Gå til innhold

Muztang's BMW E38 740ia - Enorm overhaling pågår S.21!

Share

Anbefalte innlegg

Men det som er rart er at jeg ikke har ligget i noen blindsone..! Snakket ned 3 lastebil sjåfører på jobben og har stilt opp bilen min forran 3 forskjellige lastebilene slik son han traff meg og det er UMULIG å IKKE se meg..! Da jeg smått startet å legge meg inn ifeltet hadde jeg hvertfall 1-2 meter ifra rompa på bilen fra fronten hans! Så denne snakken omblindsone er vare å droppe..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 335
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gkw; du må huske på at det er påkjøringsrampa er et kjørefelt som avsluttes, så det er ikke bare fletteregel som gjelder.

Det må utøves skjønn også, akkurat pga de store blindsonene som er på en storbil.

Firmaet jeg kjørte for hadde 4identiske uhell som dette, og fikk medhold på samtlige i tillegg til min.

det er sant, men i og med at begge feltene på skiltet er rødt har man vikeplikt for hverandre

så tror nok BMW'n vinner denne saken, i og med at det traff såååå langt bak, hadde han truffet framskjermen så hadde det sikkert blitt skylddeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at 1-2 meter er "ingenting" når man sitter i ett vogntog! Fått tak i andre sjåføren da?

1-2 meter er ikke mye for et vogntog nei.. Men husk at det er 5 meter med bil også.. Blir fort en 6-7 meter forran lastebilen, bakken var hvit og bilen er MØRK grønn. Forså komme med en begrunnelse av at han ikke ser meg!?! Da jeg satt i lastebilene her på jobben så parkerte jeg der han traff meg, hoppet inn i lastebilen og så forsatt bilen EKSTREMT godt.. Sikker på at han ikke ville ha noen forran seg for han sikkert hadde dårlig dekk eller noe siden bakken er relativt "bratt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gkw; du må huske på at det er påkjøringsrampa er et kjørefelt som avsluttes, så det er ikke bare fletteregel som gjelder.

Det må utøves skjønn også, akkurat pga de store blindsonene som er på en storbil.

Firmaet jeg kjørte for hadde 4identiske uhell som dette, og fikk medhold på samtlige i tillegg til min.

det er sant, men i og med at begge feltene på skiltet er rødt har man vikeplikt for hverandre

så tror nok BMW'n vinner denne saken, i og med at det traff såååå langt bak, hadde han truffet framskjermen så hadde det sikkert blitt skylddeling

I følge beskrevet skilting så er det ikke et felt som avsluttes nei, men to felt som går sammen til ett!

Når et felt avsluttes etter et akselerasjonsfelt så er både veimerkingen og skiltingen annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Daniel, du har mer skader enn jeg har biler.. Og det sier litt... :P Hvorfor skjer det så mye med deg? =P

Dai, hva snakker du om? Er det min skyld at jeg er blinkskudden i trafikken? Foor fin bil = for mye oppmerksomhet = kræsje i meg pga misunnelse.. Ikke noe å diskutere en gang..! :P

Nei, men seriøst.. Har hatt mye "tull" med bilen..

Diff som røyk.

Kræsj inn i betongvegg. - Denne

Kræsj med en araber. - og denne

En girkasse som tok kvelden. - samt. denne skjedde iløpet av 2 uker.. DYRT! :P

Kræsj med en svinske.

Har brukt bra med penger på bilen, men elsker den like mye den dag idag som det jeg gjorde da jeg ble først eier av den!

Går alt min vei nå så blir anlegget som skal inn i bilen KOMPLETT ferdig og kaaaanskje noe annet snacks! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som er rart er at jeg ikke har ligget i noen blindsone..! Snakket ned 3 lastebil sjåfører på jobben og har stilt opp bilen min forran 3 forskjellige lastebilene slik son han traff meg og det er UMULIG å IKKE se meg..! Da jeg smått startet å legge meg inn ifeltet hadde jeg hvertfall 1-2 meter ifra rompa på bilen fra fronten hans! Så denne snakken omblindsone er vare å droppe..!

Jeg vet ganske så godt hvor blindsonene på en storbil befinner seg.

Det har utrolig mye å si hvilken bil det er også. På en Man Tga kan en personbil faktisk gjemmes forran fronten på lastebilen når sjåføren sitter godt tilbakelent i stolen. Det er akkurat derfor den såkallede "busspeilen" er et krav på nyregistrerte biler.

Du er heller ikke mye våken i huet om du skifter fil og legger deg inn et par meter forran et vogntog.

Håper du får retten på din side iallefall, og slipper noe økonomisk tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ganske så godt hvor blindsonene på en storbil befinner seg.

Det har utrolig mye å si hvilken bil det er også. På en Man Tga kan en personbil faktisk gjemmes forran fronten på lastebilen når sjåføren sitter godt tilbakelent i stolen. Det er akkurat derfor den såkallede "busspeilen" er et krav på nyregistrerte biler.

Du er heller ikke mye våken i huet om du skifter fil og legger deg inn et par meter forran et vogntog.

Håper du får retten på din side iallefall, og slipper noe økonomisk tap.

Jaja, sa ikke at du ikke viste det, du vet det nok det bedre enn hva jeg gjør.. Alt jeg sa er at med de 3 forskjellig lastebilene vi prøvde dette med på jobben, så er det rett og slett umulig å ikke se bilen.. Nå vet jeg ikke om alle Scania'r er like, men den som kjørte på meg var en Scania og dette var bla. en av de 3 vi prøvde..

Jeg ser ikke helt problemet med å legge seg forran en lastebil når det går i maks 20 km/t og fronten på bilen min er synlig da den befinner seg 6-7 meter forran lastebilen.. Greit det at dem har mye og store blindsoner, men om man ikke kan se veien 6-7 meter forran seg ville jeg aldri ha latt dem være ute i trafikken..

Men siden vi nå først diskuterer dette.. Jeg sier hva jeg har sett i trafikken, det er ALL erfaring jeg har med lastebiler..

Det du sier er at jeg er "dum" når jeg legger meg et par meter forran et vogntog.. Da må jeg spørre om hvorfor i svarte vogntog ligger i den samme avstanden OM ikke mindre ifra ræva på biler når dem da står i kø? Hvis sjåføren av vogntoget skulle være like trøtt i hue som det jeg var så kan jo han fort kjøre på en bil helt uten vidre..?

Er trøtt, sliten og noe frustert over denne saken, så er kanskje litt usaklig, men du forstår sikkert poenget mitt..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg veldig godt!! Jeg takler ikke tanken på å bli påkjørt.. :(

Når man står i kø og bedriver bykjøring med vogntog MÅ man være våken.. Kjørte gjennom Oslo tidligere i dag, og jeg HATER det..

(har forøvrig kjørt storbil i 11 år, som ikke er så mye, men har ikke vært borti noe annet enn en bil i Trondheim som la seg inn i blindsona mi. Trefte bilen på bakdør og bakskjerm, og motparten fik heldigvis skylden.)

Er helt utrolig lett å komme opp i noe om man ikke følger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt litt på nettopp dette med blindsone på lastebiler og blindsonen forran kan strekke seg opp til 5 meter forran og 8 meter til høyre siden, men dem har bedre sikt ut igjennom høyresiden av frontvinduet enn rett frem av frontvinduet.

Og som du sier, nyere lastebiler er kravlagt å ha dette "busspeilet" for å nettopp kunne få mer oversikt rundt bilen og da som jeg har forstått er det 2 slike speil på en lastebil som da befinner seg over frontruta og over døra på høyresiden, riktig?

Igjen, så kom både lastebilen og jeg frem til et punkt av veien der vi begge skal vise varsomhet og samarbeide for å få trafikken til å flyte bedre, det er vel nettopp her det blir viktig å bruke disse speilene flittig for å finne ut om det faktisk er noe som befinner seg rundt kjøretøyet når man kjører igjennom dette punktet av veien.

Jeg brukte mine speil slik jeg har lært og oppdaget da en luke som var stor nok for å startet å bytte felt, men så kommer lastebilen i en akselererende fart hvor han da treffer bakskjermen på bilen.

OM lastebilen hadde brukt speilene sine som hjelper han med sikt rundt kjøretøyet, tror du ikke han da hadde oppdaget meg?

Her mener jeg enkelt og greit JA, siden disse 3 forskjellig lastebilene vi prøvde dette ut med på jobben hadde alle de påbudte speilene og man så bilen klart og tydelig i begge disse "busspeilene" da disse er bua for å få en større vinkel i bildet.

Bilen var da synlig ifra frontruten rett frem, til høyresiden av frontruta og i 2 av de 4(?) speilene lastebilen har..

Rett meg opp om noe ikke stemmer, så lærer jeg også noe nytt.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...