Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Inennfor signal og elektro er det krav om relevant utdanning innenfor det. Er litt usikker på hvordan det er.

 

Du kan lese litt på www.jernbaneskolen.no bl.a.

Kan få jobb uten å ha utdanning også men da må det gjerne gå gjennom bekjentskaper. Blir mindre og mindre av hjelpearbeidere, skal du tjene de "store pengene" så må du ha utdanning. Lønnen min inkl faste tillegg har bikka 500 000 nå, i tillegg kommer diett på 500 kroner døgnet pluss overtid, nattillegg, helligdagstillegg også videre. Er fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan få jobb uten å ha utdanning også men da må det gjerne gå gjennom bekjentskaper. Blir mindre og mindre av hjelpearbeidere, skal du tjene de "store pengene" så må du ha utdanning. Lønnen min inkl faste tillegg har bikka 500 000 nå, i tillegg kommer diett på 500 kroner døgnet pluss overtid, nattillegg, helligdagstillegg også videre. Er fornøyd med det.

 

Er du i JBV 316? Satt å lurte på om jeg hadde møtt deg og FredrikE24 i en eller annen sammenheng :)

 

Ja altså man kan jo få jobb uten utdanning, men det sier jo seg selv at innenfor visse yrker er det en enorm fordel med fagbrev eller annen relevant utdanning. Jeg vet at sporveien har mange som er hjelpearbeidere innenfor elektro og bane, og jeg tror det kommer til å ta slutt rimelig fort når ERTMS og CBTC (hhv Jernbane og Tbane) skal bygges ut for fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i Team Bane som Signalmontør. Eller, sånn i praksis så er det jeg som driver signalavdelingen vår. Sikkerhetskontrollør Signal. Er med som bistand til vekselkontroll for Leonhard Weiss med pakkmaskina dems, samt skal jeg til Narvik nå å bygge sikringsanlegg på Bjørnfjell, samt en hel haug av andre prosjekter vi driver med.

 

Vi har en god del på sporveien også, men der er liksom ikke kontrollfunksjoner så viktig i henhold til signal. De har jo ikke det F og S systemet som jernbanen har. De har vel i teorien to stykker som tar kontrollen etter leverandør tar sin kontroll ferdig.

 

 

Jeg er elektriker i bånn og tok signalmontør brevet senere. Så jeg tror jeg skal klare meg greit innenfor overgang til ERTMS \ CBTC :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer Norge til å få lyntog etterhvert slik som i Frankrike/Italia osv ? :)

 

Nei... :P  Kanskje i 2050. Alt annet av Norges baner forfaller så at du vikke tru det. ERTMS er det nye signalsystemet som skal erstatte det vi har i dag på Jernbanen. Står for European Rail Traffic Management System. Skal vel ment å være som Europa standard... Men vi vet jo alle hvordan det går.

 

CBTC er det samme bare for Tbane.

 

Stemningsbilde fra da vi bygde Lambertseterbanen i fjor sommer. (Tbane=

 

post-52243-0-40329700-1401903630_thumb.j

 

post-52243-0-00028000-1401903663_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei, se der ja. Vi har samme utdanning vi da. Interessant! Trodde jeg var den eneste sikkerhetskontrolløren på forumet :( Hehe... Kan nok tenkes at vi har sett hverandre før. Hvordan er lønnsnivået deres om du vil ut med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahah se der ja, baneservice på sitt beste!! :beer:

 

Nei da, er moro når man kjenner folk på flere basis enn bare bimmers og jobb eller omvendt.

 

post-52243-0-94896400-1401904219_thumb.j

 

post-52243-0-06752900-1401904226_thumb.j

 

Her driver jeg da om dagen. (Obs, ikke meg i oransje dressen der :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

140 kvm hus her i området koster 6,5-7 mill :P Litt forskjellige kvadratmeterpriser kan du si!

hehe ja er litt forskjell der ja.. Huset såg vist bra ut og. Megleren reknet med det kon inn en deg bud imorgen..

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ja er litt forskjell der ja.. Huset såg vist bra ut og. Megleren reknet med det kon inn en deg bud imorgen..

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Så litt på hus i porsgrunn \ skien når jeg jobba i området der.... Må si jeg ble mildt sagt overrasket hva man kan få hus for på den kanten av landet... :stupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...