Gå til innhold

JAAS-e21 s54 turbo. Ny motor fra side 155

Jørgen-A
 Share

Anbefalte innlegg

Grattis med dødens E21 :mrgreen:

Hm, det var rart det med driverkstapet syns jeg. Biler med 2, 3 og 4 trins da?

Så må bare kjøre på 5 gir for at man skal få kjent på max effekt da eller ? :shock:

MAn må kjøre i Giret som har 1:1 i utveksling for å minske tap av effekt i drivverket..

Han har dieselkasse med 1.1 i 5.gir, Men med 2,93Diff så ble farten på hjulene for høy for dynapacken når han kjørte i det giret..Hadde han hatt f.eks 3,07 diff kunne han brukt 5.gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med dødens E21 :mrgreen:

Hm, det var rart det med driverkstapet syns jeg. Biler med 2, 3 og 4 trins da?

Så må bare kjøre på 5 gir for at man skal få kjent på max effekt da eller ? :shock:

MAn må kjøre i Giret som har 1:1 i utveksling for å minske tap av effekt i drivverket..

Han har dieselkasse med 1.1 i 5.gir, Men 2,93Diff så farten på hjulene ble for stor for dynapacken når han kjørte i det giret..Hadde han hatt f.eks 3,07 diff kunne han brukt 5.gir.

Riktig. Direket giret bør brukes. Vi sjekket som sagt dette i dynon, og tappte over 50 hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dere sjekka i dynoen. Men det betyr jo at jo lavere gir du kjører med, desto mindre hk og nm får man ut på hjula da ?

Det jeg skal frem til er, at da lønner det seg vel med ei kasse og ikke minst en diff med lav utveksling ?

Så man kan kjøre fra 160- 230 på 5 liksom og spinne :mrgreen:

Denne må være helt livsfarlig å kjøre :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dere sjekka i dynoen. Men det betyr jo at jo lavere gir du kjører med, desto mindre hk og nm får man ut på hjula da ?

Det jeg skal frem til er, at da lønner det seg vel med ei kasse og ikke minst en diff med lav utveksling ?

Må være en god tanke og spinne ut 5 gir, sikkert det som er målet hans også :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis, men når du endrer utveksling krever det en del energi, Ved å gire opp som han gjorde her så vil han tape effekt på det, men ved fast belastning vil dreiemomentet øke.

Når man kjører i giret som har 1:1 i utveksling er alle drev i kassa sjaltet fra hverandre, dem går rundt, men uten belastning og kraften overføres direkte fra motor til mellomaksel via hovedakselen i girkassa.. Derfor er det minst effekt tap der.. Diff gir også endel effekttap da den går på drev har en utveksling utover 1:1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener 5 gir ikke er noe drev, bare akslen i mellom, Lamek ?

Dersom 5.gir er 1:1 så tror jeg det er det ja...

De fleste kasser har 1:1 Eller direkte giret som det kalles på 4.gir..

Men det vil ikke si at aksling ut av kassa og inn har direkte kobling uten mellomledd, men at rpm inn og ut er det samme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har på mange kasser direkte kobling jo.. Her ser du et tversnitt av ei kasse.. Når man bruker direktegiret kjører man på akselen som går rett gjennom kassa, på øvrige gir kjører man via akselen som ligger under.

adrjs5283h3d5xkxsgxv.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...