Gå til innhold

Gul varsellampe (Motor) urein tomgang


JOS530
 Share

Anbefalte innlegg

Har hatt eit problem att stadig lyser ei gul varsellampe (motorikon) på min E39 530iA, var på diagnosesjekk hjå BMW, der fekk eg beskjed om att det var sensor som ga beskjed om att det var for mykje eksos i eksosannlegget. Så eg fekk beskjed om å bytte sensoren.

Men har funne ut att den lapa lyser når motor plutseleg begynner å gå ureint på tomgang. Dette hender innimellom når den har stått på tomgang nokre minutt. Då det skjer kan eg sløkke bilen og starte den igjen og den går heilt fint igjen. Ellers går motor fint og trekker som den skal. Men av og til kan den feiltenne så det smell i eksosannlegget og nokre ganger kveler den motoren når eg for eksempel kjem inn i ein bakke og gir gasspådrag.

Alle tips til å løyse dette problemet mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for mye eksos i eksosanlegget? finnes ingen slike feilkoder.

Vil tro at du har fått feilkode på blandinsforhold, og da normalt magert blandingsforhold, som normalt skyldes en lekkasje på innsugssiden etter MAF/LMM. Sjekk innsugsbelger, deretter sjekk veivhusventilasjonsslange for lekkasje.

Ellers er feilene Otis nevner gjengagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Når du nevner veivhusventilasjonen så skifta eg den sist vinter då den frøs fast, så det er faktisk etter det att eg fekk dette problemet, så kanskje det ikkje er gjort god nok jobb der. Men då sjekker eg først slanger. Nok med ein visuell sjekk utan å måtte skru av deksel og slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det snakk om lambda sensor? den er ikke defekt fordi om den sier du har feil blandingsforhold.. chances are, at du faktisk har feil blanding.

Du trenger nok ikke å skru av så mye for å sjekke innsugsbelger.. men sjekk nøye, kjenn, vri, strekk, osv.. kan være et triks å spraye startgass på slanger du ikke kommer til, dersom den suger inn luft der vil du merke at den begynner å gå på startgassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar skal sjekke slanger. Går ut ifrå det er den lambda sensoren folka hjå BMW meinte då dei sa att det var ein sensor så var gåen. Men eg trur som sagt att dette lampa lyser pga tidvis urein tomgang og ikkje sensor som er gåen. Difor har eg heller ingen planer om å skifte den som dei ville.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da tenker du litt feil.

Hvorfor går bilen tidvis stygt på tomgang? det er den vegen du må angripe dette på. (egentlig gjelder dette for all feilsøking)

begynn med å sjekke det som er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar skal sjekke slanger. Går ut ifrå det er den lambda sensoren folka hjå BMW meinte då dei sa att det var ein sensor så var gåen. Men eg trur som sagt att dette lampa lyser pga tidvis urein tomgang og ikkje sensor som er gåen. Difor har eg heller ingen planer om å skifte den som dei ville.

jeg vet hva som er gale!

akuratt fikset samme problem på min bil..

sjekk ut prosjekt tråden min.. der ligger det bilder fra jeg byttet :)

EDIT: nøyaktig samme problem stilling på min bil! kommer opp feil på lambda når den slangen jeg byttet går hull på! trekker falsk luft dermed feil på lambda med for mager blanding, dette er en følge feil..

http://bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=11&t=177659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorry, dårlig spøk.

Du snakker om det samme jeg snakker om, men fint at du har bilder ;)

og det kan like gjerne være en innsugsbelg, derfor skrev jeg det som jeg skrev lengre oppe.

Takk for hjelpa, det var innsugbelgen hjå meg som var hull i. Fant hullet i går. På innsida så det var ikkje lett og finne. Men då blir det skifta den så er problemet løst. Rekna med dette hullet har gitt eit høgare bensinforbruk og, så spennande å sjå kva eg får den ned på. Kjøpte bilen med dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...