Gå til innhold

BMW leasing-kampanje


Grenadier
 Share

Anbefalte innlegg

Poenget her er om du får en god gjenkjøpspris på bilen, noe som kan diskuteres.

Har du skader på bilen og kaller dem normal slitasje, skal jeg garantere at selgeren ikke gjør det. Regninger på 40.000,- er helt vanlige. Så shiner de bare bilene litt og selger dem til normal pris, vips har de tjent grovt på bilen. [-X

Får du en god gjenkjøpsavtale er dette en god avtale. Nytt er nytt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-serien Touring 316d (jada, ikke mange HK, men nok for oss), med advantage + comfort-pakke (med bl.a. xenon-lys), vinterhjul, metallic-lakk og BMW Inclusive-service for hele leieperioden.

Pris: Forskuddsleie 50.000, deretter 2.690,-/mnd. i 3 år/45.000 km.

Har fått oppgitt at listeprisen er ca. 420.000 på denne bilen, men at BMW har bakt inn en rabatt på ca. 60.000,-.

Jeg vet at mange har synspunkter på leasing - men er ikke dette et ganske bra tilbud, også i forhold til å kjøp?

Jeg må først og fremst si at jeg ikke synes dette leasingtilbudet er altfor forlokkende. Men det er ei heller særlig dårlig.

Fordeler:

- du vet sånn ca hvor mye du får i utlegg på bilen i den perioden du har den.

- service er inkludert. Det vil jo sannsynligvis ikke være mer enn 1 service på bilen den tiden du har den, men det utgjør jo likevel noen tusen kroner. Bilholdet vil være meget forutsigbart.

- månedsbeløpet er lavt sammenlignet med et lån

- du slipper å måtte selge bilen selv. Med andre ord sparer du annonseringen, stille deg selv til rådighet overfor potensielle kjøpere og dekksparkere, slipper prøvekjøringer. Omregistreringsavgiften er jo også en del av salgsprisen, og den slipper du naturligvis å hensynta.

Ulemper:

- Når jeg sier "sånn ca" i første fordel (over), er det fordi det likevel er et par hensyn du må vurdere: renta kan stige i løpet av de tre år, og det vil da sannsynligvis medføre at månedsbeløpet stiger. Hør med selger hvor mye for eksempel 1% renteøkning vil medføre.

- Det neste hensyn er når du skal levere inn bilen. Da KAN du bli straffet. Har du vært uforsiktig/uheldig, og bilen har en del småbulker og annet snusk utover normal slitasje (vurderingsspørsmål), kan du risikere å få et sluttkrav. Det er likevel ikke så ille som enkelte ønsker å skremme deg med. For det første vil du, dersom du selger bilen privat, måtte slå av på prisen når kjøper ser disse bulkene, ripene etc.

- På årsavgiften tilkommer mva. Det utgjør ca 750 kroner pr år.

For å ta konkret regneeksempel:

Leasingbilen vil koste deg ca 150 000 kroner over tre år i innskudd pluss månedsleie.

Skal du kjøpe bilen selv, kan du få den tilsvarende bilen for ca 400 000 kroner. Vi antar at du har 50 000 kroner i egenkapital (som ved leasing). Du behøver da et lån på 352 000 kroner (inkl etableringsgebyr etc). Nedbetalingstid velger du til 6 år for å få noenlunde håndterbart månedsbeløp. Rentefot på billån er i beste fall 6 %. Velger du annuitetslån (for å slippe ekstra høye månedsbeløp i begynnelsen), vil du måtte punge ut 5830 kroner hver måned i renter og avdrag. Så vil du få et visst rentefradrag, så netto betaler du i snitt 5440 kroner hver måned gjennom de 36 måneder du har tenkt å ha bilen (for å gjøre det likt med leasingen).

Etter 36 måneder har du betalt 160 000 kroner i avdrag på lånet. Netto rentekostnad har vært 35 800 kroner. Rest på lånet er 192 000 kroner. Bilen får du solgt for 250 000 kroner. Trekker vi fra restlånet på 192 000 kroner, sitter du igjen med 58 000 kroner. Trekker du dette fra de 195 800 kronene du har betalt i renter og avdrag (netto etter rentefradrag), har bilen altså kostet deg 137 800 kroner i rent verditap.

Dersom du derimot ikke er så heldig å få renten på 6 %, men heller må ta til takke med nom rente 7 %, eller kanskje til og med 8 %, blir tallenes tale et verditap 144 400 kroner dersom rentefoten er 7 %, og 150 400 kroner om rentefoten er 8 % på billånet.

Med andre ord kommer altså ikke leasingen så ille ut i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wirrumsen: Jeg vil påstå at man bør beholde en bil i mer enn 3 år hvis man skal kjøpe den ny. 5-6 år og rundt 150-180000 Km vil jeg mene er fornuftig. Kjøper man derimot en lett brukt bil som f.eks er et år gammel kan man derimot selge den etter 3-4 år. Forklaringen er naturligvis at verditapet er størst de første årene og restverdien bør man derfor selv dra nytte av før nestemann overtar verdiene. Privatleasing er ikke konkurransedyktig i dette scenariet.

Privatleasing er derfor mest et spørsmål om økonomisk likviditet og personlige preferanser når det gjelder kostnader pr. kjørte kilometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Renten avgjør om det er lønnsomt eller ikke. Leasingselskapet kan trekke fra renteutgiftne på skatten, ikke du. Jo lavere rente jo mindre har dette og si, jo dyrere jo mer ulønnsomt blir det.

2. Du må levere tilbake bilen etter 3 år. Hadde du eid den, hadde du kanskje valgt anderledes...

3. Skrekken er at bilen må repareres og rettes opp for små parkingshus dørmerker etc. Men det er ikke sikkert det blir så ille, fordi urimeligheter her ødelegger svært mye for ryktet til privatleie. Tror nok at en alminnelig godt vedlilkeholdt med vanlig slitasje og bruk kan leveres tilbake uten tilleggskostnader...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Renten avgjør om det er lønnsomt eller ikke. Leasingselskapet kan trekke fra renteutgiftne på skatten, ikke du. Jo lavere rente jo mindre har dette og si, jo dyrere jo mer ulønnsomt blir det.

2. Du må levere tilbake bilen etter 3 år. Hadde du eid den, hadde du kanskje valgt anderledes...

3. Skrekken er at bilen må repareres og rettes opp for små parkingshus dørmerker etc. Men det er ikke sikkert det blir så ille, fordi urimeligheter her ødelegger svært mye for ryktet til privatleie. Tror nok at en alminnelig godt vedlilkeholdt med vanlig slitasje og bruk kan leveres tilbake uten tilleggskostnader...

Her i Danmark finnes det en leasingmodell som er ganske interessant og det er når man kan dele leasingkontrakten med sin arbeidsgiver eller eget firma. Dette betyr at man dels kan bruke leasingbilen som en firmabil (betalt av arbeidsgiveren/eget firma) og dels bruke den privat (betalt av egen lomme)... hvordan fordelingen skal være bestemmer partene. Prikken over i´en er når arbeidsgiveren f.eks er et tysk eller svensk firma (les: de har lave bilavgifter). EU har bestemt at disse skal ha samme vilkår for egne ansatte i Danmark som f.eks i Tyskland. Ergo kan man som en dansk ansatt i et tysk firma, bosatt i Danmark, privat kjøre en tysk leasingbil i Danmark. Folk som normalt aspirerer til å kjøre en 3-serie får på denne måten plutselig muligheten til å kjøre en 7-serie og det uten at kostnadene øker.

Mitt råtips er at dette fenomenet før eller senere for alvor vil medvirke til en full harmonisering av bilavgiftene i hele EU og EØS området.

På generell basis er jeg imidlertid ikke helt enig i at det kun er renten som avgjør om det er lønnsomt med leasing av en bil eller ikke. I min verden er det kun et parameter som er avgjørende og det er hva en kjørt kilometer koster når alle kostnader er dekket inn. Dagens biler er jevnt over av en slik kvalitet at man uten større problemer kan ha en bil i 8-10 år og/eller 250000 Km... og stadig kunne selge den for en fornuftig sum penger. Kilometerkostnaden blir mer enn kraftig redusert i slike tilfeller og det er kun forfengelighet som er årsaken til at ikke flere har skjønt dette poenget. Høy eller lav rente er småpenger når kilometertallet er såpass stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig dette.

Mange leier jo bolig også i stedet for å kjøpe, er vel ikke gunstig det heller.

Vil vel også tro at en del som leaser bil kanskje ikke har mulighet for billån på 350.00 og heller putter de 50.000 inn for så å ha muligheten for å kjøre ny bil.

Når jeg kjøpte bilen min så valgte jeg først billån, og fikk vel som virrumsen nevner her rente på mellom 6-7 prosent. Det jeg fant ut at det var mye bedre å låne denne summen på leiligheten min og sitte med under 4% rente. Beløpet som billånet kostet meg i mnd tok jeg dermed å økte innbetalingen på huslånet med. Dermed vil jeg i løpet av ett par år ha betalt ned bilen (men ikke noe på huslånet). Jeg følte at jeg kom best ut av det økonomisk på den måten, men du må være struktuert og opprettholde den ekstra innbetalingen på huslånet helst i alle fem årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er store forskjeller på det å leie en bolig vs. eie en bolig kontra leie en bil vs. eie en bil. Leier man en bolig får man ikke del i en evt. verdistigning og mån får evt. ikke fordel av evt. fradragsrettigheter på boliglånet. Eier man en bil kan man helt sikkert glemme alt om en evt. verdistigning... snarere tvert imot... man begynner å tape penger fra dag en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...