baier Skrevet Januar 8, 2011 Share Skrevet Januar 8, 2011 Har hentet meg ein motor fra ///stian innpå forumet so eg håper, er eit betre objekt og overhale.en min med veivlager havari tenker da på og bytte stempelfjører hone,bytte lager ,register ,ventil tetninger.eventuelt slipe ventiler/seter ...veit det blir ein del kostnader i deler...noen som har erfaring kor ein kan få tak i motordeler til ein grei pris? Vist noen har verktøyet til og låse av kam/veiv so eventuelt vil selge er det bare og gi ein lyd takker for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwe30fire Skrevet Januar 9, 2011 Share Skrevet Januar 9, 2011 koed`? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet Januar 9, 2011 Share Skrevet Januar 9, 2011 www.koed.no www.gsbildeler.no www.schiedmann.no alle disse fører deler for overhaling men slike ting koster så det er sagt, og det er ikke vits å plukke ting fra hverandre for så begynne med kompromiss. "ok jeg skifter stempelringer men bytter ikke toppakning." skjønner tegninga? Du blir mest fornøyd om du gjør alt med en gang Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2000Touring Skrevet Januar 9, 2011 Share Skrevet Januar 9, 2011 Hva har du tenkt å gjøre med motoren? Hva tror du det koster? Holder akkurat med et motoroverhalingsprosjekt, og "jeg lover deg" det blir mye dyrere enn du tror, dersom du gjør jobben ordentlig. Enig med SweetBMW her, ikke noe vits begynne å overhale en motor dersom du har tenkt å gjøre det halvveis. Derfor anbefaler jeg deg å sende bort motoren til et firma/eller noen med riktig måleutstyr, for måling av klaringer på alle lager, stempel(+ringer), ventilstyringer mv. Da kan de fortelle deg hva du bør gjøre og hva det vil koste. Jeg overhaler en Tii-motor(M10) fra 1974. Jeg byttet rett og slett alle deler i toppen, og slipte om kammen til 284grader(kontra 262). Blokka hadde rust i ene sylindre(feil lagring - vann inn), så den skal borres, og da blir det nye stempler, ringer og kryssbolter. Da er det igjen veiv og råder. Regner med at disse må slipes og normaliseres(råder). Jeg sier ikke at ditt prosjekt må bli like omfattende, men jeg mener at dersom man skal overhale en motor, må man være forberedt på det værste - og ikke gå inn for komprimiss. Da kan du liksågodt kjøpe deg en godt fungerende brukt motor for en høyere pris(det er garantert billigere enn å overhale ordentlig) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet Januar 9, 2011 Share Skrevet Januar 9, 2011 Hva har du tenkt å gjøre med motoren?Hva tror du det koster? Holder akkurat med et motoroverhalingsprosjekt, og "jeg lover deg" det blir mye dyrere enn du tror, dersom du gjør jobben ordentlig. Enig med SweetBMW her, ikke noe vits begynne å overhale en motor dersom du har tenkt å gjøre det halvveis. Derfor anbefaler jeg deg å sende bort motoren til et firma/eller noen med riktig måleutstyr, for måling av klaringer på alle lager, stempel(+ringer), ventilstyringer mv. Da kan de fortelle deg hva du bør gjøre og hva det vil koste. Jeg overhaler en Tii-motor(M10) fra 1974. Jeg byttet rett og slett alle deler i toppen, og slipte om kammen til 284grader(kontra 262). Blokka hadde rust i ene sylindre(feil lagring - vann inn), så den skal borres, og da blir det nye stempler, ringer og kryssbolter. Da er det igjen veiv og råder. Regner med at disse må slipes og normaliseres(råder). Jeg sier ikke at ditt prosjekt må bli like omfattende, men jeg mener at dersom man skal overhale en motor, må man være forberedt på det værste - og ikke gå inn for komprimiss. Da kan du liksågodt kjøpe deg en godt fungerende brukt motor for en høyere pris(det er garantert billigere enn å overhale ordentlig) Jeg liker at folk er enig med meg Hehe, men slik er det med bilhobby. Det er dyrt, og dyrere skal det alltid bli enn man forutser. Jeg har satt meg mål og holde meg under 200,000krs grensa om bilen skal selges, men hvis den beholdes videre blir det nok mer enn det. Dvs 160,000 jeg ga for bilen, da gjenstår 40,000 til motoroverhaling og crap. Dette er det jeg har brukt hittil: Motorfra sverige = 3000,- Overhaling av topp= 7500,- Innsug og ledningsnett= 4500,- Dynamo + servo = 2500,- Diverse slanger og slit = 4000,- Alt er i NOK og sum : 22500,- Og er enda ikke ferdig Ligger en kompressor her og men det er ikke planlagt HELT enda mtp salg. Men kort fortalt, det blir dyrt om du må ta motorn ut igjen, trust me. Jeg håper virkelig ikke jeg må det her. Good luck Se frem til mange timer med moro og lærdom (ikke ironisk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
baier Skrevet Januar 9, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 9, 2011 takker for kretikken . er klar over dette koster og må gjøres seriøst.deffor eg startet tråden.men skreiv ikkje toppakn osv da dette er ein selfølge å bytte.skal ta ut veiva i dag og inspisere måle med mikrometer ovalitet..inpisere alt og få eit øveblikk om det er verd og ovehale den...grunnen for at eg hentet denne motoren var at eine veivtappen min måtte sprøytes og slipes og riper i lagerbakker til kammene osv .den var ikkje verd til og overhale ,kan ikkje legge ut mye penger om ikkje det blir 100%. men takker for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet Januar 9, 2011 Share Skrevet Januar 9, 2011 Jada, var ment som konstruktiv opplysning tror jeg vi kan si Kjenner meg selv igjen i setninga "jaja det går sikkert bra :D" Også blir man like forbanna når det er noe som man kunne unngått. Men lykketil, disse motorne er fine når de går som de ska M51D25 som går på 5 sylindre, ingen ladetrykk, diesellekk, pumpe som ikke leverer nokk trykk, feiljustering høyttrykkspumpe, voldtatt ledningsnett og girkasse i nødmodus, er IKKE gøy Si fra hvis du vil overhale denne også! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Januar 9, 2011 Share Skrevet Januar 9, 2011 et lite tips, kjøp en motor som er iorden, spar penger, uttallige timer med jobb, og ufattelig mye frustrasjon. støtter SweetBMW og 2000 touring helt ut her. faktisk, tror det fort blir rimeligere å putte i en m57n motor.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
baier Skrevet Februar 9, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 9, 2011 hei Starta opp motoren min i dag etter overhaling lurte på om tips til innkøyring ??? kan nevne at det er hont selynder og byttet stempelfjerer,nye alle lager ,komplett register,planet topp,frest seter,slipt ventiler,alle tetninger/pakninger startet den latt den gå seg driftsvarm tappet av olja .byttet filter og olje igjen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Februar 9, 2011 Share Skrevet Februar 9, 2011 Oi, må være fint med "ny" motor gratulerer for vel gjennom ført jobb (?) !! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
baier Skrevet Februar 9, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 9, 2011 jo takker for det... .tidlig og sei enda men ,satser på alt er bra fekk kontrolert veiva og bestilt lagerene på motorversted..og vore flink med reinslighet ...mye finere gange i motoren no en i den gamle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå