Zibiri Skrevet Februar 18, 2011 Share Skrevet Februar 18, 2011 Skru opp bompengeavgiften på dager med "høy" forurensning? Hva FAEN ?! Blir bare mere og mere sjokkert for hver gang jeg ser ett nytt "forslag" fra de politikerne vi har i dag... høyere avgifter fører nok GARANTERT..ikke til mindre utslipp, folk får bare enda en ekstra utgift og enda mer og klage på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mazdak1 Skrevet Februar 18, 2011 Share Skrevet Februar 18, 2011 Fair enough.. Ikke så veldig greit for mange av dere. Men nå må dere huske på at det er direkte helsefarlig enkelte dager. Det kan være dødelig for mennesker med luftveisproblemer, astmatikere osv. Som en helsearbeider må jeg nesten applaudere for at det endelig skal settes bedre tiltak ang. dette. Betraktelig høyere bomavgifter eller evt. en annen type avgift for å kunne kjøre disse dagene kunne vært bra tiltak. Man er rimelig naiv hvis man flytter til en storby og forventer ren fjelluft. Har man luftveisproblemer, bør man vurdere å bosette seg i utkanten av byen eller på landet. Partall/oddetall kjøring er å gå rundt grøten. Mesteparten av utslippet fra en bensinbil er CO2 som er lettere enn luft og dermed blir det ikke liggende på bakken. En dieselbil slipper ut noe mindre CO2, men mye mer NOx og partikler (En honda cr-v 2.0 bensin slipper ut 0,01g per km mens en cr-v 2.2 diesel slipper ut 0.19g per km). Disse blir liggende på bakken. Jeg ser ingen poeng i å plage bensinbillistene med datokjøring når den virkelige synderen er diesel. Dette er jo ikke problematisk for mennesker som kun bor i byene. Mange som bor utenfor byene, men som jobber i byene. Jeg studerer ved Rikshospitalet, og enkelte dager var luften uutholdelig der. Tenk på pasientene som kommer til og fra sykehuset for (f.eks) helsesjekk? Eller gravide? Fosteret blir jo utsatt for stoffer som kan være kreftfremkallende i senere tid. For å ikke snakke om CO-gassen (karbonmonoksid) som binder seg lett til hemoglobinet i blodet (Hemoglobin er røde blodceller som transporterer O2 rundt i kroppen og avgir CO2 til alveolene (i lungene) som da pustes ut). Dette er jo farlig for oss "friske" også! Både bensin- og dieselbiler produserer CO. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mazdak1 Skrevet Februar 18, 2011 Share Skrevet Februar 18, 2011 Fair enough.. Ikke så veldig greit for mange av dere. Men nå må dere huske på at det er direkte helsefarlig enkelte dager. Det kan være dødelig for mennesker med luftveisproblemer, astmatikere osv. Som en helsearbeider må jeg nesten applaudere for at det endelig skal settes bedre tiltak ang. dette. Betraktelig høyere bomavgifter eller evt. en annen type avgift for å kunne kjøre disse dagene kunne vært bra tiltak. Man er rimelig naiv hvis man flytter til en storby og forventer ren fjelluft. Har man luftveisproblemer, bør man vurdere å bosette seg i utkanten av byen eller på landet. Partall/oddetall kjøring er å gå rundt grøten. Mesteparten av utslippet fra en bensinbil er CO2 som er lettere enn luft og dermed blir det ikke liggende på bakken. En dieselbil slipper ut noe mindre CO2, men mye mer NOx og partikler (En honda cr-v 2.0 bensin slipper ut 0,01g per km mens en cr-v 2.2 diesel slipper ut 0.19g per km). Disse blir liggende på bakken. Jeg ser ingen poeng i å plage bensinbillistene med datokjøring når den virkelige synderen er diesel. Ikke minst så er ikke CO2 giftig! Her må jeg korrigere deg litt. Kroppen trenger O2 og ikke CO2! CO2 er blant annet et avfallsstoff som dannes ved oksydativ fosforylering (nedbryting av næringsstoffer som tilføres kroppen). Kroppen vil ikke holde på dette avfallsstoffet og det er derfor vi puster ut CO2. Da hjelper det nok ikke å tilføre mer CO2 til kroppen skal du se.. Da vil cellene i kroppen rett og slett dø. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Februar 18, 2011 Share Skrevet Februar 18, 2011 Ikke minst så er ikke CO2 giftig! Her må jeg korrigere deg litt. Kroppen trenger O2 og ikke CO2! CO2 er blant annet et avfallsstoff som dannes ved oksydativ fosforylering (nedbryting av næringsstoffer som tilføres kroppen). Kroppen vil ikke holde på dette avfallsstoffet og det er derfor vi puster ut CO2. Da hjelper det nok ikke å tilføre mer CO2 til kroppen skal du se.. Da vil cellene i kroppen rett og slett dø. Var da fælt så folk skulle dikkedere med noe som egentlig ikke var poenget! Det jeg ville frem til i enda klarere tekst enn tidligere er: Vi må ikke glemme at det er ting som er langt skadeligere for oss en CO2, slik politikerne for det meste har gjort i lengre tid nå ved å realiteten oppmuntre til økt lokal forurensning for pynte litt på vårt såkalte (og reelt sett gjennområtne) klimaregnskap. Vil påstå at dette er en parallell til å spare seg til fant, eller sagt på en annen og langt spissere måte: Utslette dagens befolkning i Norge med lokal forgiftning for å redde morgendagens befolkning fra seriøse klimaendringer. (Hadde klimaet vært en reell agenda er det dog liten tvil om at den norske stat har langt mer effektive redskap tilgjengelig enn pynten de sysler med i dag). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mazdak1 Skrevet Februar 18, 2011 Share Skrevet Februar 18, 2011 Ok. Skjønte hva du mente når jeg leste litt lenger ned.. My bad:p Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet Februar 18, 2011 Share Skrevet Februar 18, 2011 Dette er jo ikke problematisk for mennesker som kun bor i byene. Mange som bor utenfor byene, men som jobber i byene. Jeg studerer ved Rikshospitalet, og enkelte dager var luften uutholdelig der. Tenk på pasientene som kommer til og fra sykehuset for (f.eks) helsesjekk? Eller gravide? Fosteret blir jo utsatt for stoffer som kan være kreftfremkallende i senere tid. For å ikke snakke om CO-gassen (karbonmonoksid) som binder seg lett til hemoglobinet i blodet (Hemoglobin er røde blodceller som transporterer O2 rundt i kroppen og avgir CO2 til alveolene (i lungene) som da pustes ut). Dette er jo farlig for oss "friske" også! Både bensin- og dieselbiler produserer CO. Det er ikke CO2 som ligger på bakkenivå i byene på vinteren. CO2en stiger opp i atomosfæren. Det bom blir liggende på bakken er i hovedsak NOx og dieselpartikler. Bensinbiler slipper stort sett ut CO2, NOx nivået fra en liter brent bensin er mikrospopisk kontra en liter diesel. Det er med andre ord Dieselbiler, skip som ligger til kai uten landstrøm og vedfyring som ødelegger lufta i byen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
codex Skrevet Februar 19, 2011 Share Skrevet Februar 19, 2011 Sjuk politikk i dette landet.... Såg en på jobb som hadde ei tskjorte med teksten :"Norge, den siste sovjetstat." på. For og si det mildt, så ser jeg den! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mazdak1 Skrevet Februar 19, 2011 Share Skrevet Februar 19, 2011 Dette er jo ikke problematisk for mennesker som kun bor i byene. Mange som bor utenfor byene, men som jobber i byene. Jeg studerer ved Rikshospitalet, og enkelte dager var luften uutholdelig der. Tenk på pasientene som kommer til og fra sykehuset for (f.eks) helsesjekk? Eller gravide? Fosteret blir jo utsatt for stoffer som kan være kreftfremkallende i senere tid. For å ikke snakke om CO-gassen (karbonmonoksid) som binder seg lett til hemoglobinet i blodet (Hemoglobin er røde blodceller som transporterer O2 rundt i kroppen og avgir CO2 til alveolene (i lungene) som da pustes ut). Dette er jo farlig for oss "friske" også! Både bensin- og dieselbiler produserer CO. Det er ikke CO2 som ligger på bakkenivå i byene på vinteren. CO2en stiger opp i atomosfæren. Det bom blir liggende på bakken er i hovedsak NOx og dieselpartikler. Bensinbiler slipper stort sett ut CO2, NOx nivået fra en liter brent bensin er mikrospopisk kontra en liter diesel. Det er med andre ord Dieselbiler, skip som ligger til kai uten landstrøm og vedfyring som ødelegger lufta i byen. Jeg mente ikke CO2 (Karbondioksid), men jeg mente CO (Karbonmonoksid) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Farrukh M Skrevet Februar 20, 2011 Share Skrevet Februar 20, 2011 Alt er mulig i det landet her....Se på bom penger i oslo økte dramatisk! men ingen gidder å gjøre noe, på navne til KLIMA så ræv knuller de alle her,. Vi skal betale høyere avgifter mens konge og politiker skal bare få alt. Hva faen ska skal staten med v8, v12 (bmw 760) virker som de har fart sperre på 30km/t, Har ikke de hørt om 730D som de sier til oss. Hva med Prius ? ALLE RASSHØLER som jobber i staten missbruker taxi kort (Vår penger ) som bare det, Det er lett å sitte i taxi på vei til joben og forvente t alle andre skal ta buss/Tban. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå