Gå til innhold

Kjøp av bilstereo i E38.

Anbefalte innlegg

Hei.

Som topic forteller så skal orginal anlegget i E38'n ut og jeg må få inn noe nytt som trøkker godt nok..

Jeg har koblet litt anlegg før så har noe erfaring, er forsatt en amatør-bygger.. :-)

Siden E38 lenge har vært bilen jeg har drømt om så vil jeg invistere i et godt anlegg i bilen, men det er siden det er en god del mer elektronikk i denne bilen kontra tidligre biler jeg har koblet anlegg i ( E30'r og E32 ) så vil jeg forhøre meg litt rundt om hva og hvordan ting burde gjøres..

Jeg har ikke peiling på hva av elementer osv jeg skal velge enda, så håper på mange gode innspill.

Får starte med å fortelle at anlegget som er i bilen idag er BMW sitt orginal anlegg, det er ikke 16x9 eller 4x3 skjerm-spillerne som er i bilen, det måtte selvsagt være den med kasett spiller.

Siden jeg har denne spilleren, så går jeg ut ifra at det er håpløst og starte å koble anlegg videre på denne spilleren.

Planen er å kjøpe en Dynavin spiller som er "plug'n'play" til E38'n

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=26264136

- Fant denne på Finn.no, synes prisen er grei og man får masse fine duppedingser i en stor dings.

Har lest litt ang. denne spilleren og det er 1 A/V input, 2xVideo output, 4xaudio output og 1xsubwoofer output så det er gode muligheter til å koble på en haug av forsterkere og skjermer til den..

Men, nok om spilleren. Nå kommer det til det som blir vrient da jeg er usikker på hva jeg skal ha og hvordan ting skal gjøres..

Ting jeg er usikker på hva jeg skal gjøre er:

-Bass - Hvor skal de plasseres og hvordan element®

-Kasse - Hvordan skal den bygges?

-Høytalere - Hva skal jeg velge?

-Forsterker - Hva skal jeg velge?

Har snakket litt med Nautiluz ang. bygg av stereo i E38, og han anbefaller 2x8" sub i hatthylla siden E38 er en godt lydisolert bil så kan det være vanskelig å få lyden fram ifra bagasjen.

Jeg føler dette blir veldig mye jobb samt at jeg også vil miste sol-gardinen bak.

Har tenkt litt på hvordan det blir å bygge en kasse helt innerst i bagasjerommet, og røske ut skiposen og "porte" kassa igjennom armlenet? Er det noen som har erfaringer med dette?

Når det kommer til basskassa, så må jeg vel vite størrelsen på elementet jeg skal ha før man starter å lage kasse?

Da blir jo spørsmålet igjen, skal jeg ha 1x12", 2x12", 1x15" eller 1x18"?

Jeg ELSKER bass og at det trøkker, så trenger noe som spiller bra!

Jeg har siklet litt på Ground Zero elementer, må si jeg ble en smule frelst da jeg var hos BugBoyz i Fredrikstad og hørte alt ifra 8"-18" spille.

Dette er vel et merket som koster en del mer penger enn billigre merker som dynaBel og andre japanske små-produsenter?

Anbefallinger til sub og forsterker? Frontsett, baksett og forsterker?

Pris jeg har tenkt til å bruke så blir det vel et sted ifra 10-30 lapper. Helst så lite som mulig.. :-)

Ble mye tekst her nå, men det får gå.. :-P

På forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Klin til med 2x12" multimagnet fra dynabel og en dy7501 forsterker så har du bra med bass iallefall :D det slår meeeget bra! vet ikke om du har hørt lyden i Skoda'n til espen? den svarte?

Veit ikke helt det med Dynabel, har hørt en del negativt om det, men også positivt.. Vet ikke helt hvor jeg står, må nesten få hørt det ordentlig før jeg skal dømme det helt.. :P

Har ikke hørt lyden i bilen til Espen inni bilen nei, bare utenfor.. Det dunker bra, det gjør det :-)

Er det det du henviste til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er bassen der jeg tenkte på ja, han har den pakken jeg nevnte, og det dunker så mye du vil og litt til ;):P

Har hatt 2x10" og en mindre forsterker i gamlesaaben, og det spilte mer enn godt nok med bass der ja ;) men så var nok den litt mer åpen og ikke så godt isolert som syvern din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er bassen der jeg tenkte på ja, han har den pakken jeg nevnte, og det dunker så mye du vil og litt til ;):P

Har hatt 2x10" og en mindre forsterker i gamlesaaben, og det spilte mer enn godt nok med bass der ja ;) men så var nok den litt mer åpen og ikke så godt isolert som syvern din!

Hehe ja, problemet med 7-ern er at den er godt isolert, men det burde være fult mulig å få bassen ut igjennom armlenet..

Den pakka du nevnte kommer på 9200,- noe som absolutt ikke er ille.. Tror du den forsterkeren klarer å dra 3 stk 12" og forsatt klare å kjøre dem fult ut?

Eller om man drar igang med 4 stk 12" og BF8701 - 7000W forsterkeren, kommer på 21390,-

Den siste kommer vel til å spille så øra detter av, må vel ha en ENORM kasse eller 2 kasser for å få det til?

Må si jeg fikk litt vann i munnen etter tanken på det siste forslaget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du må være obs på med den spilleren er at den ikke får plass i dashen på e38. den er tilpasset e39.. på e38 har de trekt cdspilleren til venstre vettu, det er pga noe greier inni dashen. ny spiller tilpasset e38 er vist på vei.

Hjalp en kompis med stereo i sin e39. han kjøpte polk komponent høytalere.

så bygget vi en tett kasse som matcha skråveggen bak setet, og tok ut skiposen, og så plasserte vi elementet midt i skipose-hullet. slik at når man tar ned armlenet og tar vekk skinnet, ser man elementet. han brukte ett 10" kenwood element.

så kjøpte han en blaupunkt pnp forsterker, og en egen forsterker til subben. dette spiller sykt bra!!! klarer ikke å vrenge polk`ene. men forsterkeren han kjøpte til subben er litt liten, så slår ut i protect av og til når man spiller høyt, hehe.

kan og nevne at i e34n har jeg subb. spillte bra selv om metallplata på skiluka var på plass. måtte fjerne skiluka for noen dager siden da jeg klarte å låse inn nøkkelen... . ble noe høyere bass men. fungerte greit uten også.

har litt lyst å gjøre noe ala kompisen min har. men jeg vil bare ha en tynn kasse som bygger maks 10-20 cm baki der, som går hent ut til siden i bagasjerommet. da vil det se litt mer anonymt ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, det viste jeg ikke, så bra at du sa ifra! :-)

Men ifølge Dynavin, så er jo E39 spilleren kompatibel til E39, E38 og X5 opplyser dem..

Men, når kommer denne som passer til E38?

Planen jeg har når det kommer til basskassa er å prøve å få denne bygd helt innerst og helt ut på sidene. Dette ser mye bedre ut og mer anonymt ut, kanskje tilogmed mindre attraktivt for tyver som skal starte å demontere detta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes haulingan sine 16:9 skjermer ser MYE bedre ut enn dynavin.

men her har du den som kommer til e38. fant ikke noe release dato nå men..

CymU2cgKSwPGWLBKB99E.jpg

til samenlikning på 16:9.. dynavin ser ut som en dårlig kopi ass.

haulingan

6868942.jpg

dynavin.

DSC_0024.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest egentlig det er Haulingan enheten som ser ut som en dårlig kopi, se på skrifttype på knapper, lite matchende design og ingen "amber"-oransje belysning, som dynavin enheten har.

Valget hadde vært enkelt for meg hvis ikke jeg hadde 16:9 fra før.

Lykke til :3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest egentlig det er Haulingan enheten som ser ut som en dårlig kopi, se på skrifttype på knapper, lite matchende design og ingen "amber"-oransje belysning, som dynavin enheten har.

Valget hadde vært enkelt for meg hvis ikke jeg hadde 16:9 fra før.

Lykke til :3

Må si meg enig med deg.. Jeg synes Dynavin passer mye bedre inn i bilen.. Knappene er mer like og matcher :-)

Jeg tror jeg skal gå for Dynavin, hvertfall når kjennern under her sier at han har hatt den andre spilleren og den ikke var bra.. Har sett litt utube filmer av Dynavin, virker ut som en enkel og god OS.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært ute hos Autolyd i Gamlebyen og forhørt meg litt.. Dem sa at 2x15" blir for stort og at jeg da må ha en kasse på ca 100 liter om den skal være lukket, noe som de anbefalte.. Det var fult mulig å ha 2x15", men da kommer jeg ikke til batteriet og det blir vanskelig å få kassa inn i bilen.

Ble heller anbefalt 2x12" som dem mente ville spille så øra flagra, av komponenter så er det da 2 av disse elementene: http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=17111 + Cadence forsterker: http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=11526 som jeg skulle få til 9000,- Da tar de mål av bagasjen min og tegner opp kassa for meg slik at jeg kan bygge selv..

Synes dette hørtes ut som en god deal så vurderer å slå til på det tilbudet om jeg ikke får et bedre tilbud imårra når jeg skal til BugBoyz i Fredrikstad, er greit å høre litt forskjellige meninger om dette.

Ellers så anbefalte dem å bare kjøpe et frontsett av focal til ca 3 lapper, og la det som er bak bare være orginalt.. De mente det ikke var noe vits i å oppgradere høytallerne bak siden bassen ville overdøve lyden bak. Stusset noe på dette så må spørre dere om hva dere mener om dette??

Hva synes dere om oppsettet med bass og forsterker og ikke minst prisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å ettermontere original navi da? koster litt og er endel arbeid, men definitivt verdt det synes nå jeg. eneste kjipe der da, at det er vanskelig med ipod osv.. men ser til gjengjeld unektelig bra ut :D

Joda, orginal navi hadde vært fint, men for den prisen får jeg jo Dynavin også. Dynavin har jo mye bedre koblingsmuligheter når man skal bygge anlegg.. Har lyst på Dynavin og er ganske sikker på at det er det jeg skal gå for, men du sa at den som er pr. idag ikke passer? Skjønner ikke dette da det står på Dynavin at de er kompatible til E39, E38 og X5?

Har du noe å referere til ettersom at det er en ny en på vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...