Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Du hitta en tröja för 97kr men du har inga pengar!

Så du lånar 50kr av far 50kr av mor

50+50=100

...du köper tröjan och får 3kr tillbaka

du ger 1kr till far och 1kr till mor så du har 1kr själv

...du är skyldig din far 49kr och din mor 49kr

49 + 49 = 98 + din krona = 99kr

Vart fan är den resterande kronan?

:lol:

Har du svaret her a? Sikkert bare jeg som er trøtt, men skjønte ikke noe.

Skrevet
Du hitta en tröja för 97kr men du har inga pengar!

Så du lånar 50kr av far 50kr av mor

50+50=100

...du köper tröjan och får 3kr tillbaka

du ger 1kr till far och 1kr till mor så du har 1kr själv

...du är skyldig din far 49kr och din mor 49kr

49 + 49 = 98 + din krona = 99kr

Vart fan är den resterande kronan?

:lol:

Har du svaret her a? Sikkert bare jeg som er trøtt, men skjønte ikke noe.

Tenkte det samme -.-

Skrevet

Haha, Jeg er ikke så trøtt, men ser ikke svaret likevel.. Den der var snodig. Sikkert meget enkelt svar, men irriterende at jeg ikke ser det :)

FREDRIK!!!!! Kor e du? Hvor er den siste kronen blitt av????

Skrevet
Haha, Jeg er ikke så trøtt, men ser ikke svaret likevel.. Den der var snodig. Sikkert meget enkelt svar, men irriterende at jeg ikke ser det :)

Slitsomt med sånne gåter, får jo IQ sperre til de grader noen ganger.

Skrevet

Jeg har sittet og tygget på den selv i noen minutter, skjønner ikke at det skal være så vanskelig. Økonomistudenten i meg føler seg max dum akkurat nå.

Skrevet

Det er jo et lure spørsmål?

Du låner til sammen 100. Bruker opp 97 av de, gir så tilbake 2 kroner og beholder 1.

Da skylder du 98, gir du tilbake 1krona skylder du 97. Du har da gitt tilbake de 3 kronene du fikk til "overs" og skylder 97 altså. Beholder du de 3 kronene skylder du 100.

Er ikke noe 99, er noe lureri i regnemåten det er forklart i. 49 + 49=98. Hvor er krona? ÆÆÆÆÆ!

Skrevet

Slitsomt med sånne gåter, får jo IQ sperre til de grader noen ganger.

Les nøye! ;) se her når du gir opp! Hehe

http://en.wikipedia.org/wiki/Missing_dollar_riddle

Jeg har ikke trykket på linken enda og har ikke funnet ut svaret, MEN jeg tenker at det må ha noe med at man skulle ikke gitt 1 kr tilbake til hver forelder, men 1,50... Men det går jo faen ikke opp likevel? #-o

Skrevet

Det du må gjøre er og gi tilbake 1 krone til hver, og så dele den siste krona i 50øre og gi til hver.

Da har du gitt tilbake totalt 1,5kroner av det du skylder til hver. Da skylder du 48,5 til hver.

48,5+48,5=97.

Velger du og istedet beholde hver av de 1,5 kronene du skylder til hver som er totalt 3 kroner skylder du 100 kroner totalt.

Hadde jeg vært like engasjert i matta når jeg gikk på skola...giid :lol:

God natt!

Skrevet
du skylder jo ikke 98+1, men 98-1. altså 97.

Beholder du ei krone skylder du 98. Beholder du alle 3, skylder du 100,-

Ja, det er helt sant :P

Men faen for en forvirrende greie... :lol:

Skrevet

Tror jeg skjønte det (jeg leste bare til "poenget er å forvirre" i Wiki-artikkelen, og prøver meg på gåten igjen uten å lese mer):

48 skylder du til mamma + 48 skylder du til pappa = 96 + 0,50 du beholder fra mamma og 0,50 du beholder fra pappa = 97 og alle sitter jo igjen med 1 krone hver.

Edit: Fjerner masse tekst, sitter med søvnmangel og gidder ikke bli mer forvirra, men ovenfor er konklusjonen min. Håper den er riktig eller så griner jeg litt.

Skrevet
Tror jeg skjønte det (jeg leste bare til "poenget er å forvirre" i Wiki-artikkelen, og prøver meg på gåten igjen uten å lese mer):

48 skylder du til mamma + 48 skylder du til pappa = 96 + 0,50 du beholder fra mamma og 0,50 du beholder fra pappa = 97 og alle sitter jo igjen med 1 krone hver.

Edit: Fjerner masse tekst, sitter med søvnmangel og gidder ikke bli mer forvirra, men ovenfor er konklusjonen min. Håper den er riktig eller så griner jeg litt.

Men du skylder jo 50 til hver av foreldrene dine.. Ikke 48 eller 49.. Låner man 50 så går man ut fra at man skylder 50... :wink:

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...