Bellen Skrevet Desember 17, 2010 Skrevet Desember 17, 2010 Eg har carsoft 6.5, og når eg resetta adaption values, så merka eg at SMG-kassa mi clutchet silkemjukt i forhold til det den gjor før. Før dette så var det slik at om eg slakka ned slik at kassa sjølv gearet seg ned til andre gear, og eg ga litt gass igjen, så fekk eg eit ubehagelig rykk i bilen, virka som om motoren ga på litt turtall før den slapp clutchen brått. Nå har eg kjørt nokon 100 mil til, og eg merker nå at denne rykkinga har kommet tilbake slik den var før. Eg har ingen feilkoder på kassa i følge carsoft, men det er vel ikkje sikkert carsoft kan komunisere med SMG? Kan det vere på tide med oljeskift på gearkassa? Bilen har rullet ca 155000km. Blei mange spørsmål her nå, men hovedspørsmålet var altså kva som "styres" adaption values.
Hpi Skrevet Desember 17, 2010 Skrevet Desember 17, 2010 Adapsjonsverdier er så vidt jeg har forstått akkurat det du selv beskriver nemlig trykket på clutchene i kassen. Det heter vel at du ikke skal slette disse utenom etter overhaling eller etter flushing/oljeskift/filterskift (det gjorde de ihvertfall på min kasse) Dette trykket endrer seg etterhvert som clutchene blir slitt og derfor må trykket også endres i takt med slitasjen. Mulig det endrer seg etterhvert som olja blir gammel og filteret tett også, vet ihvertfall at noe av problemet med gammel olje/filter er at linjetrykket i kassen blir for lavt. Var en diskusjon her tidligere angående "myten" som sa at du kunne ta en reset av kassen ved å holde gasspedalen i bunn i 30 sekunder med tenninga på før oppstart. Dette var visstnok ikke noe magi men en metode for å få kassa til å starte i "sport" program. Kassene lærer seg kjørestil og tilpasser seg deretter, tror de hadde 10-15 forskjellige programmer å velge fra. Men det viste seg at kassene ble nullstilt når bilen ble parkert. Diskusjonen gikk på hvorvidt denne "læringen" var adasjonsverdiene eller om det var trykket på clutchene som var det. Men med tanke på at denne "læringen" ble nullstilt for hver gang bilen ble parkert og det i tillegg ligger inne en mulighet for å slette disse med forsiktighet i software så må det være trykket på clutchene det gjelder. Nå er jeg ingen ekspert så skyt meg om jeg tar feil her, dette vi diskuterte gjalt automatkasser i E39, ser du har SMG kasse så den er sikkert litt nyere og mer fancy men antar at "adapsjon" betyr det samme uansett.
hanssae Skrevet Desember 17, 2010 Skrevet Desember 17, 2010 Vet ikke om dette stemmer med din kasse , men for min E65 730d med GA6HP26 så står det skrevet følgende om Adaptive : Adaptive transmission control The adaptive transmission control (component of electronic transmission control) adapts the shift characteristics of the comfort program and sport program to the driver's wish and the driving situation. The adaptive transmission control takes the following demands into account: · Adaptation to driver type · Driving uphill or trailer towing · Driving downhill · Braking deceleration and automatic upshift · Winter program Adaptation to driver type The adaptation to different driver types is done using the following values: - Kick-fast If the accelerator pedal is depressed rapidly, the shift program is changed accordingly. This is achieved by the detected accelerator-pedal value being compared with threshold values in the EGS control unit. The result of this comparison is the proposal of one of the two possible programs (XE or E in comfort program, S or XS in sport program). - Cornering detection Cornering detection reacts to the vehicle's lateral acceleration with an indirect adaptation to the driver type. Lateral acceleration is considered an indirect statement of the preferred driving dynamics and does not cause an immediate gearshift response (shifts when cornering could adversely affect driving stability). Lateral acceleration is calculated from the signals from the wheel-speed sensors, from the yaw rate and road speed. - Brake evaluation The braking action is evaluated in a similar way to "kick-fast". The braking deceleration is measured and compared with threshold values in the EGS control unit. The result of this comparison is the proposal of one of the two possible programs (XE or E in comfort program, S or XS in sport program). Jeg var plaget med periodevis harde girskift , spesiellt fra 2 - 1 i oppoverbakke skiftet den så hardt noen ganger at det var direkte utrivelig. men etter at jeg slettet Adaptive dataene med DIS ble det en helt annen bil. Den skifter nå opp og ned som om den kom rett fra fabrikk ( 2004 mod , 80000 km ) Jeg har også prøvd 30s resetten uten at det hjalp noe , og det var heller ikke noen feilmeldinger i DIS .
RaymondJ Skrevet Desember 17, 2010 Skrevet Desember 17, 2010 Adapsjonsverdier er så vidt jeg har forstått akkurat det du selv beskriver nemlig trykket på clutchene i kassen. Det heter vel at du ikke skal slette disse utenom etter overhaling eller etter flushing/oljeskift/filterskift (det gjorde de ihvertfall på min kasse) Dette trykket endrer seg etterhvert som clutchene blir slitt og derfor må trykket også endres i takt med slitasjen. Mulig det endrer seg etterhvert som olja blir gammel og filteret tett også, vet ihvertfall at noe av problemet med gammel olje/filter er at linjetrykket i kassen blir for lavt. Var en diskusjon her tidligere angående "myten" som sa at du kunne ta en reset av kassen ved å holde gasspedalen i bunn i 30 sekunder med tenninga på før oppstart. Dette var visstnok ikke noe magi men en metode for å få kassa til å starte i "sport" program. Kassene lærer seg kjørestil og tilpasser seg deretter, tror de hadde 10-15 forskjellige programmer å velge fra. Men det viste seg at kassene ble nullstilt når bilen ble parkert. Diskusjonen gikk på hvorvidt denne "læringen" var adasjonsverdiene eller om det var trykket på clutchene som var det. Men med tanke på at denne "læringen" ble nullstilt for hver gang bilen ble parkert og det i tillegg ligger inne en mulighet for å slette disse med forsiktighet i software så må det være trykket på clutchene det gjelder. Dette er helt riktig! Nå er jeg ingen ekspert så skyt meg om jeg tar feil her, dette vi diskuterte gjalt automatkasser i E39, ser du har SMG kasse så den er sikkert litt nyere og mer fancy men antar at "adapsjon" betyr det samme uansett. Har lest meg opp ganske mye på ZF kassene i E39, og stemmer veldig bra det du sier her!
Bonden Skrevet Desember 17, 2010 Skrevet Desember 17, 2010 Som beskrevet er adapsjonsverdier tillært din kjørestil og di kan resettes,på en smg kasse er det ikke clutcher eller noe filter slik som på en automatkasse å bytte men dette er en manuell kasse med elektronisk clutch og giring,på BMW sitt testutstyr kan man lære inn gir skift og slette adapsjoner + noen flere fungsjoner.Noen ganger blir kassa litt bedre etter at dette gjøres(hvertfall en stund) På en 325 med smg er dette en mye billigere girkasse løsning en på en M3 ,den oppfører seg derfor ikke på samme måte.Gir problemet du beskriver har jeg hørt fra flere andre 325 eiere og ofte har disse bilene hatt mange eiere som har irritert seg på akkurat dette.
mudbug Skrevet Desember 18, 2010 Skrevet Desember 18, 2010 Skal det slette disse verdiene etter flushing av automatkassen???
Alpejohn Skrevet Desember 18, 2010 Skrevet Desember 18, 2010 Håper det er greit at jeg lurer inn et lite spm, når det like vel snakkes om giring osv Er det noe av dette lærings greiene som også finst på E39? Jeg irriterer meg over at ofte i oppoverbakker så girer den ned, men så blir den liggende i det giret etter bakken er over, og et godt stykke bortover, så man ligger jo på et høyt turtall, noe som høres en smule rart ut Da den kunne gira opp mye tidligere Er dette noe som kan resettes?
Hpi Skrevet Desember 18, 2010 Skrevet Desember 18, 2010 Skal det slette disse verdiene etter flushing av automatkassen??? Verkstedet som flushet min kasse gjorde det hos meg ihvertfall. Om det er fasiten vet jeg ingenting om. Dette er forøvrig et Bosh verksted som blir regnet for å være svært dyktige med Bmw.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå