Gå til innhold

Hvordan kjøre best mulig med automat?


kimzor
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg, som de fleste andre vil nok ta ekstra godt vare på bilen, slik at den lever lengst mulig.

Jeg har for litt siden kjøpt min første automatbil, en e39 sådan. Som kjent er automatkassene en dyr del, og vedlikehold av denne er prima.

Så, hvilke tips og triks finnes det for å ta best mulig vare på automatkassen?

jeg kan liste opp de jeg allerede vet.

* Jevnlig flush av kassen. (Hver 100.000km?)

* Ikke skift gir/modus i fart. (Rykke fra R til D mens bilen er i fart, og omvendt)

Flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å kjøre litt rolig i starten slik at kassen får varmet seg skikkelig opp (dette gjelder forsåvidt manuellgir også) og ikke ha noe turtall på motoren når jeg setter den i gir..

Kjører fortiden en 2010 Ford Mondeo som er 8uker/14000km(jada).. og den har allerede begynt å bli litt "slarkete" i automatkassen når det f.eks er -5grader.. Høres litt ut som en elektronisk motor som sitter fast.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å kjøre litt rolig i starten slik at kassen får varmet seg skikkelig opp (dette gjelder forsåvidt manuellgir også) og ikke ha noe turtall på motoren når jeg setter den i gir..

+1

Ja aldri ta spaken i R eller P ved bevegelse av bilen, stå alltid helt stille. Olje skift tar du når du merker kassen begynner å lugge, skifter gir forseint, nøkker når den kommer i gir. Det er noen kjente ting for at nå er det klart for oljeskift:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å kjøre litt rolig i starten slik at kassen får varmet seg skikkelig opp (dette gjelder forsåvidt manuellgir også) og ikke ha noe turtall på motoren når jeg setter den i gir..

+1

Ja aldri ta spaken i R eller P ved bevegelse av bilen, stå alltid helt stille. Olje skift tar du når du merker kassen begynner å lugge, skifter gir forseint, nøkker når den kommer i gir. Det er noen kjente ting for at nå er det klart for oljeskift:)

man skal trossalt skifte olje FØR dette skjer.. når det skjer så kan girkassa ha tatt skade av den altfor slitne olja den har røra rundt i alt for langtid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo ikke mulig å å skifte fra D til R i fart ?? man må jo holde inne bremsen før dette er mulig

Om man låser hjulene er det mulig, men da må man virkelig gå inn for det så sier seg selv at det ikke er bra.

Men oljeskift pr 100.000 og "common sense" (ikke svinkjør på kald motor/kasse osv) så holder kassa lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal parkere setter jeg bilen i N for så å dra til håndbrekket. Deretter setter jeg bilen i P og stopper den. Dette for at bilen skal stå på håndbrekket og ikke på girkassen. Da glir den også som smør ned i D når jeg skal kjøre igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger aldri røre denne kassen hvis bilen er kjørt av en voksen person og er godt vedlikeholdt,Flushing er bannlyst,ihvertfall på utenlanske forum

bra flushing blir utført på alle volvoer på bilia verksteder da 8)

Volvo har dårlige automatkasser og det er kritisk å flushe disse innimellom ihvertfall.. Kan ikke skjønne at det er skadelig. Ser jo hvor forurensa den gamle olja er som kommer ut ved flushing. Flott, rød olje kommer til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må slenge meg på her..

Har nylig fått meg en 740iA som har gått 245 tusen km.. Kassa girer silkemykt og du merker ikke giringa, dette tyder på et god fortid, right?

Jeg er glad i å gi gass og det å gire ned, men spørsmålet mitt er, hva sliter minst på kassa?

- Det å sette den D og ta kickdown.

- Det å sette den i D-S å ta kickdown.

- Det å sette den i steptronicen, sette den i ønsket gir, la den gire forså gi flatt jern?

Olje på girkassa er noe jeg skal bytte nå da selger anbefalte å gjøre det nå snart, og forså gjøre det vær 100.000 om ikke vær 75.000 ved noe hard kjøring..

Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må slenge meg på her..

Har nylig fått meg en 740iA som har gått 245 tusen km.. Kassa girer silkemykt og du merker ikke giringa, dette tyder på et god fortid, right?

Jeg er glad i å gi gass og det å gire ned, men spørsmålet mitt er, hva sliter minst på kassa?

- Det å sette den D og ta kickdown.

- Det å sette den i D-S å ta kickdown.

- Det å sette den i steptronicen, sette den i ønsket gir, la den gire forså gi flatt jern?

Olje på girkassa er noe jeg skal bytte nå da selger anbefalte å gjøre det nå snart, og forså gjøre det vær 100.000 om ikke vær 75.000 ved noe hard kjøring..

Noen anbefalinger?

vel med min erfaring med 740ia å norske veier så får du ikke gjort dette (gass pådrag) så mye før du er i kritisk sone for førerkorte, men personlig bruker jeg stort sett d å kic

eller så bruker jeg bare 3 eller 2 ved forbikjøring

jeg har dog ikke steptronic bare PRND432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal parkere setter jeg bilen i N for så å dra til håndbrekket. Deretter setter jeg bilen i P og stopper den. Dette for at bilen skal stå på håndbrekket og ikke på girkassen. Da glir den også som smør ned i D når jeg skal kjøre igjen.

Hva om man drar til brekket og stopper bilen i N, så slipper den å stå på kassen i det hele og store. Dette er vell ikke skadelig så lenge bilen står på flat mark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...