Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har en link som forklarer det med lyd?

Altså

DB

OHM

motstand

frekvens

Hz

+++ hele regla. Må lære meg det der...

dB er kort sagt lydnivå, og baserer seg på en logaritme. 2 db er 10 ganger så høyt som 1 db f.eks..

ohm er si-eningen for motstand, som igjen er volt/amper (spenning/strøm).

Hz er si-eningen for frekvensen, som er svingninger per sekund. Dette vil enkelt sagt indikere toneleiet. Den lave enden av skalaen er dype toner, og jo høyere man kommer så får man da høyere toner.

Antar at du kan finne langt mer utfyllende svar om du søker litt rundt på nettet, jeg gidder hvertfall ikke gå i dybden på det på denne tiden av døgnet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har en link som forklarer det med lyd?

Altså

DB

OHM

motstand

frekvens

Hz

+++ hele regla. Må lære meg det der...

dB er kort sagt lydnivå, og baserer seg på en logaritme. 2 db er 10 ganger så høyt som 1 db f.eks..

ohm er si-eningen for motstand, som igjen er volt/amper (spenning/strøm).

Hz er si-eningen for frekvensen, som er svingninger per sekund. Dette vil enkelt sagt indikere toneleiet. Den lave enden av skalaen er dype toner, og jo høyere man kommer så får man da høyere toner.

Antar at du kan finne langt mer utfyllende svar om du søker litt rundt på nettet, jeg gidder hvertfall ikke gå i dybden på det på denne tiden av døgnet :P

dB-Desibel, en måte å beskrive lydtrykk på. dB er et"forholdstall" som blir beregnet ut fra en logaritme(kan ikke formelen lenger) som gjør det enklere å regne med blant annet. Brukes også i antenneteknikken og beskriver her gain/forsterkning og dempning i en antenne eller et anlegg.

Ohm-Omega er igrunn SI-enhet for motstand, også kalt resistans. Henger sammen med Ohms lov, som innebærer spenning, strøm og resistans.

Frekvens er ofte kalt antall svingninger per sekund(f=1/t, t=tid), SI-enhet for frekvens er Hz.

Om du leser deg opp på litt elektroteknikk så er det ganske greit å forstå.

Innenfor lyd er ofte impedans nevnt med ohm som enhet. Ikke helt det samme som resistans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...