Spiff Skrevet Mars 30, 2011 Share Skrevet Mars 30, 2011 Rart ikke dette blir sjekket på PPK, det er forbudt å ha 1000metringer som lyser utenom hellys, men spredere kan lyse i alle kombinasjoner, rart ikke dette blir gjort noe med på nye biler egentlig har vel noe med at det ikke er forbudt i alle land, og heller ikke er store jobben for en som vil ha det til og funke og fikse det igjen. Bruker tåkelys uansett, men har stilt begge to rett ned i asfalten for og ikke blende.Sa det til politiet når jeg blei stoppa, de så på det og skjønte poenget. er vel ved våt asfalt det blender mest, da hjelper det jo ikke at dem er stilt rett ned men jeg ser heller ikke poenget med at jeg ikke skal få lov og kjøre med grøftelys og parklys sammen når jeg ser politiet gjør det hele tida! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Mars 30, 2011 Share Skrevet Mars 30, 2011 tåkelys er best....ingen protest...den som er imot...er en idiot Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SofaKingFresh Skrevet Mars 30, 2011 Share Skrevet Mars 30, 2011 Kjører med park og grøft sammen så og si døgnet rundt. Har møtt politiet flere ganger på bekmørke veier med denne kombinasjonen. Har ikke sett at de har brydd seg noe særlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet Mars 31, 2011 Share Skrevet Mars 31, 2011 alle utrykkningskjøretøy er fritatt for loven om lysbruk, både når det gjelder anntall 1000 metringer og hvordan lys brukes, for oss "vanlige dødlige" så er loven ganske klar, men det er jo selvfølgelig alltid noen som mener de vet bedre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw cab Skrevet Mars 31, 2011 Share Skrevet Mars 31, 2011 Jeg kjører også selv med kurvelys å parklys på dagtid.Regner det ute,og det er helt mørkt ute.Så er til å med orginale xenon lys dårlige,lyser ikke opp veien i det hele tatt..Da er det greit å skru på kurvelysa med parklys.Jeg kjører aldri med hovedlys + kurvelys.Driter i om det er lov eller ikke,men det ser bare dumt ut. Og hvis dette er så ulovlig,så for noen oppdatere veitrafikkloven.Og alle nye biler som blir solgt i norge,må få et skriftlig dokument der det står at kurvelys brukes på eget ansvar.Har lest flere ganger at kurvelys er i en sånn kjempe fin pakkepris.Kom med noen ordentlige lover på dette,så skal jeg følge de.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Mars 31, 2011 Share Skrevet Mars 31, 2011 .Har lest flere ganger at kurvelys er i en sånn kjempe fin pakkepris.Kom med noen ordentlige lover på dette,så skal jeg følge de.. Det er jo allerede ordentlige lover vedrørende lysbruk.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Endre Hånde Skrevet Mars 31, 2011 Share Skrevet Mars 31, 2011 Jepp, men enkelte er tydeligvis tilbakestående, og liker å skryte av det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyoz Skrevet Mars 31, 2011 Share Skrevet Mars 31, 2011 Jeg kjører også selv med kurvelys å parklys på dagtid.Regner det ute,og det er helt mørkt ute.Så er til å med orginale xenon lys dårlige,lyser ikke opp veien i det hele tatt..Da er det greit å skru på kurvelysa med parklys.Jeg kjører aldri med hovedlys + kurvelys.Driter i om det er lov eller ikke,men det ser bare dumt ut.Og hvis dette er så ulovlig,så for noen oppdatere veitrafikkloven.Og alle nye biler som blir solgt i norge,må få et skriftlig dokument der det står at kurvelys brukes på eget ansvar.Har lest flere ganger at kurvelys er i en sånn kjempe fin pakkepris.Kom med noen ordentlige lover på dette,så skal jeg følge de.. Forstår jeg det slik at du føler du ser bedre med kurvelys og parklys enn med kun nærlys når det regner og er mørkt ute? I så fall bør du prøve å løfte blikket litt. Å sitte med blikket planta 10-15 meter foran bilen (som er der kurvelysene lyser opp) er trafikkfarlig. Har ofte selv opplevd at jeg flytter blikket nærmere panseret, spesielt når jeg er trøtt og da kommer overraskelsene oftere og marginene blir mindre. Kan være verdt å tenke litt over. Med blikket på riktig sted blir en en mye tryggere sjåfør Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Mars 31, 2011 Share Skrevet Mars 31, 2011 er dette noe mer å diskutere egentlig. vi vet hva som er lov, og hva som ikke er tillat nå. er det ikke bare å følge dette - og evnt ta den smerten det er om man vil bruke lysene feil? jeg kommer fortsatt til å blinke på dere som kjører med kurvelysene i mørket..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Endre Hånde Skrevet Mars 31, 2011 Share Skrevet Mars 31, 2011 Nei det er ikke noe å diskutere. Dette temaet er ferdig snakket, loven er klinkende klar! Og den er faktisk ganske fornuftig. Om man velger å bryte loven, så er jo det opp til hver enkelt, men man må da være mann nok til å ta konsekvensen av det.. (ser INGEN god grunn til å ha på tåpelys i mørket uansett for egen del. For andres så lar du ansett være.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet Mars 31, 2011 Share Skrevet Mars 31, 2011 Dette sier trafikkreglene om lysbruk •Under kjøring skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent. •Fjernlys må ikke blende andre trafikanter. •Nærlys skal brukes når fjernlys ikke er påkrevd eller ikke er tillatt brukt. •Parkeringslys skal være tent under stans eller parkering på vei når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gjøre kjøretøyet synlig for andre. •Under stans eller parkering skal ikke nærlys eller fjernlys være tent. •Tillatt hjelpelys må ikke brukes til annet formål enn det er bestemt for. •Kurve- og tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys. •Brudd på bestemmelsene, Trafikkreglene § 15 og Vegtrafikkloven § 23, kan straffes med et forenklet forelegg på 2000 kroner, subsidiært tre dagers fengsel. •Kilder: Lovdata, NAF, Statens vegvesen. Hvis noen fortsatt har problemer med å skjønne hvordan loven er så er det rart at dere i det hele tatt har fått lappen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Markus E30 Skrevet Mars 31, 2011 Share Skrevet Mars 31, 2011 Skjønner ikke det folk sier med at det blender når det regner ute.. Når det er mørkt ute og våt asfalt så absorberer jo den svarte asfalten 90% av alt lys Fullysa funker jo og ræva når det er sånn vær ute Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Seigemann Skrevet Mars 31, 2011 Share Skrevet Mars 31, 2011 Det JEG ikke skjønner er de som kjører park + tåkelys når det er beksvart og regner.. At noen i det hele tatt gjør dette er totalt uforståelig. Under slike forhold kan man aldri "få nok lys". Og dette med at det ser så forbanna kult ut; hva har det å si at noen av de x-antall menneskene du kjører forbi på en kjøretur syns bilen din ser kul ut med park + tåkelys? Får du det bedre med deg selv av at en eller annen pubertal 14 åring liker det han/hun ser? Neei, ditta skjønner jeg ingenting av.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ww2 Skrevet Mars 31, 2011 Share Skrevet Mars 31, 2011 Bruker tåkelys uansett, men har stilt begge to rett ned i asfalten for og ikke blende.Sa det til politiet når jeg blei stoppa, de så på det og skjønte poenget. Blei da stoppet på vei der det var rikelig med veibelysning på e6.. Møter mange som har høyt justerte tåkelys som lyser meg midt i øya og slikt da jeg pendler. Men følg med på veien da? Drit i møtende biler. Blir aldri kvitt detta "problemet" som folk kaller det Bruker tåkelys hele tiden jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clerion Skrevet Mars 31, 2011 Share Skrevet Mars 31, 2011 Hva er egentlig dette å diskutere fortsatt? Det ER ulovlig. Hva folk gjør det til er noe annet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå