Gå til innhold

frustrert over all denne ettermonteringen av Xenon lys!

gica
 Share

Anbefalte innlegg

Er delvis enig med trådstarter, selv om jeg har ettermontert xenon selv som jeg setter på om vinterene, jeg har E34 som med sine projektorlamper gir et skarpt skille mellom lys og ikkelys, jeg passer godt på å justere ned lyset helt på opplyste veier så det ikke blender og justerer det opp i riktig posisjon når jeg kjører på mørke veier.

Biler uten projektorlamper har for mye strølys så de er et helvette å møte, spesielt amerikanske biler som har elendig lys i utgangspunktet, så kompenserer de idiotiske eierene med xenon.

Og så har vi KRONIDIOTENE som har det i tåke/grøftelys, møter jeg slike i mørket så hender det at jeg slår på mine 50W xenon fjernlys litt for tidlig i blant for å vise de hvordan det er med feil lysbruk, selv om det er feil metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Er delvis enig med trådstarter, selv om jeg har ettermontert xenon selv som jeg setter på om vinterene, jeg har E34 som med sine projektorlamper gir et skarpt skille mellom lys og ikkelys, jeg passer godt på å justere ned lyset helt på opplyste veier så det ikke blender og justerer det opp i riktig posisjon når jeg kjører på mørke veier.

Biler uten projektorlamper har for mye strølys så de er et helvette å møte, spesielt amerikanske biler som har elendig lys i utgangspunktet, så kompenserer de idiotiske eierene med xenon.

Og så har vi KRONIDIOTENE som har det i tåke/grøftelys, møter jeg slike i mørket så hender det at jeg slår på mine 50W xenon fjernlys litt for tidlig i blant for å vise de hvordan det er med feil lysbruk, selv om det er feil metode.

da er vel ikke du den rette til å uttale deg om kronidioter :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]Og så har vi KRONIDIOTENE som har det i tåke/grøftelys, møter jeg slike i mørket så hender det at jeg slår på mine 50W xenon fjernlys litt for tidlig i blant for å vise de hvordan det er med feil lysbruk, selv om det er feil metode.

da er vel ikke du den rette til å uttale deg om kronidioter :wink:

Han snakker i det minste et språk vi kan håpe kronidiotene forstår. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er merkverdig at jeg ikke har problemer med ettermontert xenon, jeg møter sannsynligvis flere enn det de fleste andre gjør, likevel irriterer jeg meg ikke grønn over det..

nei, irriter dere heller over alle biler med original høyde man møter etter vegen, eller alle småbilene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er merkverdig at jeg ikke har problemer med ettermontert xenon, jeg møter sannsynligvis flere enn det de fleste andre gjør, likevel irriterer jeg meg ikke grønn over det..

nei, irriter dere heller over alle biler med original høyde man møter etter vegen, eller alle småbilene

Plages ærlig talt ikke så mye med ettermonterte xenon-lys selv. Tåkelys i kombinasjon med nærlys i sterkt regnvær om kvelden, derimot...

Synes egentlig ikke du skal oppfordre folk til å irritere seg over noe som helst - bare bortkastet energi. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som stiller lysene sine riktig (altså de med xenon) går helt greit for meg, men nå i det siste, spessielt rundt Storo (OSLO) området er det en del tullinger som har dette på altfor gamle biler (ref. Bmw, Ford og japsebiler). Dette blender noe innihelvete, og bilen min er 98% av tilfellene ren både utvendig og innvendig. (vasker bilen hver 2 dag på vinteren ved mye søle).

Jeg ser en annen vei, ser ikke på bilen direkte og rutene mine er rene.

Han duden jeg møtte på igår kjørte en gammel E30 eller noe. Klarte ikke å se det helt. Men fyfaen det blenda noe jævelig.

Håper jeg virkelig ser mindre av dette på veiene framover, fordi en vakker dag kommer jeg nok til å klikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som blir blendet ofte : Det tyder på at dere ikke bruker blikket slik dere skal. Man SKAL sette på fjærnblys 1-2 billengder før man passerer, holder sjåførene blikket på sin side av vegen (det er jo der eventuelle fotgjengere er som har betydning for deg) da vil man ikke bli blendet av den møtende bilen. IKKE SE PÅ MØTENDE BIL.

Sørg også for at ruten er ren på innsiden, er det fett eller nikotin på den flyter lyset utover ruten og det er ubehagelig.

+1

Er det noe jeg irriterer meg over er det folk som flasher som drittunger på 2-3 km avstand over en lokal langstrekke her. Bøtelegg dem gjerne, mener nå jeg.

Ettermontert Xenon på E30 er KONGE!!!!!! :D :D

+1.

Jeg tenkte å bestille meg to sett (bi) til E30n, så jeg har i fjern og nærlys. Vel og merke 4300K, det er det eneste jeg syns ser nogenlunde OEM ut og er mulig å komme utenom søkelyset med + at det funker meget bra på mørke dager. E30 lyktene er jo orginalt stearinlys..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så synes jeg ekstralys er idiotisk og ektremt egoistisk. Det er forbanna unødvendig, uansett bil. Greit hvis du trenger det i skogen, men på veien har jeg lyst å knuse dritten (og det ikke lenge før jeg finner fram hammeren og knuser samtlige ekstralys jeg ser)..

Xenon generelt er noe dritt. Spesielt når folk smeller de på to billengder foran meg. Blir et hel.... lysglimt som setter seg på øynene. Vent til du er forbi før du setter på lysene!!!

Veldig egoistisk å se elgen, eller eventuelt din sønn eller datter før de spretter ut i veien.

Det er tydelig at du ikke kjører mye bil, og ser nytte i gode lys.

Kjør 50000 km i året på mørke veier, så kan du komme å uttale deg.

Har du hatt mørkekjøring? Ut ifra innlegget ditt, så antar jeg at du er 16, og øvelseskjører, så neppe. På mørkekjøringa lærte ihvertfall jeg at man skal sette på langlys 1-2 billengder før man passerer møtende bil. Dette for å se hva som skjuler seg bak møtende bil.

Xenon er fint, så lenge det er orginalt, og i en lykt som er tilpasset xenon.

Det er ofte helt grusomt å møte biler med ettermontert xenon, pga strølys og annet djevelskap.

Jeg er veldig lysfølsom, og blir fort blenda.

Det ser jo også ekstremt harry og billig ut. Spesielt hvis de er montert i grøftelys.

Pass deg ;)

Kjører lange turer når jeg først kjører, og det er mørke nordnorske veier, så ikke tro du har det så tøft i Tromsø :D Har pendla over saltfjellet, og der kan vi vel alle være enige i at lys er greit å ha. Men klarer du deg ikke uten ekstralys må du få sjekka synet ditt eller skru ned farta fra rallyfart.

Når du kommer med ditt orkester av lys på bilen er det et mareritt for folk som kommer i mot. Spesielt når folk fyrer det i gang lenge før du er kommet forbi dem. Skjer hver gang jeg kjører langturer.. Hvorfor skal de aller aller fleste "klare" seg med vanlige lys, men du skal lyse opp månen?

At folk skrur på sine gamle lys (ikke xenon) før man passerer går helt fint. Man blir ikke fullstendig blendet da.

BTW, hvis jeg møter ungene dine i veien i 80 sona midt i skogen så skal jeg klare å komme meg unna (fordi lyktene på bilen min originalt er fullt brukbare), men jeg synes du bør fortelle dem at det ikke er lurt å leke midt på e6n..

Jobben min har distrikt fra Å i Lofoten til Kirkenes, så det blir en del kjøring på mørke, dårlige veier, der man risikerer å møte elg, rein, barn og voksne, med og uten refleks, på de merkeligste plasser, så gode lys er Alfa og Omega. For tiden er det ikke montert lysorkester på noen av bilene jeg kjører, og jeg klarer meg faktisk helt fint. Men ett par ekstralys hadde ikke vært feil :)

Se på svenske trailere feks. Det er ikke uten grunn at de har en 10-12 lyskastere montert i fronten på bilen.

Angående syn, så ser jeg rimelig greit, og har splitter nye briller, så jeg anser meg som godt rustet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte er det vel noe som heter :) Jeg tenkte å ta en skikkelig lysjustering på e36'n min og forsøke 4300kr i nærlysene, men merker jeg på andre billister at de føler seg blendet kommer jeg til å fjerne det. I tåkelys er det bare harry og unødvendig, så der kjører jeg halogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble også overrasket over hvor godt fulltlyset på e30 er!

Jeg sitter også med denne oppfatningen. Men vis du har preface 87' kjørelys lykter så syns jeg de er som stearin lys, da jeg hadde dette en liten stund. Men langlysa var gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan vel ikke akkurat si at jeg blir så plaget av biler med ettermontert xenon. Jeg møter stadig vekk biler med blåe lys og må si jeg forundrer meg mer at noen virkelig vil kjøre med disse 6000k kit'ene for det ser jo mildt sagt merkelig ut.

Jeg har Hella linselykter på min E39 og har vurdert om jeg skal prøve med xenon-kit, men da 4300K. Iallfall kanskje på fjernlysene.

Prøvde meg med Biltema sine blue vision pærer for en uke siden, men føler faktisk at lysbildet har endret seg. så det er mulig jeg bytter tilbake igjen for å se om det er tilfelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...