Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Håper jeg får kameraet som jeg bestilte før helga kommer i morgen! Lånte kameraet til pappa for en stund siden å fikk litt hekta. :)

Får prøve å leke meg litt. :P

Valget falt på dette. Er vel ikke det beste man får, men vil tro det er en bra startpakke. Noen som har noen hendig tips til en nybegynner? :D

Last ned og lær deg Adobe Lightroom.. Ta bilder i RAW-format. Enkleste og starte med er og bruke funksjonen "A" på kameraet, så justerer du blender til den slipper inn riktig lys. Da justerer lukkertiden seg automatisk..;)

Vet ikke om du skjønte noe av dette, men prøv deg frem.:)

Abode Lightroom er (synes jeg), ganske lettlært, samt du har det du trenger for vanlig redigering. Er også enkelt og exportere (Det gjør du f.eks etter du har redigert et bilde, og det vil da lagres i jpeg. Grunnen til at RAW er gunstig, er at du alltid kan hente bildet i sin originale tilstand, noe du ikke kan gjøre om du tar bilder i jpeg og redigerer. Da blir bildet slik du redigerte det..:)

Skrevet

Tror jeg skjønte det. ;)

Vet ikke helt hvordan jeg skal vite når blenderen er justert riktig, men det finner jeg vel ut med litt prøving og feiling kanskje. :P

Skrevet

Blenderen justerer du ved å dra på hjulet på høyresiden. Da vil du se på skjermen om linsa "åpner" seg, eller "lukker" seg.. Altså om du slipper inn mere eller mindre lys :) Så kan du prøve deg frem ved og ta bilde av et objekt. Ser du at bildet blir alt for lyst, så justerer du blenderen slik at den slipper inn litt mindre lys, og prøver på nytt :)

Kan forklare deg nærmere noen enkle regler når du har kameraet foran deg :) Har hatt omtrent samme kamera i 1,5år nå, og først nå jeg føler jeg kan det grunnleggende for og ta noenlunde OK bilder :lol:

Skrevet
Håper jeg får kameraet som jeg bestilte før helga kommer i morgen! Lånte kameraet til pappa for en stund siden å fikk litt hekta. :)

Får prøve å leke meg litt. :P

Valget falt på dette. Er vel ikke det beste man får, men vil tro det er en bra startpakke. Noen som har noen hendig tips til en nybegynner? :D

Last ned og lær deg Adobe Lightroom.. Ta bilder i RAW-format. Enkleste og starte med er og bruke funksjonen "A" på kameraet, så justerer du blender til den slipper inn riktig lys. Da justerer lukkertiden seg automatisk..;)

Vet ikke om du skjønte noe av dette, men prøv deg frem.:)

Abode Lightroom er (synes jeg), ganske lettlært, samt du har det du trenger for vanlig redigering. Er også enkelt og exportere (Det gjør du f.eks etter du har redigert et bilde, og det vil da lagres i jpeg. Grunnen til at RAW er gunstig, er at du alltid kan hente bildet i sin originale tilstand, noe du ikke kan gjøre om du tar bilder i jpeg og redigerer. Da blir bildet slik du redigerte det..:)

Kan du mekke hdr i det programmet der?

Skrevet

Bilder av typen High Dynamic Range... Jeg drev mye med det for ett halvt år siden når jeg hadde en pc som jeg brukte photoshop cs5 på.

Slikt som dette..

800px-New_York_City_at_night_HDR.jpg

Skrevet

Ja det er slik ja, men det kan også være fler en 3. Det er opp til hva du vil selv det. Jeg lager de i photoshop etter raw format.. Hvor laster jeg ned programmet?

Jeg tok/laget dette for en stund tilbake. :)

536019_1280x1024.jpg

Uten hdr..

534877_1280x1024.jpg

Og en med ekstrem hdr redigering. Hehe

540829_1280x1024.jpg

Skrevet

Kult..:) Har lasta ned PS her også, meeen, helt ærlig så skjønner jeg omtrent ikke en halv promille av det en gang.. Synes LR var ganske greit og forstå rimelig tidlig, så det har blitt til at jeg kun har lekt meg med det..

Skrevet

Ser den. Hehe, var ikke akkurat utlært i ps jeg heller. :) Hvor laster man ned lightroom? Pb?

Har bare en Conmpaq mini så kanskje det fungerer på den..

Skrevet

Nei det tar vel år før man har skikkelig glede av alle funksjonene utover det vanlige. Klarer jo og redigere et bilde i PS, men ikke noe mere :lol:

Pb er vel plassen ja.. Var ikke der jeg lånte det sist, men en plass der det var programmer for MAC, siden jeg bruker det nå. Funka greit nok på min gamle HP, men det lagg`a litt faktisk :lol:

Bare og prøve, men finn den siste versjonen..;)

Skrevet

Slengte ut ett par bilder til jeg.. De er større en det som blir publisert her så man får litt mer feeling om man trykker på de..

Tenkte jeg skulle begynne med det igjen neste gang det er pc kampanje på jobben. :D

Skrevet
Ah, da rusler jeg dit ;)

EDIT: Det er en vanlig pub? Den har ikke noe skjult budskap i navnet?

Haha, nei. Er koselig der! :mrgreen:

Nei, det vet jeg ikke gitt... Ikke tenkt på det noen gang.

Det er en variasjon av Fagerthun, som i tidligere eier. Så vet dere det :)

Skrevet

Kjedelig å dra på jobb 2t for tidlig! Stussa litt på at det var helt mørkt inne i det jeg låste meg inn, før jeg rakk å tenke " Faen, alarmen!!"... Var heldigvis rask nok til at den ikke gikk :P

Så da blir det vel å saumfare nettet etter ting til brukstralla :)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...