Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Dyser kan "repareres" ja, men jeg har aldri helt fått en god forklaring på hva man gjør med nummrene på toppen av dysa som tross alt gir meget viktig info om flow. Koster ca 1600 å få de overhalt mener jeg.

Men det høres ut som 532iat ikke har indrelekkasje, men at det lekker ut kompresjon ved dysa (ved kobberringen der). Dette skjer av og til, men sjelden på bmw (min erfaring).

bmwf11, trodde ikke du ville prate mer med meg etter utblåsningen min om audi ;)

Powerkit til n47 er jo stort sett en markedsførings "gimmick" fra bmw. Men tilbudet som kjøres i england nå på dette er helt VANVITTIG bra. 11 000 for alle deler og montering på manuell biler, kan ikke regnes som noe annet enn et gedigent kupp! Å bytte ic og vifte for 20hk er litt drøyt (og om noen mener noe annet så må de tenke seg om hvilke marginer originalmotoren er lagd med), men skikkelig genialt. Dette åpner for mer seriøs trimming etter garantitiden om en skulle være interessert i det.

Jeg mener PPK er et alternativ for dem som vil beholde garantien, og at det kjøres en kampanje med sinnsykt gode priser akkurat nå. Utover det dreier det seg mest om markedsføring, og heller lite om å trimme bil. Men absolutt å anbefale om en får settet til så lite som 11k, og bilen fremdeles er innenfor garantitid.

Håper dette hjalp litt :)

edit:523iat svarte før meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powerkit til n47 er jo stort sett en markedsførings "gimmick" fra bmw. Men tilbudet som kjøres i england nå på dette er helt VANVITTIG bra. 11 000 for alle deler og montering på manuell biler, kan ikke regnes som noe annet enn et gedigent kupp!

..men er det noen komplikasjoner med PPK på de 'norske' n47 versjonene ( de med option 843 ) . Installerer de forøvrig PPK hos forhandlere i Norge eller må man gjøre det i utlandet (for å unngå norske avgifter).

Prisen i UK er svært gunstig ja, i likhet med nybilprisene. Det er en tråd på f10.5post.com hvor mange som har kjøpt f10/f11 på export (LHD)hos BMW Park Lane har samlet seg. Tyskere, belgiere, italienere, svensker . Forsøkte også bestille der men fikk nei pga. expat regler , noe sånt. Synd, for det var meget gunstig selv med 184 kh motor pga det generelt lave prisnivået i UK + gunstig pund kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powerkit til n47 er jo stort sett en markedsførings "gimmick" fra bmw. Men tilbudet som kjøres i england nå på dette er helt VANVITTIG bra. 11 000 for alle deler og montering på manuell biler, kan ikke regnes som noe annet enn et gedigent kupp!

..men er det noen komplikasjoner med PPK på de 'norske' n47 versjonene ( de med option 843 ) . Installerer de forøvrig PPK hos forhandlere i Norge eller må man gjøre det i utlandet (for å unngå norske avgifter).

Prisen i UK er svært gunstig ja, i likhet med nybilprisene. Det er en tråd på f10.5post.com hvor mange som har kjøpt f10/f11 på export (LHD)hos BMW Park Lane har samlet seg. Tyskere, belgiere, italienere, svensker . Forsøkte også bestille der men fikk nei pga. expat regler , noe sånt. Synd, for det var meget gunstig selv med 184 kh motor pga det generelt lave prisnivået i UK + gunstig pund kurs.

Er veldig interressert i dette jeg også, da jeg tror det sitter en N47 motor i min X1 18d også.

Jeg sjekket forøvrig med importøren av Hartge i Norge, og der kostet selve enheten rundt 20' og montering 2'. De er ikke pliktig å rapportere endringer, så det er opp til en selv. Hartge enheten gir en effektøkning på 28HK. Så det å kjøpe selve enheten i utlandet og få den montert på ett BMW verksted tror jeg ikke blir noe problem eller ekstrakostnader.

