Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Altså, jeg mener bestemt at pakistanere er mennesker.. Hvis dere er noe annet krever jeg bevis! :lecture:

Hmmm... minner litt om "Cogito, ergo sum"... :)

Da er spørsmålet; tenker wicky? :wink:

Tenker hardt og godt og lenge og avgjør at jeg ikke gidder tenke mere på dette! 8)

Skrevet
Takk! Gikk overraskende "bra" til å være så stor, men skulle gjerne hatt diesel og sekser. Får se om det blir ombygging rundt juletider :)

Billigere å selge denne og kjøpe en diesel...Mercedes gir ikke ut godkjenningspapirer på ombygg fra bensin til diesel... Så kostnadsmessig og "smart-messig" er det best å bare gi faen i ombygging :wink:

Skrevet
[ Bilde ]

Da ble det ny bil ikveld da :) Følger med kivtteringer for deler og reperasjoner til 35.000,- siden 2007. Alt av slitedeler, oljer osv er relativt nytt :)

Superduperfornøyd! :D Er noe overflate rust på dører og skjermer framme, men det skal taes straks :)

Bra du fulgte rådet mitt... Men rusten foran på skjermene kommer som regel fra innsiden..Så du må sørge for at den er rustfri inni valsen i hjulbuen..

Skrevet
Noen som har erfaring med slike? Pipe til momentnøkkelen med slekk gømmi på sa'n.

[ Bilde ]

[ Bilde ]

Ja, jeg har fra Hazet, settet som den øverste er hentet fra. De er geniale.

MEN; i mitt tillfelle er de nesten alltid for korte, så jeg må klin inntil felgen med pipa der det ikke er plast-beskyttelse. Det er noe dritt!

Skrevet

En kompis har denne motoren i en W126 (OM606 uten turbo). Det hjalp på å justere opp mating på pumpen litt. Den ble ingen rakett, for all del, men den virket mer responsiv og gikk merkbart bedre. Største "bremsen" etter justeringen, er den trege, antikke 4-trinnskassen Mercedes brukte i alt for mange år. Den er så treg den, at huff og hau.

Men det er en morsom motor, og selv om det føles feil på en diesel, så elsker den å bli dratt turtall :lol:

Dratt på turtall ja! Den elsker turtall :) OM606 jeg har ja! Den har topp ytelse ved 5100rpm. Hvordan justerer man opp matingen på pumpa? Diesel har jeg vært altfor lite borti, rakla det mer fra pumpa etterpå? Røyk?

Det var ikke jeg som gjorde det, så jeg er ikke sikker. Men det var visst relativt fort gjort. Finner sikkert noe om det på nettet et sted :)

La ikke merke til noe mer rakling etterpå.

Den ryker litt ved flat fjøl, men ikke kølsvart.

Skrevet
Fredrik: åssen er det med skatt når du bor i dk? Betaler fremdeles skatt til Norge? Og om man jobber i Norge (er formelt ansatt i Norge) og bor i utlandet, slipper man skatte til Norge om man oppholder seg mindre enn 60 dager eller noe sånt i Norge? Er det eventuelt slik at man må bo noen år utenlands før man slipper skatte til Norge?

Forskjellen går på om man som bosatt i utlandet er ansatt i et norsk firma med fast kontoradresse i Norge (iallefall for danske skattemyndigheter). Bor man f.eks i Danmark og jobber for et norsk firma der arbeidsplassen er i Norge betaler man norsk skatt av inntekten. Motsatt vil man hvis man jobber for et norsk firma med kontoradresse i Danmark betale dansk skatt av inntekten. Tilsvarende også med med utenlandske firmaer der man evt. er midlertidig utstasjonert i Norge. Da betaler man naturligvis ikke norsk skatt av inntekten.

Jeg kjenner nordmenn som er ansatt i utenlandske firmaer i f.eks England, men som tilbringer store deler av året i Norge (bor faktisk hjemme hos seg selv med alle fradragsrettigheter) og som derfor betaler engelsk skatt av inntekten. Det er en helt grei ordning... :)

Det jeg stusser litt på er denne lovteksten her:

(3)

a. For person som tar fast opphold i utlandet, opphører bostedet i riket for det inntektsår det godtgjøres at personen ikke har oppholdt seg i riket i en eller flere perioder som overstiger 61 dager i inntektsåret og at personen eller dennes nærstående ikke har disponert bolig i riket. Bostedet opphører uansett ikke før det tidspunkt personen eller dennes nærstående ikke lenger disponerer bolig i riket.

b. For person som har vært bosatt i riket i minst ti år før det inntektsår vedkommende tar fast opphold i utlandet, opphører bosted i riket etter utløpet av det tredje inntektsåret etter det inntektsår vedkommende tar slikt fast opphold i utlandet, men bare hvis det for hvert av de tre inntektsårene godtgjøres at personen ikke har oppholdt seg i riket i en eller flere perioder som overstiger 61 dager i inntektsåret og at personen eller dennes nærstående ikke har disponert bolig i riket.

url: http://lovdata.no/all/tl-19990326-014-004.html#2-1

Jeg tolker a) dithen at skal man slippe å skatte til Norge, kan man ikke oppholde seg mer enn 61 dager i Norge i løpet av året man vil slippe å skatte, OM man disponerer bolig i Norge. Man kan altså kun være i Norge 61 dager om man bor i egen leilighet eller nærståendes leilighet. Utover 61 dager må man bo hos bekjente, hotell/motell eller lignende.

B) leser jeg som at siden jeg har bodd i Norge i 25 år, så må jeg flytte utenlands og oppholde meg der i 3 år før jeg på det fjerde året kan slippe å skatte til Norge. I disse tre årene kan jeg heller ikke besøke Norge mer enn 61 dager.

Tungvint.

Artikler der denne loven er nevnt:

http://stavrum.nettavisen.no/?p=646

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10017797

Skrevet

Ai, da er vi 2!

Synes den så veldig ryddig ut, liker at selger er ærlig mtp skaden og.. Mange som dropper å ta bilder av sånt..

Litt fan av denne og, men motorrommet så litt trist ut.. Ikke hjelper det at den har 600-emblem og baklykter jeg ikke helt vet om jeg liker.

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... 324557.jpg

Evt 500SE med ukurant farge? Ser fin ut ellers..

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=36094164

Tilslutt en laav w140

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=36639259

Ser for meg at en w126 tilbyr ett mye billigere bilhold enn en w140, mulig jeg er på jordet?

Lurer litt på hvor mye komfort som har gått tapt mtp w140'ens skamsenk?

Greia er at jeg vurderer å bytte ut 1-serien om dagen, men skal jeg "klare" å kvitte meg med den må jeg ha en gulrot av noe slag, en gammel S-klasse frister ihvertfall :)

Skrevet

Den hvite der er faktisk fin..bra påkosta etc..Motorrommet er som regel stygt på gamle mercer...ingen plastdeksler etc man kan shine opp..

Den ukurante 500SE har faktisk en FIN farge.. klassisk og tidsriktig.. faktisk en farge jeg selv kunne vurdert..

Den siste der er vel bare lav...står en annen sort en som er enda lavere på finn... Og komforten er der faktisk..om enn ikke i like stor grad som tidligere..

Skrevet
Ai, da er vi 2!

Synes den så veldig ryddig ut, liker at selger er ærlig mtp skaden og.. Mange som dropper å ta bilder av sånt..

Litt fan av denne og, men motorrommet så litt trist ut.. Ikke hjelper det at den har 600-emblem og baklykter jeg ikke helt vet om jeg liker.

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... 324557.jpg

Evt 500SE med ukurant farge? Ser fin ut ellers..

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=36094164

Tilslutt en laav w140

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=36639259

Ser for meg at en w126 tilbyr ett mye billigere bilhold enn en w140, mulig jeg er på jordet?

Lurer litt på hvor mye komfort som har gått tapt mtp w140'ens skamsenk..

Vurderer å bytte ut 1-serien om dagen, men skal jeg "klare" å kvitte meg med den må jeg ha en gulrot av noe slag, en gammel S-klasse frister ihvertfall :)

har kjørt w140 med 20" og skamsenk. syns ikke den var mye god å kjøre :P men comforten var ikke så halvgalen. sikkert ikke i nærheten av slik den var i utgangspunktet men.

men nå liker ikke jeg mercedes, ikke en bil som passer min kjørestil i det heletatt.

Skrevet

Hvilken hadde du valgt, wicky? :)

Tipper at fargen på 500'en vokser litt på en etterhvert, må bare komme i 80's modus igjen :wink:

Mattae: Det høres jo ikke ille ut, regner med at det meste blir en oppgradering fra stiv 1-serie med R888 uansett :)

Skrevet

Kommer an på pengeflyten du har det..Kjøpe en slik bil avhenger av hva du selv faller for..Er ikkeno fornuftig bruksbil sånnsett...

Kjøp en facelift, med ac, skinn og abs..

Den hvite er jo fin,men kjedelig interiør farge. Men det er L version som gir en helt annen komfort enn den korte..faktisk!

Den kjipt farga 500`en er jo igrunn riktig... Men har stoffseter.. Hjulbuelister er heller ingen slager på slike biler da samler rust som faen... Men den så faktisk veldig hel og pen ut og hadde riktig felger/høyde..

Den sorte w140 har jo stått en stund i garasjen. Og siden batteriet GARANTERT ikke har vært byttet så gir det feilmld på abs og trege vinduer (opplevd dette selv på flere mercer) Så det er en bagatellmessig feil som kun krever nytt batteri... Om du vil ha en billig bil å kjøpe kjøre bruke så kjøper du w126. men vær obs på rust under hatthylla.. Skal du ha en landeveis cruiser med moderne utstyr, komfort og stor fremtoning på veien, kjøper du w140... Jeg hadde, uavhengig av pris, kjøpt den sorte w140 nettop fordi den er nyest, og best utstyrt... Men av de tre 126bilene hadde jeg valgt den til 20k.. Best valuta for pengene :)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...