Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

:mrgreen:

Dette er bare min personlige vendetta
Fortsett med det :applause:
virker som en som
Takk for den :D

Siden dieseln er blitt et alternativ hiver jeg meg over infoen jeg kommer over :D

Sidene her har du skrevet på en sånn måte at jeg med en viss kjennskap lett kan fordype meg videre :applause: Å er vi i gang med å gi hverande blomster, ja det er også lettfattelig.

Ruller? som du sier, en indikasjon på om den %-vise økningen du er blitt lovet stemmer.

Turboo.

Som du skjønner av innleggene mine er ikke noe garanti på dieseltipsene mine :D

men jeg greide ikke dy meg men leste gjennom probl.

Kan det være noe å enkelt som at gløderele ikke gir nok strøm?

Tenkte siden glødepluggene ikke blir varme nok 1ste gang men åpenbart 2de gang.......

Har hatt 2 opel 2.5td og 1 e34 tds og glødetiden virker normal for meg........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) ja, det kan være tenning, og ja, det kan være tempføler.

Og jeg vet at du kan vri pumpa, jeg overhaler pumper så jeg er ikke i tvil om hvordan de fungerer. Pumpa sitter med to "ørere" med en 13 mm mutter i hver, en på hver side, en lett synlig, og en mellom pumpe og blokk. Løsne disse litt, da er det utskjæringer i ørene som gjør at du kan vri hele pumpa.

egr ventilen er den du prater om ja, den sitter med 4 10mm mot innsugsmanifolden. Jeg tror ikke denne har noe som helst med problemene dine å gjøre.

Hei. har i dag skiftet tempføler, den som har 4 pinner regner med at det er en dobbel føler siden tempen inni bilen forsvant da jeg plugga den av..

det hjalp ikke angående tungstartet kald motor som jeg må gløde 2 ganger for at den skal starte normalt.. vridde også dieselpumpa 4mm mot klokka uten hell.. siden fødepumpa er ny og glødepøugger og diesel filter og tempføler.. hva pokker kan det være da? :) glødelampe lyser 3-4 sek..

Hvor mye spenning har du til glødeplugene i forhold til batteri spenning? (spenningfall)

har du sjekket hvor mye amper glødepluggene?

Vær glødeplugg skal dreg ca 15til20amper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest gjennom hele tråden nå. Imponerende kunnskaper:) Men det jeg lette etter en en liten DIY på justering av kamkjeden. Har en kompis som har byttet topp på motoren sin (E36 325TDS 99mod), og spørsmålet er da hvordan man får kamkjeden riktig igjen. Hvilken størrelse skal det være på den bolten som man skal låse av svinghjulet med, og hvordan skal kammen stå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aroid :

Idag så målte jeg glødeplugger under gløding.

batteriet var 12.3 volt (er et nytt 115 amp sønnak)

glødeplugger lå på litt under 10volt..

hvor ligger glødereelet på denne bilen.. e39

siden jeg har skiftet:

fødepumpe.

batteri.

glødeplugger.

diesel filter.

satt på enveis ventil på returen på diesel.

temp føler (den med 4 stk pinner) som er bakerst på toppen. dobbelføler.

er en føler til på siden av toppen (2 stk pinner) hva er den til? den 4 pinner føleren er dobbel. ene er til tempen i instrumentet..

og siden jeg gløder 2 ganger på kald motor og den starter helt normalt da. da kan det jo være gløderelet??? har jo skiftet det meste no? eller er det noe mer lureri ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aroid :

Idag så målte jeg glødeplugger under gløding.

batteriet var 12.3 volt (er et nytt 115 amp sønnak)

glødeplugger lå på litt under 10volt..

hvor ligger glødereelet på denne bilen.. e39

siden jeg har skiftet:

fødepumpe.

batteri.

glødeplugger.

diesel filter.

satt på enveis ventil på returen på diesel.

temp føler (den med 4 stk pinner) som er bakerst på toppen. dobbelføler.

er en føler til på siden av toppen (2 stk pinner) hva er den til? den 4 pinner føleren er dobbel. ene er til tempen i instrumentet..

og siden jeg gløder 2 ganger på kald motor og den starter helt normalt da. da kan det jo være gløderelet??? har jo skiftet det meste no? eller er det noe mer lureri ;)

Du har alt for stor spenningsfall til gløding. max er 1,2v spenningfall til glødeplugger.

Du kan sjekk først om du har spenningfall på jording på motoren.

Da finner du ut om det er feil med jording sia eller + siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aroid :

Idag så målte jeg glødeplugger under gløding.

batteriet var 12.3 volt (er et nytt 115 amp sønnak)

glødeplugger lå på litt under 10volt..

hvor ligger glødereelet på denne bilen.. e39

siden jeg har skiftet:

fødepumpe.

batteri.

glødeplugger.

diesel filter.

satt på enveis ventil på returen på diesel.

temp føler (den med 4 stk pinner) som er bakerst på toppen. dobbelføler.

er en føler til på siden av toppen (2 stk pinner) hva er den til? den 4 pinner føleren er dobbel. ene er til tempen i instrumentet..

og siden jeg gløder 2 ganger på kald motor og den starter helt normalt da. da kan det jo være gløderelet??? har jo skiftet det meste no? eller er det noe mer lureri ;)

Du har alt for stor spenningsfall til gløding. max er 1,2v spenningfall til glødeplugger.

Du kan sjekk først om du har spenningfall på jording på motoren.

Da finner du ut om det er feil med jording sia eller + siden.

Hei og takk for tipsene...

prøvde i dag og legge opp ekstra jord fra karroseriet til motor. men har fortsatt 9,7volt /10.2 volt. dårlig gløderelee? må finne ut hvor det sitter...

har noe flimring i baklykter når jeg setter bilen i "R" spesielt ryggelysene som flimrer... men det har vel ikke noe med gløding å gjøre..

så glødeplugger skal ha ca 12volt med spenning dem da?

Hilsen

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

så glødeplugger skal ha ca 12volt med spenning dem da?

Ja mer om gløding vet ikke jeg, regner med andre kommer med tips om riktig volt.

har noe flimring i baklykter når jeg setter bilen i "R" spesielt ryggelysene som flimrer.
Kan ha noe med "strømplata" ved siden av girvelgeren. Rengjør den eller start en egen tråd på det så er jeg sikker på tipsene strømmer inn :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aroid :

Idag så målte jeg glødeplugger under gløding.

batteriet var 12.3 volt (er et nytt 115 amp sønnak)

glødeplugger lå på litt under 10volt..

hvor ligger glødereelet på denne bilen.. e39

siden jeg har skiftet:

fødepumpe.

batteri.

glødeplugger.

diesel filter.

satt på enveis ventil på returen på diesel.

temp føler (den med 4 stk pinner) som er bakerst på toppen. dobbelføler.

er en føler til på siden av toppen (2 stk pinner) hva er den til? den 4 pinner føleren er dobbel. ene er til tempen i instrumentet..

og siden jeg gløder 2 ganger på kald motor og den starter helt normalt da. da kan det jo være gløderelet??? har jo skiftet det meste no? eller er det noe mer lureri ;)

Du har alt for stor spenningsfall til gløding. max er 1,2v spenningfall til glødeplugger.

Du kan sjekk først om du har spenningfall på jording på motoren.

Da finner du ut om det er feil med jording sia eller + siden.

Hei og takk for tipsene...

prøvde i dag og legge opp ekstra jord fra karroseriet til motor. men har fortsatt 9,7volt /10.2 volt. dårlig gløderelee? må finne ut hvor det sitter...

har noe flimring i baklykter når jeg setter bilen i "R" spesielt ryggelysene som flimrer... men det har vel ikke noe med gløding å gjøre..

så glødeplugger skal ha ca 12volt med spenning dem da?

Hilsen

Tommy

Gløderele står i svarte boksen på høyre siden i motorommet under pollenfilter huset.

gløding kan ligge ca 0.6v under batteri spenning uten det gjør noe.

men du har 2v spenningfall og det er veldig mye.

Kan du mål spenningsfall?

1trinn mål tottal spenning til sikkring til gløding

2trinn mål i fra sikkring til glødeplugger.

- Du setter multimetre på Volt.

- Sett eneledning på sikkringen og den andre ledning på en av glødepluggene.

når du gløder no så det tallet som kommer opp på displyet er målt spenningsfall.

Vist du får opp noe tall så har du spenningfall i mellom sikkring og glødeplugg

3trinn mål spenningsfall igjenom gløderele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. jeg har kommet litt lengre i søkinga etter "kakklelyden" i bilen min. prøvde først på vakumpumpa siden det var der lyden var sterkest, det var da feil. så nå har jeg byttet kjedestrammer på den og lyden er fortsatt der. men så fikk jeg høre at en som hadde akkurat samme lyden på sin Passat hadde diselpumpa tatt kvelden etter en stund, og lyden var borte da han satte inn en ny pumpe.

Lyden kommer i "Sykluser" da den blir sterkere og svakere hele tiden, syklusen blir raskere når turtallet øker, og lyden blir mye hardere ved gass pådrag.

så jeg lurer på om dette er et kjent problem på en 318 tds?

og hvor man burde sende inn pumpa for reparasjon? eller er det billigere og skaffe seg en brukt en?

eller er det like greit og skru ut pumpa og sende den inn til deg TRF racing? så kan du gjøre som du gjør med pumpene til 325tds? jeg er fult klar over at du ikke holder noen "Garanti" for disse motorene. men skulle det gå galt tar jeg dette på min egen kappe:-)

hvor mye tror du dette ville koste og er det mye og hente på det?

Mvh

Bjørnar augunsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

vil først takke alle som svarer i denne tråden! det er viktig at de som kan svare svarer, da jeg ikke alltid har like mye tid. Bra jobba!

bjornar-a: pumpa på denne er like som på alle andre tyske biler fra denne tiden. Men tør ikke svare noe sikkert når jeg ikke har hørt akkurat lyden du nevner.

Ang pumpe, "ny" overhalt er nok det lureste og rimeligste da. Og den ombyggingen jeg gjør kan jeg gjøre på denne også, men det krever mapping og turbo også. Anbefaler å heller prøve kun mapping/chip først da.

Over til noe helt annet:

Jeg fikk en del gode råd fra en kar her på forumet ang nettside, husker ikke hva han het, men han kjører en e90 316i. Dersom du leser dette, eller noe vet hvem jeg tenker på, rop ut!! har noen haste noob spørsmål til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aroid :

er en føler til på siden av toppen (2 stk pinner) hva er den til? den 4 pinner føleren er dobbel. ene er til tempen i instrumentet..

Glemt å svar på den.

Den føleren som med 2 kontakter på er til AC vifta din.

Vist motoren blir litt for varm så kan AC vifte kjøl ned motoren.

Fått sjekket noe meir med spenningfallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest gjennom hele tråden nå. Imponerende kunnskaper:) Men det jeg lette etter en en liten DIY på justering av kamkjeden. Har en kompis som har byttet topp på motoren sin (E36 325TDS 99mod), og spørsmålet er da hvordan man får kamkjeden riktig igjen. Hvilken størrelse skal det være på den bolten som man skal låse av svinghjulet med, og hvordan skal kammen stå da?

Ingen som kan svare på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har en formening om å fylle 5W-40 Valvoline-olje på M47TU2D20?

Hva er egentlig forskjellen på den, i forhold til Castrol 0W-30 LL04 (hvis jeg ikke husker helt feil)?

På høy tid med oljeskifte igjen, og har fått megatilbud på jobben, men da var det med Valvoline ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har en formening om å fylle 5W-40 Valvoline-olje på M47TU2D20?

Hva er egentlig forskjellen på den, i forhold til Castrol 0W-30 LL04 (hvis jeg ikke husker helt feil)?

På høy tid med oljeskifte igjen, og har fått megatilbud på jobben, men da var det med Valvoline ..

Jeg har altid brukt valvoline på mine bmw.

På diesel bmw bruker jeg XL-III 5w-30

Etter jeg har forstått fra valvoline så er kun XL-III som går på bilen med partikelfilter.

Må var ekstra på passelig med olje vist du har partikelfilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...