Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.. Jeg har en 525TDSA 1997 og har et problem. når jeg skal starte bilen (kald) så må jeg gløde den 2 ganger og da startet den greit. når den er lunken så holder det med en gang gløding. men starter ikke helt raskt..

har skiftet glødeplugger og diesel filter og det hjelper ikke. gløder jeg en gang så må jeg kjørestarteren en stund og motoren hakkler en stund før den går rent... hva er problemet her??? hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. Jeg har en 525TDSA 1997 og har et problem. når jeg skal starte bilen (kald) så må jeg gløde den 2 ganger og da startet den greit. når den er lunken så holder det med en gang gløding. men starter ikke helt raskt..

har skiftet glødeplugger og diesel filter og det hjelper ikke. gløder jeg en gang så må jeg kjørestarteren en stund og motoren hakkler en stund før den går rent... hva er problemet her??? hjelp :)

fødepumpa di baki tanken...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker å hjelpe folk, men jeg skrev ikke denne "artikkelen" for å skrive det samme om og om igjen i samme tråden. LES første side.

igjen, LES første side.

ellers takk til rapidspeed, og velkommen til forumet turboo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. takk for velkomsten :)

ville tilføye noen ting her..

fødepumpa er ny.

luftfilter.

dieselfilter.

har satt på enveisventil på returslangen i messing (hjalp ikke)

nytt batteri.

nye glødeplugger.

bilen er chippet...

forstår ikke hva som er feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Trådstarter....Jeg skrev tidligere at jeg hadde eksoslekkasje i motorrom og jeg har nå hatt bilen på verksted og de sa at det var vanskelig å finne noe lekkasje men det kunne se ut som det var sprekk i manifold:-(.

Dette er vel en ganske vanlig feil på disse bilene (E61 525d)?

Hvor mye vil dette koste meg?

Hvor mange timer vil et verksted bruke på jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

turboo: nå begynner vi å snakke her ;)

røyker bilen sort når den endelig starter (for sen tenning)? har du lest av verdiene fra tempsensorer?

Prøv å ta av slangen fra filter og se at det faktisk kommer diesel fra fødepumpe?

stianosthus:

eksosmanifold, ca 4500, arbeid mener jeg å huske at er anslått til ca 4 timer på merkeverksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRF-Racing: det kommer en liten sort røk sky om jeg gløder 1 gang og kinner motor ca 5sek til den starter ja... gløder jeg 2 ganger så kommer det ikke noe sort røk.. og den starter ok.. skal ta av slangen å se om fødepumpa gir diesel. (selv om pumpa er ny)

har dis program og interface.. men er ikke helt kjent med hvordan jeg måler temp sensor verdier.. hvor ligger denne temp følern?

takker for svar :wink: og en kjempe bra tråd og masse info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

du går innpå "status requests" mener jeg det heter i gamle delen (modic) som jeg renger med du må inn i når du skal inn i DDE.

Det kan være for sen tenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRF-Racing:

Har du vært bortig dis v.44 og fått denne meldinga?

"Control unit with

Coding index:

IHKA 02

blocked

Correct ECU version

fitted?"

tenkte å programere lysmodulen men fikk ikke gjort det,,,

ang. for sen tenning, hvordan justeres dette på m51 motorene? dette er min første bmw diesel og har veldig lite peilig på diesel motorer :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt DIS i flere år, men har ikke vært borti feilmeldingen du får.

Tenning justeres ved å vir pumpa i innfestningen (løsne 2 x 13mm bolter). Vri den mot klokka sett i bilens kjøreretning for å oppnå mer fortenning.

Men ville ikke gjort det uten videre, det er lurt å feilsøke ordentlig først ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRF-Racing: takker for svar :D

da skal jeg først sjekke fødepumpa...

om det er ok så kommer jeg til å små justere tenning, sette et merke å prøve litt mot klokka. om det ikke hjelper så er det bare å sette tilbake til det merket jeg satte :) skal sjekke litt i morgen... ha en god natt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye "kakkling", og da prater jeg altså om den karakteristiske harde dieselgangen, betyr mye fortenning. Dersom den er veldig feil vil den kunne gå i erstatningsprogram for å skåne motor.

Men mye kakkling er liksom det motsatte av for sen tenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til ;) du hører når du får mer fortenning (mer "diesel kakkling").

HEI...

tok i dag av diesel slangen som går inn til filteret. tok ei lita brusflaske i enden og satt på tenning, tok ca 6 sek å få ut ca 2 desiliter....

angående justering av tidligere tenning på pumpa under innsug, så ser jeg ikke noe som kan justeres... ser en 13mm mutter men ikke noe spor i festet til pumpa som tyder på at den kan vries....

kan det være tull med tenning når motoren starter tvert når jeg gløder den 2 ganger før start.. virker som glødetiden er for kort.... eller tempføler er dårlig (står den i toppen?)

kan iallefall utelukke:

glødeplugger

diesel filter

fødepumpa

batteriet

(EGR ventilen )hvor sitter den ?? er det røret som kommer fra eksos siden som går i forrkant på motor til den klokka ved innsuget front på motor går en tynn vakumslange fra den.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...