Skilbert Skrevet August 21, 2011 Skrevet August 21, 2011 Kanskje ett dumt spørsmål, men hva gjør denne maskinen ? Edit: så det var noen som hadde spurt før meg, men jaja...
Kjexx Skrevet August 21, 2011 Skrevet August 21, 2011 Lager katalog papir 300.000 tonn i året. 8,5 meter brede ruller på 60 tonn. Vi har 2 maskiner til som lager tilsammen 250.000 tonn i året.. Men de er litt mindre. Jeg jobber i "råstoff" altså de som skaffer "mat" til de store maskinene. Ganske imponerende å se tremasse gå inn i ene enden og ferdig produkt ut 300 meter lengere ned i andre enden. Papiret fyker nedover i en bredde på 8.5 m i 95 km i timen i mellom 100 vis av forskjellige valser. Det er helt utrolig.
Kjexx Skrevet August 21, 2011 Skrevet August 21, 2011 Ja da. Den maskina der koster over 2 miliarder.
Kjexx Skrevet August 21, 2011 Skrevet August 21, 2011 Det brukes grantrær. 56% av norge er dekket av det. Så det er det nok av.
Jørgen Lie Skrevet August 21, 2011 Skrevet August 21, 2011 Heeey, jeg skulle blitt kvitt en del grantrær rundt eiendommen!!! Vi snakker sikkert 50-100stk... Tar dere turen??? :lol:
Kjexx Skrevet August 21, 2011 Skrevet August 21, 2011 Haha. Det tygger huggeren på en 10 sekunder.. Bilde fra lufta.
-Roger- Skrevet August 21, 2011 Skrevet August 21, 2011 Spottet denne lille rakkeren på ett flystevne i går. V12 scalamodell, full running... Fy fela for en lyd. Flystevne på Geiteryggen regner jeg med? Såg masse fly som fløy over huset her i går før vi dro til foldvik familiepark en tur.
noekult Skrevet August 21, 2011 Skrevet August 21, 2011 Fattern driver med papirfabrikker. Vet ikke om Arctic Paper ringer en bjelle (de er svenske) men de er vi involverte med Tror siste fabrikkprosjektet har forsikringsverdi på 1 mrd SEK... Mye som må kjøpes og custom-bygges om den fabrikken tar skade :/ Det er faktisk mye penger i papir (kanskje ikke nå, fordi alle sliter i produksjonsindustrier). Vi kjøpte et parti på noen containere med bare svære papirruller, solgte videre til Egypt og satt igjen med par månedslønner
Kjexx Skrevet August 21, 2011 Skrevet August 21, 2011 Hehe, ja det er mye penger ute å går her. Vi hadde en brann tidligere i år som holt produksjon i 0 i 3 mnd. Fikk 240 mill av forsikringsselskapet så vi fikk reparert det. Norske Skog har 52 fabrikker mener jeg det var. Alt fra brazil, new zeland, frankrike, tyskland, australia, kina, ja egentlig overalt. Lurer på om de har en i pakistan og..
noekult Skrevet August 21, 2011 Skrevet August 21, 2011 Ja, blir alltid stille og måpe når jeg leser fabrikktall i kroner. Er en fabrikk i Sverige (til salgs) som lager pulver som en putter i tabletter, slik at kroppen ikke støter bort medisinen, det går for 300 - 600 $ kiloen og fabrikken produserer i tonnevis - og siden det finnes bare 4-5 andre slike fabrikker i dag så får du solgt alt uten nevneverdig konkurranse... Klarer ofte ikke å forestille meg tallene engang. Sitter man på en 50-60 millioner kroner, kan du bruke de pengene (brukt fabrikk) og tjene alt tilbake i løpet av noen få år, så syke inntekter er det.
Kjexx Skrevet August 21, 2011 Skrevet August 21, 2011 Ja om du treffer riktig marked ja.. Jeg er overbevist om at det er lønnsomt å investere i dorullproduksjon. Jeg skulle tatt med hvilken som helst av dere på fabrikken på omvisning, jeg kan love dere at dere hadde vært imponert. Det er helt sykt at det går an å produsere på den måten.
noekult Skrevet August 21, 2011 Skrevet August 21, 2011 Ja, man kan alltids gå etter produksjon av varer "alle" forbruker hele tiden. Papir f. eks. Er folk i Pakistan, India, Iran osv. som har tjent seg rike på ting som de tjener bare noen øre pr stk på (enorm befolkning). Vi har hatt karer på besøk som har blitt millionærer gjennom salg av såpe og andre av parfyme Akkurat nå er det finanskrise som F, få som kjøper og investerer, så det er mye kupp å gjøre. Men så sliter man selv med å sette opp eller videreselge fabrikkene også... Og det er jo en krystallklar selvfølge at det må en gjennomgående og profesjonell markedsundersøkelse til før man i det hele tatt vurderer å bruke så mye penger
Anbefalte innlegg