Gå til innhold

"Klakkelyden" E39 forstilling | = Kasterstag-høyre

FCBayern
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, det er mulig med defekt casterstag, det er relativt greit å skifte.

http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/01/06/21

Ser at det er inntegnet et spesialverktøy for og få løs casterstaget. Er dette nødvendig, og hvor fåes det kjøpt? Min E39 er gått 120000km. Kan det være en fordel og skifte både stag og foringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sunt fornuft her i gården.. men vær nøye med å montere på hjulet og jekke ned bilen før du strammer den gjennomgående bolten som går igjennom kasterstagsforingen. viktig med riktig press på foringen sånn at den ikke vrir seg når den får ordenlig belastning. denne kommer du til ved å ligge under fangeren når motordekselet er tatt av.

så jekker du opp bilen igjen, tar av hjulet for så og montere alt av plast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bytta i går. Skal si det ble stille. :)

Jeg har kjøpt endeleddavdrager fra biltema, ca lik den FCBayern kjøpte på bilextra. Den var også for liten. Så det ble brytegaffel og 1kg hammer.

Den hylsa du snakka om FCBayern så jeg lite til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da var du heldig, siden da ble ikke hylsa med opp.

Ganske frustererende å lete i OEM katalogen til BMW og fortsatt ikke finne noenting. Nærmeste jeg kom var stødemperspindelen, men man ser jo ikke hullet der hylsa sitter som er på baksiden av støtdemperspindelen. Fant riktignok et brukt kasterstag på ebay.de hvor du ser hylsa har blitt med kasterstaget ved demontering.

http://cgi.ebay.de/BMW-E39-530d-Querlen ... 5887c732ba

6x342jznrjb62cavenah.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den følger med, noe som ikke er uvanlig ettersom den sitter godt presset på, så kan den ryke. Hadde vært greit å hatt delenummeret på den. jeg brukte endeleddverktøyet for å løsne den fra kasterstaget og da den løsnet holdt jeg seriøst på å lage hull i veggen.. prosjektil er ordet :puppydogeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FCBayern,

Aha. Den hylsa satt fint på sin plass.

Bytta på venstre side også i går. Gikk ganske smertefritt, men ble endel banking i går også..

Og temmelig trangt for å komme til med momentnøkkelen når bilen står på alle fire. Så jeg juksa litt med muttertrekker stilt på 136nm..

Når jeg tok høyre side satt jeg bilen på ramper så jeg kom til litt lettere når jeg skulle trekke til med moment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FCBayern,

Aha. Den hylsa satt fint på sin plass.

Bytta på venstre side også i går. Gikk ganske smertefritt, men ble endel banking i går også..

Og temmelig trangt for å komme til med momentnøkkelen når bilen står på alle fire. Så jeg juksa litt med muttertrekker stilt på 136nm..

Når jeg tok høyre side satt jeg bilen på ramper så jeg kom til litt lettere når jeg skulle trekke til med moment.

Hvilket moment skal det drages til med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den samme "klakkelyden" + risting i rattet ved bremsing i høye hastigheter. Det rister ikke i rattet ved bremsing under 60-80 km/t, og det rister selvfølgelig ikke i rattet når jeg lar være å bremse i høye hastigheter.

Casterstag-foringer? Hvis ja, er det noen andre deler jeg bør bytte i samme slengen? Kyllingbein og stabstagforinger kanskje? Er kvaliteten ok på delene fra Koed? (De er sykt mye billigere enn Mekonomen og Autoroyal på disse delene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke risting i rattet.. Men du trenger jo ikke ha 100% identisk symptom. Det kan også være at det er noe annet som gåent i tillegg til kasterstaget. Er det noen spesiell side du merker lyden? De fleste med kasterstagsproblemer har merket en form for dunk når det ene hjulet foran har kjørt over noe (og ikke begge hjul)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...