Alpejohn Skrevet Februar 25, 2011 Share Skrevet Februar 25, 2011 Hadde klakkelyd. Byttet først stabstagslenkarmer, hjalp mye men fortsatt lyd. Byttet så casterforinger, hjalp enda mer, men fortsatt lyd. Hadde bilen så på EU-kontroll og fikk mangel på stabstagsforinger, og da ble forstillingen knepptyst! Min lagde også lyd både ved slakke og skarpe dumper, og når bare ett eller begge hjulene gikk ned i hull eller opp dumper. Og de så ikke spesielt slitt ut heller, men for en forskjell! Relativt lette å bytte, kostet rundt 400,- for begge på BMW. Kanskje det er dette jeg og har da, har undersøkt foringene på stabstaget, men dem ser ok ut, men syns dem virka veldig myke, og det ble et passe glis mellom staget og foringa når jeg jekka den opp og tok av hjulet.. Har poly foringer jeg skal montere til sommeren Har bytta kasterstag og har polyforinger der, men lyden er der fortsatt Har foresten blitt litt verre tror jeg, litt mer skrangling lignende lyden til trådstarter Jeg mistenker også at styrekuler kan være dårlig. Har nye dem og, så tror jeg skal bytte dem samtidig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørner Skrevet Februar 27, 2011 Share Skrevet Februar 27, 2011 Hei,Hørte akkurat på lyden din, min lager ikke slike lyder, jeg har mer dunk dunk lyd. Jeg klarer og fremprovosere lyden når jeg kjører og svinger kraftig fra side til side, slik at bilen vugger. Hver gang den ruller over til andre siden så får jeg en dunk. Lager somregel ikke dunk på fartsdempere, når begge hjula fjærer samtidig. Mest når ene hjulet alene, eller bilen vugger i hull osv. Har bytta kasterstag, + polyforinger, kyllingbeina på stabstag. Skal bytte støtdempere og tårnlager til sommeren. Regner nesten med at det er tårnlager hos meg som er gåent, da lyden er ganske "rund", og ikke en spiss kakkelyd. Høres ut som den kommer fra støtdemperene. Jeg ville tippet på styrekuler/indre endeledd uti fra lydklippet ditt Siden det kakker så hurtig, og vil da tro at hjulet vil "vibrere" i svingrettningen.. Eller slakke i tannstanga.. Edit: Jeg hører også lyden når jeg kjører i slakke hull i veien, selv om jeg kjører sakte. Virker som om når ene hjulet på en måte går ned i hullet, så holder de 3 andre hjula bilen oppe, og når hjulet kommer opp på nivå med de andre da slår støtdemperen opp i lageret igjen.. Mvh Fredrik Fredrik: Få sjekka motorfestene dine, hadde slik lyd som du beskriver, byttet både det ene og det andre, men det var motorfestene som var problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Februar 28, 2011 Share Skrevet Februar 28, 2011 Hei,Hørte akkurat på lyden din, min lager ikke slike lyder, jeg har mer dunk dunk lyd. Jeg klarer og fremprovosere lyden når jeg kjører og svinger kraftig fra side til side, slik at bilen vugger. Hver gang den ruller over til andre siden så får jeg en dunk. Lager somregel ikke dunk på fartsdempere, når begge hjula fjærer samtidig. Mest når ene hjulet alene, eller bilen vugger i hull osv. Har bytta kasterstag, + polyforinger, kyllingbeina på stabstag. Skal bytte støtdempere og tårnlager til sommeren. Regner nesten med at det er tårnlager hos meg som er gåent, da lyden er ganske "rund", og ikke en spiss kakkelyd. Høres ut som den kommer fra støtdemperene. Jeg ville tippet på styrekuler/indre endeledd uti fra lydklippet ditt Siden det kakker så hurtig, og vil da tro at hjulet vil "vibrere" i svingrettningen.. Eller slakke i tannstanga.. Edit: Jeg hører også lyden når jeg kjører i slakke hull i veien, selv om jeg kjører sakte. Virker som om når ene hjulet på en måte går ned i hullet, så holder de 3 andre hjula bilen oppe, og når hjulet kommer opp på nivå med de andre da slår støtdemperen opp i lageret igjen.. Mvh Fredrik Fredrik: Få sjekka motorfestene dine, hadde slik lyd som du beskriver, byttet både det ene og det andre, men det var motorfestene som var problemet. Det høres litt sykt ut Men skal ha det i bakhodet, takk for tipset Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DannyRS Skrevet Februar 28, 2011 Share Skrevet Februar 28, 2011 Jeg har også en klakke/dunke-lyd når jeg kjører på ugjevn snøete vei med litt dumper, gjerne bare fra høyre fremhjul. Har relativt nye lenkearmer(kyllingbein) og indre/ytre endeledd. Har bestilt casterstag m/foring og topplager til demperne. Etter å ha lest igjennom her nå ser det ut til at jeg kanskje også kan føre opp motorfester og stabstagforinger opp på listen også? @Alpejohn Hvis du ruser opp motoren litt fra tomgang, er det noe særlig risting/bevegelse i karosseriet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 28, 2011 Share Skrevet Februar 28, 2011 Nå har ikke jeg samme bilen som dere med 6 sylinder, men mine motorfester var totalt mosa på ca 225000 km. Også de 2 på girkassen, men de koster jo ikke noe og er lett å skifte. Siden dere også har automat merkes det vel enda mindre at motorfestene er defekte. Men en lett måte å sjekke dette på er å kjenne etter vibrasjoner ved start og stopp av motoren. Der er det ikke mye vibrasjoner på min med nye fester. Når festene var defekt var bilen som en våt hund under oppstart og stopp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aloebiz.net Skrevet Februar 28, 2011 Share Skrevet Februar 28, 2011 Nå har ikke jeg samme bilen som dere med 6 sylinder, men mine motorfester var totalt mosa på ca 225000 km. Også de 2 på girkassen, men de koster jo ikke noe og er lett å skifte.Siden dere også har automat merkes det vel enda mindre at motorfestene er defekte. Men en lett måte å sjekke dette på er å kjenne etter vibrasjoner ved start og stopp av motoren. Der er det ikke mye vibrasjoner på min med nye fester. Når festene var defekt var bilen som en våt hund under oppstart og stopp ER det ikke sånn at lampeoljeversjoner av E39 rister no jævlig når du starter og stopper motor a? Prøvd en 530D 99 modell for en stund siden og der la jeg merke til at det rista ganske mye ved start og stopp. Sånn er min 525D også. På bensinversjonene jeg har hatt og prøvd er det ingen vibrasjon i det hele tatt ved start og stopp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 28, 2011 Share Skrevet Februar 28, 2011 Joda, det stemmer foråvidt det du sier aloebiz.net, en oljebrenner vil jo naturlig nok vibrere vesetnlig mer enn en R6 bensin, ingen tvil om det. Men med nye motorfester er jo vibrasjonene redusert til et minimum! Det var en sinnsyk forskjell for å si det sånn. Nå rister ikke hele bilen ved stopp/start. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aloebiz.net Skrevet Februar 28, 2011 Share Skrevet Februar 28, 2011 Joda, det stemmer foråvidt det du sier aloebiz.net, en oljebrenner vil jo naturlig nok vibrere vesetnlig mer enn en R6 bensin, ingen tvil om det. Men med nye motorfester er jo vibrasjonene redusert til et minimum! Det var en sinnsyk forskjell for å si det sånn. Nå rister ikke hele bilen ved stopp/start. Vesentlig mer enn V8 bensin også Det er ikke ekstrem vibrering, men det er sånn at jeg la merke til det og tenkte oi når jeg prøvde en diesel E39 første gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Februar 28, 2011 Share Skrevet Februar 28, 2011 Jeg har også en klakke/dunke-lyd når jeg kjører på ugjevn snøete vei med litt dumper, gjerne bare fra høyre fremhjul.Har relativt nye lenkearmer(kyllingbein) og indre/ytre endeledd. Har bestilt casterstag m/foring og topplager til demperne. Etter å ha lest igjennom her nå ser det ut til at jeg kanskje også kan føre opp motorfester og stabstagforinger opp på listen også? @Alpejohn Hvis du ruser opp motoren litt fra tomgang, er det noe særlig risting/bevegelse i karosseriet? Litt er det, kjenner at bilen "vugger" litt med en gang du tøtsjer gassen liksom, men er ikke det ganske vanlig? Hopper litt når jeg stopper den også, men ikke så mye at jeg har tenkt over at det kan være galt.. Litt vanskelig og si da jeg ikke har noen andre erfaringer på disse bilene og sammenligne med. Eneste gamlingen sin 525tds 98 mod. Men den og rister litt når den stopper.. Men hvordan kan motorfester gjør at man får dunkelyder i forstilling ved ujevn veg? Av og til jeg har merket vibrasjon i bilen fra motor, merket det en gang da bilen sto i en liten halling med ene hjulet. Da vibrerte hele bilen en del.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lanzin Skrevet Mars 3, 2011 Share Skrevet Mars 3, 2011 Hadde akkurat samme lyden på min e39.. bare på begge sider. Er mekaniker og sjekket hele understellet på 2 søyler og 4 søylers bukk... fant ingen slakk.. meget irriterende lyd. Dette pågikk et halvt års tid.. byttet ut en og en ting og til slutt byttet jeg bærearmer og det ble helt stille! Dette uten og kunne påvise noe slags slakk enten på belastet eller ubelastet forstillng. Bilen var også kjøpt hos forhandler og de fant ingen feil når de gikk over den.. En annen klakkelyd jeg hadde på denne bilen var bak da.. da lå bremseklossene litt løst i bremsegrevet og raslet litt på ujevn vei.. denne lyden forsvant selvsagt hvis jeg presset forsiktig på bremsen i humper osv.. Rotete innlegg.. men håper det hjelper Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aloebiz.net Skrevet Mars 3, 2011 Share Skrevet Mars 3, 2011 Har funnet ut av det med et flott finurlig verktøy Se video her: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørner Skrevet Mars 4, 2011 Share Skrevet Mars 4, 2011 aloebiz.net det var mildt sagt et finurlig verktøy, hvordan funker det, youtube'n va ikke serlig informativ da... Når det kommer til ulydene i forstilling som forsvant ved bytte av motorfester så var det meget overraskende, men hadde da vært innom flere verksted i løpet av 2 år og hadde gitt opp å bli kvitt ulydene. Om det ikke var motorfestene som laget lyden direkte, kunne muligens dårlige motorfester gitt mer belastning på øverige deler i forstillingen.. ? en slags teori. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aloebiz.net Skrevet Mars 6, 2011 Share Skrevet Mars 6, 2011 Man setter klyper på de delene man vil sjekke for ulyder som er koblet til hver sin trådløse mikrofon. Disse har hver sin kanal på en trådløs mottaker med høyttaler så er det bare å kjøre seg en tur og switche mellom de forskjellige kanalene for å høre hva som lager ulyden. Slik slipper man å bytte masse deler unødvendig for å fikse en ulyd i understellet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheMan Skrevet Mars 10, 2011 Share Skrevet Mars 10, 2011 Jeg har diagnosert det i dag somKasterstag. Sjefen byttet det på sin og da ble det tyst. Hva sier folket: bytte et eller to kasterstag? Og det er ikke behov for 4hjulskontroll siden det er bolt on? Noen som har en DIY liggende på kasterstag? Har du byttet kasterstag? Jeg har samme lyd på min 525, 2002. Har byttet foringer på stabstag (verkstedet trodde det kunne være grunnen til lyden) men det hjalp ikke. Har også byttet til Bilstein senkesett og byttet demperlager men lyden er der fortsatt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FCBayern Skrevet Mars 10, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 10, 2011 Nei har ikke fått byttet enda. Men har komplett forstillingssett liggende så skal snart. Starter med kasterstaget for å sjekke, men skal bytte alt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå