sjekke om det er sylinderen som lekker? Vil man se noe til det utvendig?

Mvh

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen av bilen jeg har vært borti har hatt noen trykksensor så vidt jeg vet.

Lampa begynner å lyse når bremsebelegget er slitt, og eller væskenivået er for lavt. (sitter flottør i tanken)

Om du har innvendig lekkasje i syl. så forsvinner ikke væsken heller. Svampete pedal kan også komme av at slangene er blitt spist opp på innsiden. da blir de mykere og utvider seg mer.

Jeg ville dog startet med klosser. høres ut som de burde vært byttet om ikke så lenge uansett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen av bilen jeg har vært borti har hatt noen trykksensor så vidt jeg vet.

Lampa begynner å lyse når bremsebelegget er slitt, og eller væskenivået er for lavt. (sitter flottør i tanken)

Om du har innvendig lekkasje i syl. så forsvinner ikke væsken heller. Svampete pedal kan også komme av at slangene er blitt spist opp på innsiden. da blir de mykere og utvider seg mer.

Jeg ville dog startet med klosser. høres ut som de burde vært byttet om ikke så lenge uansett:)

Klossene skal byttes ja, men stusser i den bløte pedalen..

Før jeg startet o dag tidlig, trykte jeg et par ganger, da var den hard, etter jeg starta ble den bløtere og gidde etter når jeg holdt press på pedalen..

Skal sjekke nivå i dag, samt slanger. Om jeg ikke finner lekasje er det stor sansynelighet at det er innvendig lekasje i sylinder? (siden pedalen er bløt)..

Tror jeg bare bestiller klosser uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sjekket alle slanger til hjula, alt ser fint ut.

Bremseklossene er utslitt, fremme er der nesten på stålet på den innerste mens ytterst er det 4-5mm.

Så de må vertfall byttes. Bestiller i kveld. Noe annet jeg bør bytte sammen med klosser og varslere? :)

Men! Det forklarer ikke den bløte pedalen :S

Når bilen ikke går, funker pedalen som vanlig, hard og gir ikke etter.

Når bilen går, siger pedalen innover ved trykk, om jeg pumper fort blir den normal høyde, men med press så gir den etter sakte men sikkert.

Dette kan da umulig skyldes bremseklosser? :/

Sjekka bremseveskenivå, det var på lik linje med skøyten på tanken, nærmere min en maks for å si det sånn..

Skal ta en tlf til bmw og forhøre meg litt. Men dem ser vel svart på alt, og hadde det vært opp til dem hadde de bytta motor også...

Må legge til at lampa lyser rødt, å ikke gult.

Noen som har noen gode tips? :-)

Mvh fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skiftet du bremsevæske sist?

Jeg har aldri gjort det, men bmw mente det aldri hadde vært gjort ifølge servicehefte..

Men rart at pedalen ble myk etter varselet kom, tror ikke det har vært slik hele tiden..

Og den klager på klosser.. Har bestilt, så skal bytte og se hva som skjer da.

Er ikke noe som skjer i systemet når man får slik alarm som gjør at den blir myk da? Den er steinhard når tenninga er av, ingen synk :S

Og det kom sammen med alarmen for klosset :S

Skal få bytta bremseveska også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke detkan være noe dårlig vacum heller, bremsene funkar veldig bra, selv når jeg legger foten forskiktig på pedalen, så bremser den.. Men er litt lenger vandring en det det var før..

Ja skal få byttet bremseveske, er nåk på tide :) veldig rary at dey skjedde samtidig ja.. :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykksensor må det jo selvfølgelig være, hvordan skal man ellers finne ut om systemet begynner og lekke mens man kjører?

Det er jo til og med trykksensor på en 78 modell volvo 244..

Trykksensor er det selvfølgelig ikke,det ligger derimot en flottør i br.væskebeholderen som gir signal om nivået i de 2 kretsene er for lavt pga lekkasje. Eneste trykkføleren eg har vært borti var på Chrysler Voyager som hadde hydraulisk-elektrisk bremselysbryter i enden av hovedsylinder,men den hadde ingen annen funksjon enn som en vanlig br.lysbryter.

Innvendig lekkasje, kan jo være, men er så rart for jeg trykte ikke hardt på pedalen når dette skjedde, var bare så vidt for å slakke på farten..

Skal lite trykk til noen ganger pga br.kraftforsterkeren ved innv. lekkasje. Men sier at det kan være dette,ikke at det er dette.

Men før eller siden må det jo skje om den er slitt. Men bilen har gått 180 tusen, så rart at det skal være et problem også syns jeg :?

Noen måte man kan sjekke om det er sylinderen som lekker? Vil man se noe til det utvendig?

Nei,testes ved å ha motor igang,og holde jamnt trykk på br.pedalen. Siger den inn til bunn kan det være innv. lekkasje i hovedsylinder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...