Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Ok, takk for svaret :)

Da er det bare å vente å se hva som dukker opp etterhvert, min har bare gått 70 000km

Synes det er en sterk motor som går godt og har relativt høyt dreiemoment på omtrent hele turtalsområdet...

Vurderte en power boks eller hva man nå kaller det men har slått det fra meg! Venter heller til du trf har en løsning som fungerer på disse motorene!!

Sent from my iPhone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fra et tuningperspektiv så er det en veldig interessant motor rent mekanisk.

Tror det er lurt å droppe Box ja,spesielt med dpf. Så fort utstyret finnes for å jobbe med ecu på disse så setter vi i gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fikset vakum lekasjen, usikker om det var slangene eller enveis ventilen som jeg tror står i enden ved bremsekraftforsterker.

Feiler er der fortsatt, men nå dukker feilkode 4501 Exhaust Gas Recirculation- Negative Deviation or Air Mass too High.

Feilkoden dukker opp både ved kjøring på original og oppgradert software, hvor på begge skal EGR være programmert bort.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Du må begynne å være konkret og korrekt.

2: Original software har ikke EGR programmert bort.

3: Jeg kan garantere deg at egr ikke er programmert bort på riktig måte om du får opp 4501

4: Har du dratt av vakumslangen på egr? Evt gjort noe annet med egr?

5: Hvordan vet du at lekkasjen er fiksa når du er usikker på om feilen lå i en komponent som du tror sitter en eller annen plass?

Dette er ikke for å være ufin, men det er ufattelig slitsomt å hjelpe noen som ikke sier ting nøyaktig som de er. Ref første side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes! Da har jeg foretatt et motor bytte på min e34. Bygde om til manuell gir i samme farta. Girvelger er ordnet etter diy via e34.net.

Motoren tenner ikke. Konkluderer at diesel ikke kommer fram til dysene. Denne tenner med en dusj startgass.

Fungere startsperren slik at den stopper diesel ut av pumpen? Byttet over til hjerne og ledningsnett fra manuell 1993 tds. Min er en tidlig 96 modell med startsperre.

Sent fra min D5503 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det bekymrer meg litt. Den gamle motoren har dieselreturen i bak kant av pumpa og den nye har oppå. Regner med toppen av pumpa må byttes over da. Noen tips til hvordan jeg merker av posisjonen?

Sent fra min D5503 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Du må begynne å være konkret og korrekt.

2: Original software har ikke EGR programmert bort.

3: Jeg kan garantere deg at egr ikke er programmert bort på riktig måte om du får opp 4501

4: Har du dratt av vakumslangen på egr? Evt gjort noe annet med egr?

5: Hvordan vet du at lekkasjen er fiksa når du er usikker på om feilen lå i en komponent som du tror sitter en eller annen plass?

Dette er ikke for å være ufin, men det er ufattelig slitsomt å hjelpe noen som ikke sier ting nøyaktig som de er. Ref første side.

1: Jeg prøver faktisk. 

2: Med original software mener jeg den softwaren som lå i hjernen da jeg kjøpte bilen. 

3: Du har helt sikkert rett. Men denne har jeg ikke fått opp før nå, og skjønner ikke helt hva den betyr. 

4: EGR er erstattet med et slikt rør man får kjøpt, der vakum nippel og stuss til EGR ikke er hul, altså en type "fake" EGR. Vakumslangen står montert på stussen som ikke har hull. 

5: Jeg er ikke sikker på at lekkasjen er fikset lengre, for nå holder den ikke på vakumet lengre, men det er ikke lekkasje på slangene i vertfall. 

 

Jeg skjønner, skal prøve å være så konkret som mulig. 

1: Problemet er altså at den ikke har noe særlig kraft under 3000 rpm, hvor den da plutselig går bra når den treffer 3000. Dette på "original" software. 

2: Om jeg tar av 3.5mm slangen fra vakum reservoaret etter bilen har stått i 5 min eller mer, så er det ikke vakum lengre. Dette varierer. 

 

Skulle gjerne kjørt bilen på verksted, men erfaringen er at de har veldig lite greie så snart man har byttet ut en eller flere deler, og det da går på ren synsing. Må vel i såfall montere original turbo først tipper jeg. 

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Dette skyldes normalt ladetrykk på lavt turtall som følge av manglende/dårlig VNT justering. Vakumlekkasje eller dårlig justert software.

2. Bytt slanger. Det er helt unødvendig å drive å fylle opp en hel tråd over 100-200,- i vakumslanger. Når dette er gjort så kan man gjennopta "normal" feilsøking.

3. Det som er litt rart er at du har for mye ladetrykk på lavt turtall (sier du), dette kan også redusere effekten da du går over ladettrykksbegrenseren.

Det vil være fordelaktig å få inn 100% original software. Da vet du hva du har med å gjøre.

4501 tar ofte litt tid før kommer opp. Det er feilkoden du får når du blender EGR og ikke gjør de riktige justeringene i software.

tonyku: riktig konkludert. Tålmodighet trenger du en del av når du skal justere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...