bjalle Skrevet Januar 3, 2011 Skrevet Januar 3, 2011 De fleste e39 med automat har som regel dårlig håndbrekk på grunn av lite bruk og vedlikehold,er ingen ekspert på girkasser men har bestandig hørt at oljen skal skiftes i etapper,ikke bra å skifte all olje på en gang på en langkjørt kasse,hvorfor bmw verkstedene sier at den aldri skal skiftes begriper jeg ikke.
e39-e60 Skrevet Januar 4, 2011 Skrevet Januar 4, 2011 Jeg bytta olje på gir og diff på min e39 523 umiddelbart etter at jeg kjøpte den, den hadde da gått 114k km. Nå har den 240k km på telleren, og jeg har ikke hatt problemer av noe slag med girkassa. Autozentrum spurte hvorfor olja skulle byttes, siden dette var en "livslang olje". Det har jeg aldri hørt om, all olje vil bli slitt med tiden, og miste sine smørende egenskaper. Jeg var dessuten blitt anbefalt å bytte av andre BMW-eiere. Jeg har sjelden kjørt min på DS, men i D har den da fått noen kick-downs. Ellers har jeg bestandig passet på å parkere med P og brekk når bilen står i en helling. Denne e39'n var min første bil med automat, og jeg må si steptronic-kassa er nydelig! Kjapp er den også, selv fra 0, sammenlignet med bla Audi sin automatkasse (A6 fra 2005). Mercedes sine automater er visstnok heller ikke så kjappe fra 0. Jeg har ikke erfart dette selv, men en i familien klager fælt på sin E-200K som han kjøpte etter å ha solgt en e39-520 touring.
kimzor Skrevet Januar 4, 2011 Forfatter Skrevet Januar 4, 2011 Hvor mye har dere normalt betalt for flush av kassen? Og hvor mye tåler egentlig en automatkasse kontra en manuell?
Hpi Skrevet Januar 4, 2011 Skrevet Januar 4, 2011 Jeg betalte ca 4000,- for flush. Da gikk det ca 12 liter med Esso LT71141 olje i tilleg til bunnpannepakning og nytt filter. Tror det er ca 9 liter olje igjen på systemet.
Olav_64 Skrevet Januar 4, 2011 Skrevet Januar 4, 2011 Det at flushing skal være skadelig beror nok på misforståelser eller er en urban myth. Det er nok mange som har opplevd at oljeskift eller flushing har ført til havari, etter å ha kjørt helt til automaten begynner å streike, eller med andre ord alt for langt uten vedlikehold. Da er det lettere å skylde på at flushingen førte til havari, i stedet for å innrømme at man har vanskjøttet bilen. Det som er mest skadelig for en automat er nemlig mangel på vedlikehold. For BMW sitt vedkommende å følge fabrikkens anbefalinger, dvs null vedlikehold. Problemet er at clutchpartiklene går i oljen omtrent som sot i motorolje, og hvis oljen ikke byttes dannes det avleiringer. Så å kalle en BMW med fullstemplet servicebok men uten oljebytte på automaten velholdt eller godt vedlikeholdt blir veldig feil i min bok. Uansett hva BMW måtte mene om saken. Flushing vil si at gammel ATF går ut gjennom kjølerslangen mens motoren går på tomgang, og erstattes med ny ATF enten gjennom returslangen eller oljepåfyllingen til det kommer frisk olje ut av kjølerslangen. På Mazdaen min vil det si 10 liter på en kasse som tar ca 8 liter. Jeg flusher på hver 60k km, og bruker Dexron III i stedet for Dexron II. Mazda anbefaler også null vedlikehold, og automatene er kjent for å havarere etter ca 200k km. Hvis man følger fabrikkens anbefalinger. Jeg tror vi i Norge kjører lenger med bilene enn det fabrikkene regner som normal levetid på en bil. Og da kreves det vedlikehold. Min påstand: bilfabrikkene, forhandlerne og spesialverkstedene tjener mer på å bytte automater, og anbefaler vedlikeholdet deretter. I USA, hvor automat er nesten enerådende og ATF omtrent har samme pris som flaskevann (ATF for $30 holder til en vanlig bil), anbefaler man å bytte ATF minst hver 30k miles, eller 50k km. De fleste tapper av i stedet for å flushe, fordi det blir minst søl. Da bytter man omtrent halvparten av oljen. Hvis man bytter dobbelt så ofte, gjør det samme nytten.
nimitz Skrevet Januar 5, 2011 Skrevet Januar 5, 2011 Trur ikke det medfører riktighet at man bare får ut halvparten av oljen ved vanlig oljeskift. 2/3 del kan jeg strekke med til. Da vil det si at ved skifte ved hver 60-80000 km, så mener de "lærde" at kassen får et godt vedlikehold uten og måtte flushe. Trur ikke converter inneholder mer enn rundt 3 ltr, og kassa rommer 7 ltr (E39)
mudbug Skrevet Januar 5, 2011 Skrevet Januar 5, 2011 Her har jeg noen av bilder da jeg flushet på min bil 105 k. Det er versted som har gjort jobben. http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=138040 Girskift blir jevnere. Jeg vil heslt flushe ved 60 k.
Olav_64 Skrevet Januar 5, 2011 Skrevet Januar 5, 2011 Nimitz, jeg refererte til Mazda Xedos, der får man tappet av ca 4 liter. Ved flushing tas hele kretsløpet med, alle kanaler, magnetventiler, kjølerne med slanger (separat kjøler pluss varmeveksler i radiatoren) og konverteren. Jeg har manuell i BMW'n, kjenner ikke tappemengden på GM-automaten i dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå