Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Takk for tipset! :-)

Vurderer å ta turen innom Tyskland neste uke, siden jeg skal til Danmark uansett.

Ta full service på bilen (olje, bremsevæske, kjølevæske og det som måtte være).

Noen som har erfaring fra Albert Bauer i Flensbürg?

Da har jeg gjort det.

Planen var Albert Bauer, men de hadde ikke tid.

Ble derfor anbefalt å ta turen 45km lenger sørvest, til Husum. En halvtime senere var vi på plass i Husum, og svingte inn på Klaus Raudzus hvor vi ble tatt i mot av en kjempehyggelig kar.

Han var mer en interessert i å få gjøre jobben, og lurte på hva vi ville ha gjort.

Fortalte at jeg ønsket bytte av olje, bremsevæske, kjølevæske og alle filtre. Og at jeg ønsket at de skulle gå over og sjekke alt.

Så var det å finne på noe de neste fire-fem timene, i en by på størrelse med en liten norsk bygd, klokken halv ni om morgenen.

Vi fant oss en koselig liten restaurant, spiste frokost og ble sittende noen timer og se på pensjonister i alle bauer og kanter.

Ca halv elleve ringte Mattias, de hadde funnet en ødelagt bremseføler og en flenge i høyre bakhjul og lurte på om det skulle skiftes? Ca. Pris for føleren var €30 og dekkene skulle han sjekke opp i.

Klokken tolv ringte han opp igjen, bilen var klar, og kunne hentes.

Han hadde dessverre ikke fått byttet dekkene, men han hadde ringt rundt for å finne ut om noen hadde, så jeg fikk adressen til et dekksenter litt lenger nord.

De hadde også forsøkt å rette feilen på de adaptive kjørelysene, men jeg må nok ha ny høyrelykt også.

(For ordens skyld, jeg har allerede byttet venstre lykt til den nette sum av elleve lapper).

Alt var klart til å betale, men først ville han gå igjennom regningen med meg detalj for detalj. De liker detaljer, disse tyskerene.

Alt klart. 2400,- Jeg trodde jeg skulle flire meg i hjel! Dette gav mersmak!

Fikk forespeilet mellom 4-8000 på Jæger i Bergen, og det var bare for skifte av væsker og filter.

Da vi kom ut til bilen, hadde de til og med vasket den!

Kjørte til dekksenteret vi ble tipset om, og ble tatt i mot av en særdeles engelsktalende tysker.

Kom ut og kikket på bilen, gikk inn og trykket litt og kom ut med Toyo T1 Sport-dekk. Skulle få de for €440 - 3400 norske, inkludert omlegging.

Prisen her er omtrent lik som på dekkonline, men da uten frakt og omlegging.

Ti minutter senere var vi på Autobahnen igjen, vel vitende om at dette blir nok en årlig tradisjon fra nå av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud..nå er eg så lei! er da en E34 524td det er snakk om her..:angry:

E34'n min..fant en morgen ut den ikke ville starte..MED mindre eg tar den på gir, da kommer den med en gang. Mistenkte glødeplugger og rele, så har byttet dette..fortsatt starter den ikke ved å vri nøkkelen, KUN visst eg tauer/tar den på gir..og starter fint visst eg starter den liten stund etter eg har kjørt..

Hva kan dette vere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud..nå er eg så lei! er da en E34 524td det er snakk om her..:angry:

E34'n min..fant en morgen ut den ikke ville starte..MED mindre eg tar den på gir, da kommer den med en gang. Mistenkte glødeplugger og rele, så har byttet dette..fortsatt starter den ikke ved å vri nøkkelen, KUN visst eg tauer/tar den på gir..og starter fint visst eg starter den liten stund etter eg har kjørt..

Hva kan dette vere??

Litt meir info.

Går motoren rundt når du prøver å start den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, altså motoren gløder normalt og går rundt som bare pokkern, mangler ikke strøm eller noe sånt..Den vil bare ikke starte, har nå prøvd å løsne ene dyserøret(fremste) for å se om det er diesel der, det er der ikke..

MEN hvorfor starter den da med EN gang eg trill starter??...

Skal vel sprute diesel ut ved "kjinning" visst der er diesel.. Tanken er btw halvfull..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, altså motoren gløder normalt og går rundt som bare pokkern, mangler ikke strøm eller noe sånt..Den vil bare ikke starte, har nå prøvd å løsne ene dyserøret(fremste) for å se om det er diesel der, det er der ikke..

MEN hvorfor starter den da med EN gang eg trill starter??...

Skal vel sprute diesel ut ved "kjinning" visst der er diesel.. Tanken er btw halvfull..

Fungere fødepumpa din i tanken?

Ta av slangen etter dieselfilteret å slå på tenning. kommer det diesel ut da?

Er det noe forskjeld fra kald til varm motor når du prøver å start?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei sliter med og få start på min 525tds, 92 mod, gløde lampe og lampen for dyser ? blinker og ikek sjangse og få start om du triller den igang heller. noen som veit hva det kan vere ?

Hvor mye diesel har du på tanken? under 15L?

Når den blinken så er det feil på systemet og ligger en eller flere feilkoder på systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har nettop begått tabben å skulle skifte pakninger selv på denne VP37 pumpa.

Pakninger var på lager hos en bosch forhandler i asker for 127,-

Har kun skiftet pakninger i den øvre delen av pumpen.

Men, jeg har demontert og skiftet pakninger, alt sweet, men jeg tror den lille "tappen" som skal ned i ett lite hull i pumpa (regner med dette er "timingen") ikke treffer riktig, for jeg får ikke startet den skikkelig (med det så mener jeg at den prøver å fyre, men klarer det ikke helt).

Så spørsmålet mitt er hvordan man justerer dette, ev. hvor kan man få det justert? .... eller skal rett og slett bare tappen ned i "hullet" og ferdig med det? (tappen får jeg ikke justert, den er fjær belastet og går tilbake til utgangspunktet hvis jeg prøver å dytte på den forsiktig) men "hullet" kan jeg skyve frem og tilbake på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siterer meg selv:

Dette gjør man ikke selv om man må spørre om slikt. Er ikke rart at halvparten av landets tdser går stygt på tomgang.

Dette er på ingen må timing, men mengde justering. Tappen treffer, eller så treffer den ikke.

Justering av mengde gjøres ved å flytte lokket fram og bak. 1mm er i denne sammenhengen ekstremt mye og vil skille mellom ikke start til 2000rpm tomgang.

Ikke meninga å være ufin, men det skal være klinisk rent oppi der, og justeringen må gjøres nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siterer meg selv:

Dette gjør man ikke selv om man må spørre om slikt. Er ikke rart at halvparten av landets tdser går stygt på tomgang.

Dette er på ingen må timing, men mengde justering. Tappen treffer, eller så treffer den ikke.

Justering av mengde gjøres ved å flytte lokket fram og bak. 1mm er i denne sammenhengen ekstremt mye og vil skille mellom ikke start til 2000rpm tomgang.

Ikke meninga å være ufin, men det skal være klinisk rent oppi der, og justeringen må gjøres nøye.

Tusen takk for svar, og beklager duplikate poster, det var ikke meningen.

Det er helt riktig at jeg ikke burde gjort dette selv, men alternativt ville vært å skiftet pumpe til 20 000,- og da hadde bilen heller blitt hugd, så jeg tenkte det var uansett verdt ett forsøk!

Og med dine gode råd nå så skal jeg prøve å få den til å sveive igjen, så må jeg heller se om noen kvalifiserte kan hjelpe meg å få den riktig justert senere.

edit: jeg har prøvd å søke endel før jeg postet.... men har ikke klart å finne noen svar på hva tappen var til, ei heller å overhale denne pumpen, så igjen, takk for raskt og informativt svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...