Jump to content

Recommended Posts

Posted

har hørt mye om at 320d kan være plaget med at turbo kan gå. har søkt litt men syns ikke jeg fant det jeg lurte på.

hvilke årsmodell er det som er i faresonen for turbohavari?

hva koster det,når dette skjer?

å er det spesielt den med 136 eller den med 150 hk?

og er det noe man kan gjøre for og forhindre turboen i å ryke, evt holde lengre?

håper de som har erfaring kan hjelpe :)

Posted

Har ikke turbohavarien en sammenheng med tett EGR-ventil på disse modellene? Mener å ha hørt/lest dette en plass, men skal ikke si om det er tilfellet !

Posted

Det er først og fremst M47TUD20 motoren (150 HK) som har problemer med at turboen er dårlig konstruert. M47D20 motoren (136 HK) har ikke problemer med turboen, men derimot med høytrykkpumpen.

Posted
Det er først og fremst M47TUD20 motoren (150 HK) som har problemer med at turboen er dårlig konstruert. M47D20 motoren (136 HK) har ikke problemer med turboen, men derimot med høytrykkpumpen.

Vet du noe om hva det koster når turboen ryker? hva som gjør at den ryker?

er dette bare på 320d? hva med 318d?

Posted

Neida, filter er billig. Derfor bytter man det før turboen går i stykker :)

Men så ofte som badsha sier, det trenger du ikke. Holder med å skifte filteret på ca 60000-80000 km.

Posted

Såvidt jeg har forstått ryker disse turboene før eller senere (ved 150-200000 Km) uansett om man skifter olje ofte eller ikke. Turboen er ikke spesielt solid konstruert og slik er vel egentlig den historien. Jeg har faktisk ikke hørt om at E46 318d med M47TUD20 motoren på 115 HK har de samme problemene med turboen, men på den annen side ble det heller ikke solgt på nær så mange av denne modellen som E46 320d med 150 HK.

Posted

så rådet er: bytt olje hver 10 000km, (intervall?) og veivhusventilasjons filter hver kansje 50 000km? så med litt flaks så holder den kansje 200 000 :)

men til neste spm: noen som vet hva det koster når dette skjer? :)

Posted
så rådet er: bytt olje hver 10 000km, (intervall?) og veivhusventilasjons filter hver kansje 50 000km? så med litt flaks så holder den kansje 200 000 :)

men til neste spm: noen som vet hva det koster når dette skjer? :)

Jeg har lest at folk har betalt 12-15000 for en ny turbo inkl. arbeide i Norge. Det er noe billigere i Sverige og Tyskland. Noen har kjøpt turboen utenfor BMW systemet og montert den selv og jeg vil tro at prisen for en ny turbo på den måten er godt under 10 festblanketter.

Posted
ny turbo til både 136hk og 150 hk kan ordnes for ca 5000 kr fra england

Det samme gjelder forøvrig også høytrykkpumpen til M47D20 motoren uten common-rail (115/136 HK). E46 320d med 136 og 150 hestekrefter har ikke den samme turboen bare så dette også er klart.

Posted

dette stemmer ja:)

så kan vel egentlig bare si med en gang att alle BMW diesel mod finnes d bytte turbo til ca 5000kr og få tak i. så vil du ikke betale overpris for turbo send meg en pm så skal jeg hjelpe om dere ikke har kontakt på dette selv

Posted
så rådet er: bytt olje hver 10 000km, (intervall?) og veivhusventilasjons filter hver kansje 50 000km? så med litt flaks så holder den kansje 200 000 :)

men til neste spm: noen som vet hva det koster når dette skjer? :)

Jeg har lest at folk har betalt 12-15000 for en ny turbo inkl. arbeide i Norge. Det er noe billigere i Sverige og Tyskland. Noen har kjøpt turboen utenfor BMW systemet og montert den selv og jeg vil tro at prisen for en ny turbo på den måten er godt under 10 festblanketter.

:shock: fikk pris på 19700,- hos min lokale bmw forhandler..biltreff i førde..

har da 150hk 320d..

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...