Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Hvordan bygger man om til elektrisk bil!?

http://www.finn.no/finn/car/used/viewim ... e=40554579

Det må gå ann å få tak i en fungerende 996 C2 til samme pris. De koster nesten ingenting i andre land, spes de med høy km. som blir liggende usolgt i evigheter...

Men det må fremdeles betales avgifter etc...I annonsen der har selger skrevet "bygg denne om til el-drift og slipp unna avgifter"...

var igrunn det jeg lurte på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste innlegg i serien "flonoen reflekterer over aktuelle nyhetssaker"

http://www.vg.no/nyheter/meninger/artik ... d=10112016

Jeg er svært glad for at VG løfter en sak som denne i mediene, og setter søkelys på en alvorlig situasjon hvor en pasientgruppe i mange år har opplevd uverdige forhold ved å bli løftet med kraner og sendt av gårde i varebiler fordi sykebilen ikke har kunne tatt med seg den alvorlig syke pasienten.

Hadde det vært slike pasientforhold for mennesker med nedsatt funksjonsevne eller mennesker med innvandrerbakgrunn ville samfunnet ropt diskriminering med en gang. Men når vi kommer til gruppen sykelig overvektige mennesker har vi ikke de samme samfunnsoppropene. Hvorfor er det slik?

Søte lille tjukkas, det er jo ikke for å være slem at 400 kilos klubber blir løfta ut med kraner av leiligheten i tredje etasje og lasta inn i en varebil for å bli frakta til sykehuset. Ka e alternativet, skal me rulle dokke ned trappa? Dytte dokke inn i heisen og vente noen dager til at de er slanke nok til å få lukka døra? Og korfor sammenligne det med funksjonshemma og innvandrere? Funksjonshemming er ikkje noen har ønska eller påført seg sjølv, det er enten medfødt eller et resultat av et uhell/ulykke. Og innvandrere har heller ikkje gjort noe gale for å ikkje kunne få hjelp. Men ingen er født 3-400 kg. For all del kan det være både arv og miljø som bidrar til ekstrem fedme, men ikkje fortell meg at noen som spiser normal frokost og lunch samt 150g kyllingfilet med asparges til middag blir 400kg av seg sjølv!

Når du står opp og kler på deg, er dette også en selvfølge. Men for mange overvektige er situasjonen den at klær på ingen måte er noe å ta for gitt, og det å kunne velge hva du vil ha på deg nesten som en uvirkelig drøm. Du må takke deg til de få spesialbutikkene som finnes i landet.

Og poenget er, kjære tjukke Foss? Skal alle klesbutikker i hele landet føre 5XL som et minimum, fordi de vil ha samme utvalg som resten? Skal ikkje markedskrefter få gjelde for tjukkaser som for andre? Ka med emoer da, som kanskje også har lyst å handle på dressmann og cubus, men kan ikkje fordi det er for lite satan-klær der? De får feite opp litt fleire folk, "Så mange som 100000 nordmenn har denne diagnosen i dag.", det er jo ikkje langt på nær nok til at alle gidder føre tjukkasklær!

Snart må vel noen i landsforeningen for overvektige gå lei av denne totalt ubrukelige talsmannen og lederen? Gleder meg til Kari Jaquesson kjem med tilsvar!

That actually made my day!!!! :lol::lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste innlegg i serien "flonoen reflekterer over aktuelle nyhetssaker"

http://www.vg.no/nyheter/meninger/artik ... d=10112016

Jeg er svært glad for at VG løfter en sak som denne i mediene, og setter søkelys på en alvorlig situasjon hvor en pasientgruppe i mange år har opplevd uverdige forhold ved å bli løftet med kraner og sendt av gårde i varebiler fordi sykebilen ikke har kunne tatt med seg den alvorlig syke pasienten.

Hadde det vært slike pasientforhold for mennesker med nedsatt funksjonsevne eller mennesker med innvandrerbakgrunn ville samfunnet ropt diskriminering med en gang. Men når vi kommer til gruppen sykelig overvektige mennesker har vi ikke de samme samfunnsoppropene. Hvorfor er det slik?

Søte lille tjukkas, det er jo ikke for å være slem at 400 kilos klubber blir løfta ut med kraner av leiligheten i tredje etasje og lasta inn i en varebil for å bli frakta til sykehuset. Ka e alternativet, skal me rulle dokke ned trappa? Dytte dokke inn i heisen og vente noen dager til at de er slanke nok til å få lukka døra? Og korfor sammenligne det med funksjonshemma og innvandrere? Funksjonshemming er ikkje noen har ønska eller påført seg sjølv, det er enten medfødt eller et resultat av et uhell/ulykke. Og innvandrere har heller ikkje gjort noe gale for å ikkje kunne få hjelp. Men ingen er født 3-400 kg. For all del kan det være både arv og miljø som bidrar til ekstrem fedme, men ikkje fortell meg at noen som spiser normal frokost og lunch samt 150g kyllingfilet med asparges til middag blir 400kg av seg sjølv!

[...]

Snart må vel noen i landsforeningen for overvektige gå lei av denne totalt ubrukelige talsmannen og lederen? Gleder meg til Kari Jaquesson kjem med tilsvar!

To ting:

Først; agendaen til hr. Foss er vel stadig at fedme er en sykdom, dvs. at den enkelte ikke kan holdes ansvarlig for hvor mye mat man putter i seg; det er ikke noe man har styring med selv?

(Lurer på om jeg kan reise ned i en av rundkjøringene lørdag kveld og lage noe ordentlig dekkrøyk og så prøve meg på hr. Foss' argumentasjon hvis politiet kommer: "Jeg kan ikke noe for det, jeg har en sykelig trang til å burne i rundkjøringen, jeg trenger støtte, oppfølging og respekt for lidelsen min, ikke straff!")

Så ting nr. to: Jeg blir litt matt når overvekt sammenlignes med etnisk bakgrunn...

Hvis vi skal følge resonnementet om at overvekt er en sykdom, blir sammenligningen med innvandring bare rar. Ingen sykdom å være innvandrer såvidt jeg har fått med meg, og jeg har sterke mistanker om at den jevne innvandrer passer rett inn en vanlig ambulanse. Men jeg kan og vet ikke alt, så ikke skyt meg hvis jeg tar feil.

Det blir dessuten helt feil å kun trekke fram innvandrere når man trenger eksempler på noen som blir utsatte for diskriminering, og ikke som en potensiell ressurs. Innvandringen til Norge skjøt fart på 1970-tallet med merkbar innflytting fra land som Chile, Pakistan og Vietnam. Dvs. at det i Norge i dag blir født barn der de av barnets besteforeldrene som har innvandrerbakgrunn ble født i Norge. Hvor lenge skal man kalle disse innvandrere?

Lite hjertesukk: Begrepet "sykelig overvekt" indikerer, nettopp, sykelighet - dvs. at man bl.a. har nedsatt funksjonsdyktighet, svekket mulighet til deltagelse i fritidsaktiviteter, yrkesdeltagelse mm. Er det ikke derfor mer relevant å engasjere seg for at denne gruppen lettere skal kunne gå ned i vekt, enn at overvektige i Oslo skal få spesialambulanse - og indirekte gjøre det lettere å fortsette å være syke og overvektige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Type

Value

VIN WBAUG31040PU24251

Type code UG31

Type 118D UL (EUR)

E series E87 ()

Series 1

Type SH

Steering LL

Doors 5

Engine M47/T2

Displacement 2.00

Power 90

Drive HECK

Transmission MECH

Colour HAVANNA METALLIC (A17)

Upholstery LEDER LEASURE/A5 BEIGE (LHA5)

Prod.date 2005-06-06

Code

Description (interface)

Description (EPC)

S1CAA SELEKTION COP RELEVANTER FAHRZEUGE Selection of COP relevant vehicles

S226A SPORTLICHE FAHRWERKSABSTIMMUNG Sports suspension settings

S249A MULITFUNKTION FUER LENKRAD Multifunction f steering wheel

S255A SPORT-LEDERLENKRAD Sports leather steering wheel

S2CHA LM RAEDER STERNSPEICHE 142/MISCHB. BMW light alloy wheel, spider spoke 142

S320A MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL Deleted, model lettering

S321A EXTERIEURUMFAENGE IN WAGENFARBE Exterior parts in vehicle color

S420A SONNENSCHUTZVERGLASUNG Sun protection glazing

S423A FUSSMATTEN IN VELOURS Floor mats, velours

S428A WARNDREIECK Warning triangle and first aid kit

S441A RAUCHERPAKET Smoker package

S473A ARMAUFLAGE VORN Armrest front

S481A SPORTSITZE FUER FAHRER/BEIFAHRER Sports seat

S488A LORDOSENSTUETZE FAHRER/BEIFAHRER Lumbar support, driver and passenger

S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger

Code

Description (interface)

Description (EPC)

S4AGA INTERIEURLEISTEN TITAN MATT Interior trim finishers Titanium matt

S520A NEBELSCHEINWERFER Fog lights

S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning

S5DCA FONDKOPFSTUETZEN KLAPPBAR Rear-seat headrests, folding

S609A NAVIGATIONSSYSTEM PROFESSIONAL Navigation system Professional

S620A SPRACHEINGABESYSTEM Voice control

S644A HANDY VORB. MIT BLUETOOTH-SCHNITTS. Preparation f mobile phone w Bluetooth

P735A BASICPACKAGE Basic Package

P7RRA DYNAMIC PAKET Dynamic Package

L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG NATIONAL VERSION GERMANY

S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Retailer Directory Europe

S879A DEUTSCH / BORDLITERATUR On-board vehicle literature German

S8SPA COP STEUERUNG Control unit COP

Code

Description (interface)

Description (EPC)

S548A KILOMETERTACHO Kilometer-calibrated speedometer

S851A SPRACHVERSION DEUTSCH Language version German

Nice! Hvordan får man sjekket sånt?

Problemet er vel når man skal selge igjen. Siden "mengden" liker sort/grå/beige... Men det er jo så klart en smakssak.. Men smaker ikke godt for min del :P

Det er sant, kanskje den er litt vanskeligere å selge pga. interiørfargen...

Setene syntes jeg var greie, men dashbordet falt ikke i smak hos meg. Første generasjons idrive begynner også å dra på årene, selv om det absolutt hjelper på. Savner xenon, men til gjengjeld har den skinn som ikke er så vanlig.

Kan forøvrig meddele at jeg gav 112K for min 2008-modell. Riktignok en 116i, but still.

Hva slags pris var det i annonsen? 112.000 for en facelift er knallbra! Og hvordan opplever du 116i-motoren? Var den oppgradert i faceliften?

Hvordan bygger man om til elektrisk bil!?

http://www.finn.no/finn/car/used/viewim ... e=40554579

Det må gå ann å få tak i en fungerende 996 C2 til samme pris. De koster nesten ingenting i andre land, spes de med høy km. som blir liggende usolgt i evigheter...

Men det må fremdeles betales avgifter etc...I annonsen der har selger skrevet "bygg denne om til el-drift og slipp unna avgifter"...

var igrunn det jeg lurte på...

Å ja... Sett det her da? http://www.arngren.net/porsche.html Lurer på hvor brukbare de bilene er, om man bare hiver i masse batterier uten å tungt modifisere understell som takler nye vekta kan bilen være ganske ubrukelig? Aner ikke hvordan det er med godkjenning og sånt... Eller om du får el-skilter i det hele tatt? :)

Når man i en bilannonse velge å ta med på utstyrslista innimellom navigasjon, ryggekamera, ABS, anti ditt, anti datt, alt elektrisk og +++ : Skvettlapper, OG ikkje MINST; låsbart bensinlokk,...DA e det førr å fylle lista,..tenke nu æ.

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=42862396

Hehe ja, sett noen av de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...agendaen til hr. Foss er vel stadig at fedme er en sykdom, dvs. at den enkelte ikke kan holdes ansvarlig for hvor mye mat man putter i seg; det er ikke noe man har styring med selv?

Der har du idioten Foss i et nøtteskall. Og så har man Kari Jaquesson på andre sida som elske å terge tjukkaser og be dei ta ansvar for sitt eige liv, i stedet for at alle oss andre skal ta rekningen mens dei kan spise seg tjukkere og tjukkere til dei ikkje kan arbeide lenger eingong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...