Noen som har en internettside eller vet hvor man får kjøpt denne PPK enheten?

men TRF-Racing.... Har du noe tilbud for oss med N97 motorer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bmwf11: jeg vet ikke om bmw har lagt noen restriksjoner "på seg selv" her, men det er ingen tekniske årsaker til at det skulle vært forksjell på 163/184 versjonene. Jeg tror dog ikke prisen på 1100gbp kommer til å vare da.

PPK er forkortning for "Performance Power Kit" da "power kit" er et produkt i bmws "performance" serie.

Jeg har gode produkter til n47motorene, og jobber også her med en større ic.. litt irriterende at bmw plutselig kom med dette og det FØR meg..arg... også til den prisen da! bmw sett seg lei av all tuningen som foregår på bilene deres? :P

Ang hva jeg kan tilby så prøver jeg å vente til komplett liste og priser er klart, satser på at det ikke vil være så veldig lenge til ei web side er klar med info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@helvan

PPK tilbys av BMW selv via forhandlerapparatet i de fleste land slik jeg har forstått det. Det nye som gjorde meg interessert var at man i Geneve annonserte at det fra mars år også var tilgjengelig for n47 i den nye 520d.

Har ingenting med Hartge å gjøre så vidt jeg vet. De er vel heller konkurrenter til denne pakken

http://www.bmw.com/com/en/owners/access ... iesel.html

I de fleste andre land er effektøkningen fra 184 til 200 for 2000 euro eller 1100 gbp ikke så interessant men i Norge med 163 og det høye avgiftsnivået er det mer interessant. Pga av dette med nybilgaranti ville jeg ikke reflektert over andre alternativer (sorry TRF-Racing)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bmwf11: jeg vet ikke om bmw har lagt noen restriksjoner "på seg selv" her, men det er ingen tekniske årsaker til at det skulle vært forksjell på 163/184 versjonene. Jeg tror dog ikke prisen på 1100gbp kommer til å vare da.

PPK er forkortning for "Performance Power Kit" da "power kit" er et produkt i bmws "performance" serie.

Jeg har gode produkter til n47motorene, og jobber også her med en større ic.. litt irriterende at bmw plutselig kom med dette og det FØR meg..arg... også til den prisen da! bmw sett seg lei av all tuningen som foregår på bilene deres? :P

Ang hva jeg kan tilby så prøver jeg å vente til komplett liste og priser er klart, satser på at det ikke vil være så veldig lenge til ei web side er klar med info.

Høres bra ut... Da er det bare å vente i spenning. Regner med det blir ettertrykkelig publisert når du er online :) kan jeg spørre hvor i landet du holder til? Greit å vite sånn ca, hvis man velger å kjøpe ett produkt som må reprogrammeres etter feks service og man ikke er klar for å kjøre Norge på tvers (enda værre Norge på langs) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bmwf11: jeg vet ikke om alle forhandlere er med i dette tilbudet? for 1100gbp var et "intro tilbud", ikke fast pris som jeg forstod det.

Når det gjelder garanti er dette noe jeg ettertrykkelig informerer mine kunder om. Ikke fordi (jeg mener) at mine produkter har noe å si for holdbarheten på motoren, men fordi dette kan få andre ringvirkninger i garantisaker som bmw vil fraskriver seg ansvaret for, og hva er da bedre enn om de finner ut at motoren har vært trimma? (ref register problemene på bensinmotorene). Så jeg mener det er viktig at hver og en vurderer hvor viktig garantien er (hvor lenge er det igjen f.eks), og hvilke planer en har om trimming.

helvan:

Jeg holder normalt til på Rena i Hedmark. Det vi gjorde når jeg jobba hos bmw var at kunder som hadde trimma biler selv måtte si ifra om dette, da unnlot vi å programmere motorstyring under oppdatering. (oppdatering dreier seg ofte ikke nødvendigvis om motorstyring, men ofte blir alle styreenheter flasha på nytt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@helvan

PPK tilbys av BMW selv via forhandlerapparatet i de fleste land slik jeg har forstått det. Det nye som gjorde meg interessert var at man i Geneve annonserte at det fra mars år også var tilgjengelig for n47 i den nye 520d.

Har ingenting med Hartge å gjøre så vidt jeg vet. De er vel heller konkurrenter til denne pakken

http://www.bmw.com/com/en/owners/access ... iesel.html

I de fleste andre land er effektøkningen fra 184 til 200 for 2000 euro eller 1100 gbp ikke så interessant men i Norge med 163 og det høye avgiftsnivået er det mer interessant. Pga av dette med nybilgaranti ville jeg ikke reflektert over andre alternativer (sorry TRF-Racing)

ok.... Da er vel sverige ett greit alternativ, for regner med de kommer til å lansere dette tilbudet der først.. Hvis det i det hele tatt vil bli tilgjengelig i Norge. Grunnen til at jeg nevnte Hartge er jo at denne også er en tuningenhet hvor bilens garanti opprettholdes. Må installeres på ett autorisert BMW verksted. så var relatert til spm ditt om avgifter etc. Og at svaret jeg fikk fra importøren var at de ikke rapporterte inn noen endringer. men 22' inkl montering er stivt da... meeeeen....uansett "sparer" jeg jo 30' etter montering kontra å kjøpe en X1 20d (såvidt jeg vet er det kun motoreffekten som er forskjellen mellom 18d og 20d) prisforskjellen mellom de to modellene er svimlende 52'

forøvrig litt enig ang tuning med garanti... min X1 har nettopp passert 1000 km, så er endel igjen av garantien :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hartge tar over motor og drivlinje garanti, det er ikke det samme som å opprettholde bmw sin garanti.

Det stemmer at den som trimmer ikke plikter å opplyse om dette , det er den som eier bilen sitt ansvar. Videre så selges hartge som du sier gjennom forhandler apparatet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg setter pris på folks erfaringer, og som du ser snakker jeg varmt om et konkurrerende tilbud.

MEN, denne tråden har jeg skrevet for å etablere fakta for folk, ikke for å spre flere rykter og antagelser fra folk som ikke har greier på dette.

Jeg snakker nå ikke om PPK erfaringen der, den kan være grei og kan oppsumeres: -fornøyd med bilen, den går bedre (dog kun 20hk/40nm), dyrt, men beholder garantien.

Men all den andre synsingen hører ikke hjemme i denne tråden da jeg strekker meg langt for at folk skal lære seg teknikk og fakta, ikke mer synsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselpartikkelfilter:

Du skriver i starten tråden av livslengden er avhengig av kjøremønster, men 120'000 km ikke er uvanlig. Lurer i den forbindelse på om partikkelfilter omfattes av den nye 5 års garantien, eller betraktes det som forbruksartikkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor lenge filteret er ment til å vare kan man sjekke på service status greiene på idrive, men mener det var ca 120 k på e60. Dette regnes altså som en ordinær slitedel på lik linje med bremseklosser i henhold til service planen. Men jeg ser ikke bortifra at du allikevel vil få det dekket på garantien om det streiker før det skal, men nå vet ikke jeg eksakte regler rundt den nye 5 års garantien da jeg slutta lenge før den kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var bilen hentet fra verksted, verkstedseier sa jeg trengte ikke betale noe for ut og innmontering av dysene.

Trodde problemet lå i dysene, da kunne jeg bare få kompisen min til å fikse det på sangvik service.

Kjørte da innom nærmeste konkurrent, de tar på seg hele jobben, de trodde heller ikke problemet lå i dysene.

Så nå skal bilen på verksted førskommende torsdag.

Lite spørsmål: kan Vakumstyring/boks? lage tikkelyder dersom den ikke er i orden?

Blir spennende å se hva resultatet blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...